הרב פרומן נגד עליה להר הבית

תוך עלעול בספר החדש שמקבץ מאמרים של הרב מנחם פרומן ז"ל, נתקלתי בפסקה להלן, חלק ממאמר שלם, אשר תחת הכותרת "לחכות בדממה לחסד" מציג את עמדת הציונות הדתית ביחס להר הבית ובית המקדש. כפי שאפשר לראות, העמדה היא שלא עולים, לא עושים דבר. הוא אף פונה לפלסטינים ומבקש להרגיע אותם ש"תפיסת עולם אקטיביסטית בנושא ההתיישבות בכל רחבי ארץ ישראל יכולה להיות מאוד פאסיבית בנושא הר הבית." שנת הפרסום: 1991. אני משאיר לכם להסיק מה השתנה מאז ולמה כיום חלקים לא קטנים בציונות הדתית מדברים אחרת לחלוטין.

2014-11-05_124738

8 תגובות

  1. אכן, הוא היה נוהג לצטט את הרב צבי יהודה שאמר שבעניין הר הבית והמקדש אנחנו סאטמרים.
    דווקא ההשוואה הזו מעלה שאלה לגבי ההבדל בין תפיסה ציונית ביחס לארץ ישראל ותפיסה אקטיבית לגבי הר הבית. למה לעתים כן צריך "לעלות בחומה" ולעתים לא. דומה גם שהניסוי הציוני צלח וההתנגדות אליו מזווית זו נעלמת. ההצלחה של הגישה הציונית ביחס לארץ ישראל כולה מחזקת את השאלה למה לא לנקוט בגישה דומה ביחס למקדש.
    (תהיות ביחס לרעיון של מקדש וקורבנות באופן כללי הינן מוצדקות, אך לא ניתן להסביר דרכן גישה זו. גם הרב פרומן השתוקק לחידוש הקדושה והמקדש, כמו שרואים למשל בפסקה שציטטת, רק שבאופן פסיבי. אני חושב ששאלה לגבי התוכן שיהיה במקדש זה אינה תלויה בהכרח בשאלת הדרך להתקדמות בנושא.)

    אהבתי

      1. נראה לי שמאז 1991 ל2004 זרמו הרבה מים בכנרת. דעתו של הרב פרומן ז"ל התפתחה והשתנתה, כמו הדעות בכל הציבור הציוני-דתי.

        אהבתי

  2. במטותא
    אני לא מצליח להבין מה הבעיה בעליה מבוקרת להר הבית
    מה הבעיה שיהודי במדינת ישראל יכנס להר הבית: הן מבחינה חוקית והן מבחינה דתית

    אהבתי

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s