שחרור מחבלים וטרור דתי

חבר מחתרת בת-עין, עופר גמליאל, ישתחרר היום מהכלא אחרי ריצוי 13 מתוך 15 שנים שנגזרו עליו. גמליאל, יחד עם ירדן מורג והאחים שלמה ושחר דביר, תכנן והניח מטען חבלה גדול (עגלת תופת ובה שתי לבנות חבלה, שתי חביות של סולר מעורבב בבנזין, שני מיכלי גז גדולים ומספר קילוגרמים של ברגים) סמוך לבית ספר ערבי לבנות במזרח ירושלים. הפיצוץ תוכנן לזמן בו התלמידות מחוץ למבנה והרחוב הומה. קראו את השורות האחרונות שוב כדי להבין מה היה אמור לקרות שם.

1. אני לא יודע אם העונש שקיבלו הוא הסטנדרטי על מקרים כאלה. אם כן, אין לי בעיה עם עצם השחרור המוקדם. ייתכן שהאסיר אכן שוקם. כן, מחבלים יכולים להשתקם, ויש לא מעט טרוריסטים יהודים שהפכו לאזרחים שומרי חוק. אחדים הפכו לראשי ממשלה. יש לי בעיה אם אסירים ערבים אזרחי ישראל אינם זוכים לשחרור מוקדם או לתנאי מאסר שווים.

2. האם הארבעה תכננו את המעשה המפלצתי שלהם מפני שהיו עניים? מדוכאים? מיואשים מהחיים? למען עצמאותם הלאומית? כמחאה אנטי-קולוניאליסטית או אנטי-מערבית? לא, לא, לא ולא. על פי עדותם מטרתם היתה לנקום את מותם של יהודים במעשי טרור. אם אכן כך, יש לשים לב שהנקמה כאן נושאת מטען דתי (הרי הם לא תכננו לנקום בטרוריסטים, אלא לרצוח תלמידות בית ספר. וכתבתי על זה בעבר: 1, 2). כלומר: לאלימות יש ודאי רקע סוציאלי וכלכלי, אבל יש לה גם מימד דתי. כך ביהדות, ודאי שכך גם באסלאם. מכאן שלא נכון לומר שהאלימות של החמאס או דאעש היא עניין שאפשר לפתור רק על ידי הענקת עצמאות, שיפור התנאים וכו'. אפשר כמובן לצמצם אותה כך, אבל דרושה גם התמודדות עם הפונדמנטליזם הדתי עצמו. בכל דת.

5 תגובות

      1. כן, אני עוקב אחרי הבלוג שלך בעניין כבר זמן רב.
        אבל…
        יש לפנינו נקמה "פשוטה" של פרטים מקבוצה א' בפרטים [כלשהם] מקבוצה ב', בתגובה לפגיעה (אמיתית או מדומה) של פרטים אחרים מקבוצה ב' בפרטים אחרים מקבוצה א'.

        שני דברים טורדים את מנוחתי.
        האחד, שדברים כאלה קורים בכל זמן ובכל מקום שבהם יש סכסוך כלשהו בין שתי קבוצות. ולכן, לא ברור לי במה העניין שונה מהותית ממעשהו של יונה אברושמי, למשל.
        אני מבין שאולי העניין פה נושא אופי מיוחד בגלל ההצדקה הדתית שניתנת למעשי טרור כאלה על ידי מנהיגים דתיים. אני תמה אם לא תוכל למצוא הצדקה לכל דבר שהוא על ידי רב זה או אחר…

        אהבתי

        1. כן, נכון. יכול להיות שזו גם סתם קפריזה שלהם. אבל ייתכן שמדובר במשהו שיש לו עבורם ערך דתי, שזה מעשה דתי מבחינתם, ולזה רציתי להפנות את תשומת הלב.

          אהבתי

  1. לא מוצא שום דבר דתי פה. כפי שכתבת, המחבלים אמרו שעשו זאת כנקמה על הרג יהודים במעשי טרור. הם לא ציטטו פסוקים מספר דתי כהצדקה למעשיהם, הם לא אמרו שהם עושים את זה בשם אלוהים. הרקע, כפי שזה מובן לי, הוא כעס ונקמה, וזהו. זה לא אומר שזה פחות או יותר חמור מטרור שנעשה ממניעים דתיים. ההבדל היחידי שאני יכול לחשוב עליו הוא שמספר הפיגועים שנעשים "רק" ממניעים של נקמה וכעס פחות הרבה יותר מאלה שנעשים בשם דת (איסלם).

    אהבתי

כתיבת תגובה