מפריטים את הגיור

קבוצת רבנים ציונים-דתיים בכירים ומוכרים הקימו בתי דין פרטיים לגיור, ללא אישור המדינה ומחוץ לרבנות הראשית לישראל. הם מתכוונים לגייר קטינים וכך להפחית את הסיכוי לחתונות של יהודים עם לא-יהודים-על-פי-ההלכה, שמאות אלפים מהם חיים כיום בישראל. כמה הערות:

1. קודם כל טוב לדעת שלא רק אנחנו ‫#‏מחרימיםאתהרבנות‬. הרבנות הראשית לישראל מאבדת יותר ויותר מהלגיטימציה הציבורית שלה, והפעם המכה שמערערת אותה מגיעה מהכיוון האורתודוקסי והממלכתי ביותר. אי אפשר לומר שאין כאן אסתטיקה אירונית חיננית.

2. האם יקפידו על קיום מצוות למתגיירים לאחר הגיור? האם אין כאן בעצם הזמנה למי שלא מוכן או מסוגל להקפיד לבוא לבתי הדין האלה ולקבל שירות שהוא לא היה יכול לקבל ברבנות החרדית? (נכון, אלא גיורי קטינים – אז האם יבואו בגיל 13 לראות שהבנים מניחים תפילין?) אם אכן נפרדים מהקונספט של גיור מוביל למצוות, למה אי אפשר פשוט להודות בכך שגיור כיום הוא עניין לאומי לפחות מכפי שהוא דתי, ושיהודים חילונים הם ישויות יהודיות לגיטימיות?

3. הרבנות כבר הודיעה שהיא לא תכיר בגיורים האלה. כלומר מדובר באנשים שיתגיירו אבל שלא יהיו יכולים להתחתן במדינתם – שהרי הרבנות מחתנת רק מי שנחשב יהודי מבחינתה. למעשה הם גם לא יירשמו במרשם האוכלוסין כיהודים. מה יהיה? עו"ד אלעד קפלן מעמותת 'עתים', שהיא חלק חשוב בפרוייקט הזה, אומר לי כך: בעניין רישום במרשם האוכלוסין הם מתכוונים לבקש הכרה דרך בית משפט מחוזי, בדומה לגיורי הזרמים הלא אורתודוקסים. יש סיכוי, הוא טוען, שהגיורים יוכרו. בעניין נישואין וגירושין ברבנות – הם מתכוונים להגיש בג"ץ ממש בזמן הקרוב. יהיה שמח.

4. רבנים יקרים ומכובדים, מתי תבינו שכפי שלכם מותר לגייר ללא הרבנות לנו אמור להיות מותר להתחתן ללא הרבנות? האם מה שקובע הוא בעל המאה או הכוח? האם הדין נקבע על פי כל דאלים גבר? אולי גם לאזרח הפשוט תהיה אפשרות להחליט מה בדיוק יהיה אופי הקשר (או חוסר הקשר) שלו ושל הרבנות הראשית לישראל?

התמונה מאתר 'הארץ'

התמונה מאתר 'הארץ'

4 תגובות

  1. ברור שעדיף שיתנו לגיטימציה ליהדות חילונית, אבל יש רצוי ויש מצוי…
    כתבת בסוגריים: "(נכון, אלא גיורי קטינים – אז האם יבואו בגיל 13 לראות שהבנים מניחים תפילין?)"
    זה בדיוק העניין, שלא! מכיוון שהקטין (ילד מתחת לגיל 13) עדיין לא חייב במצוות אין צורך בקבלת מצוות בתהליך גיורו. בגיל 13 המתגייר יכול למחות, ואם הוא לא מוחה, הוא יהודי לכל דבר, גם אם הוא אוכל חזיר ביום כיפור…
    בית הדין מגייר, ולכן גם אין צורך שהוריו יהיו יהודים. ראה בקישור מה שכתבי בנוגע לגיור תינוקות, שם הבאתי את המקורות.

    הפתרון: גיור תינוקות / אלחנן שילה

    אהבתי

    1. אלחנן,
      אתה צודק כמובן ביחס להלכה העקרונית של גיור קטין, אולם קבוצת רבנים זאת הבהירה בפירוש שהם מתכוונים לבצע את הגיורים האלה רק בקרב ילדים שכבר לומדים בבתי ספר דתיים (אורתודוקסיים), כך ששאלתו של תומר אינה לגמרי בלתי במקומה…
      בנוסף, דווקא בגלל עובדה זו ברור (רק לי?) מעל לכל ספק, שלמרות ההצהרות של רבנים אלה שהם מבקשים למצוא את הדרך ההלכתית המקילה (בניגוד לרבנות מחמירה שלא לצורך, לשיטתם), הויכוח כאן ממש לא הלכתי אלא פוליטי לגמרי: ישנן בתוך תחומי ההלכה הלגיטימית (או שהייתה כזו עד לפני 20 שנה…) דרכים מקילות בהרבה (לא הסתכלתי בקישור שהבא אבל אני בטוחה שציינת שם למקורות כאלה), ובמיוחד ביחס לגיור קטינים – דרכים שנהגו בהן, אגב, רבנים ופוסקים לאורך כל הדורות – וקבוצת הרבנים ה"מורדת" כלל לא מעלה אותן כאופציה; משמע, לא החמרות בהלכה הן מושא הביקורת שלה אלא אובדן הכוח הפוליטי ברבנות הראשית (אנשים "משלנו" מוחלפים בחרדים "משלהם" וכד').

      אהבתי

        1. גם אני, כשקראתי את זה שהם מאלצים את ההורים לשלוח לבית ספר דתי, הצטערתי על הכפיה הדתית שיש גם בבית דין זה, שחוששת לחומרות של אחרונים כנגד פשט דברי השו"ע שלא מצריך קבלת מצוות.
          ההבדל בינהם ובין הרבנות הוא בכך שהם יגיירו קטינים בלי לדרוש מההורים גם להתגייר, שזו הקלה משמעותית.
          מכיוון שהגיור תופס גם בלי קבלת מצווות, תומר לא צודק בחשש שלו שיבדקו אם הקטינים אם הם שומרים מצוות.
          תמיד אפשר להיות ציניים ולדבר על מאבקי שליטה, אבל מדובר כאן ברצון כנה.
          אילולי ה"הפצצה המתקתקת", מצב שבו מאות אלפי יהודים לאומיים (שאינם יהודים על פי ההלכה) יתחתנו עם בני זוג מסורתיים שירצו חתונה יהודית ולא יוכלו לעשות זאת, דבר שיגרום לקרעים בתוך המשפחות וקרעים בין הורים לילדיהם, הם לא היו הולכים למהלך כזה של יציאה ממסגרת הרבנות.

          אהבתי

כתיבת תגובה