שליש מהיהודים מוכנים לוותר על הריבונות בהר הבית

מכללת הרצוג מפרסמת סקר מעניין (מדווח חנן גרינווד כאן) על עמדות הציבור היהודי בישראל לגבי העלייה להר הבית.

להלן הממצא המעניין ביותר לדעתי: במענה לשאלה "מי לדעתך צריך להיות הריבון (שליטה בפועל וקביעת מדיניות) על הר הבית?" ענו 66% מהנשאלים שהריבון צריך להיות מדינת ישראל, ולא פחות מ-32%, כלומר כמעט שליש, ענו שיש להקים גוף משותף ליהודים ולמוסלמים שיקבע זמני תפילות ועליות להר.

har

דהיינו שליש מאזרחי ישראל היהודים מוכנים לוותר על הריבונות על הר הבית. מבין החילונים רק 51% השיבו שעל מדינת ישראל להיות הריבון, ו-45% מעוניינים בגוף משותף.

שאלה אחרת היתה "האם אתה חושב שממשלת ישראל צריכה לאפשר כניסה חופשית לכל בני הדתות המעוניינים להתפלל בהר הבית?" כאן השיבו 37% שכן, 36% שכן, אבל יש לחלק את הזמן בין הדתות, כך שבשעות מסויימות יעלו רק יהודים וכו', 20% (בעיקר חרדים) אמרו לא, ו-7% מעוניינים להגביל את כניסת היהודים לחגים ומועדים מיוחדים בלבד.

לבסוף, רק 20% סבורים שלא צריכה להיות למצב הביטחוני השפעה על ההיתר לעלות להר. 43% חושבים שכן, ו-37% תולים את התשובה באופי האירועים הבטחוניים הספציפיים.

מה אפשר ללמוד מהסקר הזה?

  1. שכל הדיבורים על הר הבית כ"לב" ו"מהות" הריבונות הישראלית בארץ לא ממש משכנעים קבוצה לא קטנה מהאזרחים היהודיים, שמוכנה כבר היום, ללא הסכם סופי או אפילו דיבורים עליו, לשחרר את הריבונות הישראלית על ההר.
  2. שרוב האזרחים מעוניינים בגישה חופשית לכולם על ההר, אבל חלק מעדיפים חלוקת שעות, מן הסתם כדי למנוע חיכוך.
  3. שרוב האזרחים חוששים מהנפיצות הבטחונית של הר הבית ומתנים את הגישה אליו במצב הבטחוני.

4 תגובות

  1. תודה על הפוסט תומר . אלא שמן הפוסט עולה , לא ש – 32 אחוזים מוותרים על הריבונות , כלל וכלל לא !! אלא שאתה כותב בעצמך הרי שהם גורסים , שיש להקים גוף משותף , שיקבע זמני תפילות ועליות להר .

    איך אתה מסיק מזה ויתור על הריבונות עם כל הכבוד ? הרי ניתן בכלל לטעון , שאפילו אותם 32 אחוז , מבינים שזהו שטח כבוש ( הסכמי אוסלו ובכלל ) , ואם כך , מה שהם אומרים בעצם ניתן לגרוס , זה כך :

    שאנו , הישראלים , הריבון בהר , אבל מוכנים מתוך חסד של מנצחים או שולטים , להתחשב ברגשי הדת או חופש הפולחן…. של מי ? של מי שהשטח שייך לו מלכתחילה לכאורה .

    צר לי תומר , אפשר וצריך להגיע למסקנות שונות בתכלית השינוי מן הדבר …… תודה

    אהבתי

  2. הקישור לא עובד.
    והשאלה משונה –
    אחת, או אולי שתיים מהתשובות מדברות על ריבונות, ואילו התשובה של הרכבת גוף משותף, כנראה מדברת על מדיניות סדרי תפילה ולא על שליטה (או שלא הבנתי נכון).

    אהבתי

  3. אני חושב שהניסוח קצת מטעה : " הריבון (שליטה בפועל וקביעת מדיניות) " – בהבנה שלי, נראה שמדובר בקביעת מדיניות בפועל, לא בריבונות מדינית.

    ורגע, 98% מהיהודים לא מסכימים עם המצב הקיים שבו הוואקף מקבל את ההחלטות? זה נתון מדהים.

    אהבתי

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s