אף אחד לא מושלם, או איך הנשיא ריבלין מבאיש את שמו ואת שמה של ישראל

אתם אולי זוכרים איך לפני כחודש הורה ראש עיריית רחובות לבטל טקס בר המצווה לילדים עם צרכים מיוחדים רק משום שהיה אמור להתקיים בבית כנסת של התנועה הקונסרבטיבית בעיר. פשוט התנועה הקונסרבטיבית מעלה ילדים שכאלה לתורה, מה שאין כן הזרם האורתודוקסי.

אז אחרי חצי שנת לימוד אינטנסיבי בתוכנית ייעודית שפיתחה התנועה המסורתית בעשרים השנים האחרונות, המותאמת במיוחד לילדים אלה, ולאחר החזרה הכללית אשר קיים רב הקהילה מייקי גולדשטיין, עם הילדים, בבית הכנסת, 48 שעות לפני הטקס פוסק ראש העיר שהטקס יתקיים רק בבית כנסת אורתודוקסי, ורב אורתודוקסי הוא שינחה אותו. לא היה שיעור לעגמת הנפש של הילדים והוריהם. הם אולצו לקבל את הדין, שהרי אין חופש דת באמת בישראל, ואף לחתום על כתב הסכמה המאשר כי ילדיהם ילמדו מחדש לקראת הטקס.

מה שאתם כנראה לא יודעים הוא שמאז מסעיר הנושא את העולם היהודי כולו. תחום חופש הדת רגיש במיוחד ליהודים אמריקאים, וספציפית בכל הקשור לישראל (ע"ע נשות הכותל). נכתבו מאמרים והובעו מחאות והועלתה זעקה רבתי, כיאה למהלך כוחני, גס רוח ודכאני שכזה.

בשבועיים האחרונים, ביוזמת המשרד לענייני תפוצות (נפתלי בנט), התגבשה פשרה דיסקרטית ולפיה בית הנשיא יארח את הטקס, אותו יובילו בצוותא הרב מייקי גולדשטיין יחד הרב ד"ר בני לאו, על פי מתכונת מוסכמת שגובשה בין שני הרבנים. הגם שיש בפשרה מימד מובנה של אי-הכרה בלגיטימיות של רב שאיננו אורתודוקס לקיים לבדו טקס בר מצווה בישראל, הסכימה התנועה הקונסרבטיבית לפשרה מתוך רצון להרגיע את הרוחות, לטובת תדמיתה של מדינת ישראל וכמובן לטובת הילדים, שעדיין מצפים לטקס שלהם ולא ממש מבינים למה לא נותנים להם לעלות לתורה.

הורי הילדים עודכנו על מתכונתו החדשה של הטקס רק לאחר שקיבל אישור רשמי שהמתכונת מוסכמת על כל הצדדים. לאחר מפח הנפש, ההודעה התקבלה בשמחה מובנת. בהתאם להסכמה זו אף קיימו אנשי המקצוע של התוכנית פגישת עבודה בבית הנשיא, עם צוות בית הנשיא ועם נציג המשרד לענייני תפוצות, בה סוכמו כל פרט מפרטי הטקס המתוכנן (מדובר באירוע מורכב, המותאם במיוחד לילדים אלה שחלקם לא מסוגלים לבטא עצמם באמצעים מילוליים).

אלא שאז התערב הנשיא ריבלין בעצמו, ופסק שלא יהיה רב לא-אורתודקוסי בבית הנשיא. רב אורתודוקסי הוא שינהל את הטקס לבדו. בית הנשיא אימץ, הלכה למעשה, את עמדתו של ראש עיריית רחובות, והלא-אורתודוקסים הודרו. אחרי שהסכימו להתפשר הם קיבלו סטירה מצלצלת.

הנשיא ראובן ריבלין חוטא פעמיים: ראשית, כנשיא המדינה, הנשיא של כל אזרחי המדינה, אין לו רשות להפלות אנשים על בסיס דת. הרי לא נעלה על הדעת מצב בו הנשיא מדיר מבית הנשיא איש דת דרוזי או מוסלמי, נכון? האם איש דת יהודי אפשר לפסול רק מפני שהנשיא לא מחבב אישית את מנהגיו? הנשיא יכול באופן פרטי להאמין במה שהוא רוצה, גם שהרבי מליובאוויטש הוא המשיח. אבל כדמות ציבורית, ודאי כדמות הציבורית הבכירה בישראל, אין לו שום רשות לקבוע על סמך אמונותיו מי כשר ומי אינו יהודי טוב מספיק כדי לבוא בשערי בית הנשיא.

שנית, הנשיא חוטא גם כלפי חופש הבחירה הדתית של אותן משפחות, הורים וילדים, אשר בחרו באופן מאוד ברור לקיים טקס קונסרבטיבי, ולא אורתודוקסי. מאיפה החוצפה לכפות עליהם רב שהם אינם רוצים בו? מנין עזות המצח האורתודוקסית הזאת לדכא במדינה דמוקרטית את אמונותיו של הזולת? האם הנשיא עצמו היה מרשה למישהו אחר לקבוע עבורו כיצד בנו יעלה לתורה?

כרגע העניין שוב התפוצץ.

מכתב רשמי מטעם התנועה המסורתית נשלח לנשיא. מאמרים פורסמו, בין השאר בוושינגטון פוסט ובנ"י טיימס. הרב סטיב וורניק, מנכ"ל התנועה המסורתית בארה"ב הוציא מייל לרשימת תפוצה המונה מאות אלפים שבו הוא קובע ש-Enough is Enough, ושאי אפשר להרשות את המשך האפלייה וההדרה של הזרמים הלא-אורתודוקסים. המטרה שלהם כרגע היא לחייב את קיומו של הטקס כמתוכנן.

ואי אפשר שלא להצטער על המצב העגום שבו נמצא חופש הדת בישראל. ועל המצב העגום שהכניס את עצמו (ואת מדינת ישראל) אליו הנשיא ריבלין. זה מעציב וזה מביש.

5 תגובות

  1. מדהים לשמצה. חילול השם ממש על ידי ראש העיר רחובות ועל ידי לא פחות מנשיא מדינת ישראל! והילדים האלה, כואב הלב… עליהם ועל אלו שליבם היה טהור במלאכת הקודש הזו של העלאתם לתורה והכנסת שמחה ללבבם וללבבות בני משפחותיהם.

    אהבתי

  2. אני תוהה אם באמת הרב בני לאו (או כל רב אורתודוקסי אחר) הסכים לנהל טקס בר מצוה לילדים אלה, כולל עלייה לתורה והנחת תפילין (כך נוהגים בתנועה הקונסרבטיבית). אם אכן כך, הרי שלפחות משהו אחד טוב יצא מן הסיפור המביש הזה (שקשה לי לדמיין אדם בעל לב – בלי קשר למידת שמירת ההלכה שלו – שיצדיק את ההתנהגות של ראש העיר רחובות והנשיא). מבישה לא פחות היא ההתנהלות של העולם האורתודוקסי עם ילדים ומבוגרים בעלי מוגבלויות (בכל מה שמעבר ל"צדקה"). במובן זה, המפעל של התנועה הקונסרבטיבית להכנה של ילדים בעלי צרכים מיוחדים לבר מצוה וחגיגות בר/בת המצוה המיוחדות שהם מנהלים כבר יותר מעשרים שנה, הן אחת היצירות היהודיות המרשימות והחשובות שנוצרו כאן.

    אהבתי

  3. אני לא יודע מאיפה הבאתם את הסיפור שילדים בעלי מוגבלויות לא עולים בבתי כנסת אורתודוכסים. עובדה שהרב בני לאו מנחה את הטקס. בתור מנהל תכנית לילדים כאלו שנוכח גם בעלייתם לתורה מידי פעם, נדמה לי שיש כאן הכללה גורפת וחסרת בסיס. אני לא מכיר את הטקס המיוחד של הקונסרבטיבים, אבל להטיל רפש בציבור הדתי הרגיל על התנהלותו עם צעירים בעלי מוגבלויות זו אחת השטויות הגדולות, וכל מי שמעורב בתחום הזה יודע זאת. אגב משום מה לא הבאתם את כל הסיפור. על פי אתר הארץ, היו שם גם הורים אורתודכסים שלא רצו להשתתף בתפילה הקונסרבטיבית. או שדעתם אינה נחשבת?

    אהבתי

    1. טל, ראשית, אין כאן "הטלת רפש". הרגע. שנית, על פי ההלכה בעלי מוגבלות שכלית אינם עולים לתורה. אתה שמעת אחרת? שלישית, אין שום בעיה שההורים האורתודוקסים לא ישתתפו. שיתפללו כדרכם. אבל למה לאסור על רב קונסרבטיבי להתפלל בבית הנשיא?

      אהבתי

כתיבת תגובה