בית המקדש כמנדלה

בתחילת השבוע ישבתי במשרדו של הרב בני לאו, ועל הקיר ראיתי את אחת התמונות להלן (זו שמצולמת גרוע בסלולרי כמובן). סובלני סובלני, אמרתי לעצמי, אבל שתהיה לו ככה מנדלה בודהיסטית על הקיר? מבט קרוב יותר גילה שמדובר בתרשים בית המקדש על פי ר' יחיאל הלל (המאה ה-17). סיפרתי לר' בני על הדמיון וצילמתי למזכרת. ברשת גיליתי את הספר 'בנין הבית' של הלל, ובו תרשים נוסף, שונה במקצת אך עדיין שומר על הדמיון למנדלה – ראו להלן, וראו גם שתי מנדלות מהבודהיזם הטיבטי להשוואה.

אז מה העניין? העניין הוא שמקדש אינו רק מזבח. עבור התודעה הפרה-מודרנית מקדש הוא גם ציר סביבו סובב העולם כולו, וממילא גם מפה ליקום. המקדש הבנוי על פי פרופורציות מדוקדקות מאפשר לנו לערוך טקסים ששומרים על ההוויה כולה ולמעשה מכוננים אותה כל יום מחדש. המנדלה היא תבנית ארכיטיפית שאנחנו מוצאים בתרבויות רבות ונבדלות. פעמצים רבות היא מייצגת, או נכון יותר מביאה לידי ביטוי, את הקוסמוס בזעיר אנפין (למקובלים: תרתי משמע). לכן אני לא חושב שצריך לדבר כאן על השפעה ישירה, אלא על דפוסי מחשבה דומים. ושימו לב עד כמה המתכננים העכשוויים של בית המקדש השלישי (למשל יהודה עציון) רחוקים מהתודעה המנדלית הזאת, ובעצם משרטטים בניין, לא ציר-עולם.

20141221_094418

 

2014-12-21_111114

Manjuvajramandala_con_43_divinità_-_Unknown_-_Google_Cultural_Institute

 

Medicine_Buddha_painted_mandala_with_goddess_Prajnaparamita_in_center,_19th_century,_Rubin

 

5 תגובות

    1. על משמעות המנדלה, ראו את המאמר שכתבתי באתר שלי, על המשמעות הסיבמולית של ציורי הספר האדום של יונג. http://www.ruthnetzer.com רות נצר [ במדור מאמרים שונים / הספר האדום/].

      אהבתי

  1. שים לב שככל שהזמן עובר ישנה תודעה לא רק לעבר פרשנות הייצוג של מבנים, כלומר זה בפרופורציות רק כי מייצג או עבור המאמין מהווה ציר, אלא גם ישנם איכויות פיזיקליות ממשיות של אותם מבנים )פירמידות מעגלי אבן וכו( שפונקציית המיקרוקוזם אינה רק בחירה אסתטית תיאולוגית אלא ממש הבנה של הגיון פרקטלי fractal. כמובן הרבה נסתר פה אבל מכל מיני כיוונים האנזים מתגבשים לכדי כך. ובגרסא הפרועה: כל מקדש היה סימולטור ותחנת כוח לפריון האדמה הממשית לפני שזה נשכח

    אהבתי

כתיבת תגובה