הכרה משפטית לתעודת "משפחה חדשה"

התפתחות חשובה בחזית חופש הנישואים: בניגוד לכותרת המוגזמת משהו, אם הבנתי נכון (ותודה לעו"ד אלעד קפלן על שביאר לי את הדברים), התעודה לא הוכרה כנישואים, אלא כהכרזה רשמית על מעמד של ידועים בציבור. מדובר בכל מקרה בפריצת דרך ביחס המשפט לתעודה, שאינה אלא פיתוח של עו"ד אירית רוזנבלום מארגון "משפחה חדשה", כלומר אין לה שום מעמד משפטי רשמי במדינה. למרות זאת בית המשפט הכיר בכך שהחתימה על התעודה מכניסה את בני הזוג מבחינת רשויות המדינה לקשר של ידועים בציבור, על כל הזכויות והחובות הנגזרות מכך (שמקבילות כמעט לחלוטין לאלו של נישואים), וזאת בניגוד לטענת הגבר במקרה הנידון, שהוא חתם עליה למראית עין בלבד, ולכן אינו מחוייב לדבר במקרה של פרידה. השופטת איילת גולן-תבורי מבית המשפט לענייני משפחה בפתח תקווה קבעה כי

במציאות החיים כיום בישראל, בוחרים זוגות להתקשר ביניהם בדרך שאיננה חופה וקידושין. אחת הדרכים הינה – חתימה על 'תעודת הזוגיות'. בעשותם כן, בוחרים זוגות אלה לממש בדרך זו את הבחירה הזוגית שלהם, ואת הצהרתם על זוגיות זו – כלפי כלל הציבור.

כלומר, לתעודה יש מעמד ציבורי רשמי. ותעודה כזו אינה מוגבלת לבני זוג דו-מיניים או חד-דתיים בלבד.

עוד לבנה בחומה נפלה.

7 תגובות

  1. בעיני יש בעייתיות כשאת הלבנים מפיל בית המשפט, אני תומך בנישואים אזרחיים אבל מעדיף שהשינוי יגיע מהכנסת, התוקף המוסרי של שינוי כזה יהיה גדול יותר מחד והיכולת לטעון (ואולי גם לצדוק) שמיעוט ליברלי כופה את עמדתו תהיה פחותה מאידך.
    אולי זו הקבלה מוגזמת אבל אנו רואים בטורקיה בשנים האחרונות דוגמה לריאקציה דמוקרטית (לכל הפחות במובן זה שהיא נהנית מתמיכת הרוב) לשינויים שנכפו מלמעלה.

    אהבתי

  2. תומר , תודה על הפוסט . אין מה להתרגש מפסק דין זה , באשר הוא לא קבע שום דבר שהמחוקק לא קבע אותו מזמן ( רצ"ב לינק ) . הסכם זוגיות כזה , מחייב לכל דבר , ואין שום סיכוי , שבית משפט , ברמה מושגית יתכחש אליו , אלא רק לנפקות אישית , או להתנגדות שקשורה בקונטקסט אישי נסיבתי , כגון : חתימה תחת לחץ , עושק , אי הבנה יסודית של מצב דברים , פסלות דין ( אדם לא כשיר בדעתו ) מצב נפשי וכו….. גש ללינק , חוק ברית הזוגיות לחסרי דת , תש"ע 2010 , לסעיף 2 , ותבין המכלול . שית ליבך לכך , שתנאי הכרחי לקיום זוגיות פורמלית כזו : שהצדדים יהיו חסרי דת , ורשומים ככאילו . צר לי אם שפכתי צוננין כמובן , להלן , גש לסעיף 2 :

    http://www.nevo.co.il/Law_word/law01/500_297.doc

    תודה

    אהבתי

  3. לא ממש הבנתי למה יש בדבר חידוש, זה לא שונה ממה שקיים כבר בחוק … אילולא דמסתפינא, הייתי אומר שאולי מה שמוצג כאן הוא שחלק גדול מהטענות כלפי הרבנות ובזכות חופש דת וכו' הם למעשה ריקות מתוכן. "המונופול האורתודוקסי על נישואים בישראל" הוא בחלקו הגדול פיקציה.

    אהבתי

  4. נו, אבל הפסיקה היא עקרונית, וחלה לכן גם על מי שהנפיקו תעודות ברית זוגיות ואינם חסרי דת, או כל סטאטוס אחר, ובכך החידוש. כמובן, גם טרם הפסיקה היה ניתן להוכיח מעמד של ידועים בציבור, אולם היה מדובר בדרך חתחתים המרוצפת בדיני הראיות. כעת, מספקת התעודה ראיה לכאורה לקיומם של יחסים זוגיים, כך שמי שירצה לטעון בניגוד לתעודה, עליו תהיה הראיה. בהקשר הזה מעניין לדעת האם במשפחה חדשה יש גם שירות/הליך לביטול זוגיות כזו לבקשת אחד הצדדים, שכן, נראה נוכח הפסיקה שהדבר מתבקש.

    אגב, נכון שהפסיקה הזו החזיקה את התעודה כמחייבת במישור היחסים שבין סני הזוג לבין עצמם, אולם משהודבקה תוית של ידועים בציבור במסגרת זו, נראה שהדבר ישליך גם על היחסים עם המדינה.

    אהבתי

    1. שלומי שלום , לא הצלחתי עדיין לשים ידי על פסק הדין גופא , אבל מסריקה מהירה , אזי מדובר בכלל בחוזה רגיל למעשה , חוזה בין שני בני זוג . אני טעיתי לחשוב שהזוגיות הינה של חסרי דת כפי החוק המוזכר . ואפילו כך , אין שום דבר בפסיקה הזו , שמשנה משהו באמת . כי אפשרות דנן , סתם לחתום חוזה זוגיות בין שני בני זוג באשר הם , הייתה תמיד אפשרית , ולא היתה סיבה עקרונית לבית משפט לא להכיר בתקיפות החוזה . האם זה משהו משנה בקשר לנישואין רסמי תקפים בין בני זוג מכל מוצא שהוא , דת , מין וכו….. ודאי שלאיו . כך שזה לא ממש מרעיש !! תודה

      אהבתי

  5. מתי פסיקה כזו תחול גם על צילומים מטקס נישואין רפורמי/קונסרבטיבי/חילוני? צילומים כאלה, של בני/בנות זוג עומדים תחת חופה, או וידיאו של הטקס אותו ערכו, בודאי מבטאים הצהרה ציבורית על זוגיות, לא פחות מתעודה…

    אהבתי

  6. תמר , סיכוי קלוש , מה שמתיישב על פי התפיסה הרווחת עם : זכויות אדם , ליברליזם , הומניות , חילוניות ושאר ירקות , ולא עבר בבג"ץ , נדחה בבג"ץ!! אזי : הסיכוי ממש לא חזק !! זה גם לא כזה נורא !! תודה

    אהבתי

כתיבת תגובה