אני לא מתיר עליה להר הבית, אבל לא יכול להיות שיהודים לא יעלו להר הבית בגלל מניעים שאינם הלכתיים אלא חוקיים. צריך להילחם על זכותו של עם ישראל לעלות להר הבית.
כפתור ופרח. הרב אריה שטרן, הרב הראשי החדש לירושלים, בהתבטאות ציבורית ראשונה, מגלה לנו טפח מעומק כבוד קדושת תורת ישראל: יש להילחם על זכותו החוקית של כל יהודי לעלות להר הבית, וזאת כדי שאותו יהודי יוכל להתגבר כארי, לעמוד מול הפיתוי, ולכפות על עצמו הלכתית דווקא לא לעלות להר הבית. אשרי העם שככה לו. אשרי העם שד' אלוקיו.
ובקטנה, אם כבר, אני בעד אותו סידור בנישואים: להתיר חוקית לכל אחד להתחתן איך שהוא רוצה, ולבקש מהאזרחים להכניס את עצמם מרצונם לחופה אורתודוקסית. האם גם הרב בעד?
תודה על הפוסט . לא כל כך מובן תומר , מה לא מובן …… לגבי דידו של הרב , שאלת העליה להר הבית , הינה שאלה הלכתית , לא אזרחית / חוקית . בפועל אין צורך או אין היתר לעלות , אבל : בכוח , לא ייתכן שיהא איסור , ועוד : אזרחי חוקי .
כמו שתסכים , שמדינת ישראל , הינה מדינת היהודים . זוהי עובדה !! זהו האתוס עליו קמה המדינה . אזי :
האם אתה מעלה על דעתך , שערכאה אזרחית , פקיד אזרחי , יקבע מיהו יהודי ? ודאי שלאיו !! הקביעה מסורה רק לערכאה דתית . וזוהי קביעה מאוד קטיגורית , מערכתית ומכריעה , קשורה קשר עבות לדמותה וצביונה של המדינה .
ואם כבר , האנלוגיה של נישואין , אזי המתאימה הינה זו :
היעלה על הדעת , שערכאה אזרחית , תאסור נישואים אורתודוקסים , כדת וכדין !! זהו ענין שבעיקרון מסור לערכאה דתית , טוב , אולי לא רק לה בתורת שכזו בכל הנוגע לנישואין , אבל בכל הנוגע לאיסור בפועל על נישואין אורתודוקסים , הרי רק לה !! רק לערכאה דתית !!
אתה כמובן יכול להתנגד ברמה האישית , אבל , לא להבין ? לא להפנים שזה טבע הדברים ? טבע המדינה ? תודה
אהבתיאהבתי
אל רום,
מה זה משנה מה תומר מעלה על דעתו או לא. בפועל – "ערכאה אזרחית, פקיד אזרחי" אכן קובע "מיהו יהודי". את חוק "מיהו יהודי" קבעה הכנסת (ערכאה אזרחית לחלוטין) ועל מסמכי יהדות חתומים אנשי הרבנות הראשית (פקידים אזרחיים לגמרי, שמקבלים משכורתם מן המדינה)… אם הרבנות הראשית אינה "פקידות אזרחית" אלא גוף דתי במהותו, אדרבה שיתקיימו כפי שהתקיימה ההנהגה הדתית היהודית מאז ומעולם – על בסיס תמיכה של הקהילה שמינתה אותה. מי שרוצה להשתמש בשירותיהם שישלם להם, בלי הכרח להשתמש בהם ובלי משכורות ממשלתיות כשל עובדי מדינה. איך התפרנסו רבנים ומנהיגים של קהילות יהודיות מתימן ועד פולין? הקהילה שבחרה אותם לרבניה שילמה להם, הם היו מחוייבים אליה ולא העזו לפסוק כנגדה (או שלא עשו כך ואיבדו את פרנסתם וקהילתם, גם זו ברירה) ועיין בתשובות הלכתיות לאורך כל ההיסטוריה.
ושתי שאלות: א) מישהו איים מתישהו לאסור נישואים אורתודוקסיים?! ב) מה הקשר בין מדינה, דת וטבע?!
אהבתיאהבתי
תמר , האם שתת ליבך לכך שהוא ( תומר ) מביא מעין המחשות או אנלוגיות היפוטטיות ? ואם כן , האם עלה בדעתך שאני באותה המיתודה מבהיר לו הענין ? אם לא שמת לב לכך , אז אולי את צריכה לאמץ הרגל : לקרוא פעמיים שלש , ארבע , חמש , ואז להביע דיעה ( וגם אז בזהירות מופלגת ) .
לגבי הקביעה מיהו יהודי , אזי הקביעה הינה הלכתית , את מבלבלת בין תוכן החוק והפרוצדורה , לבין השלמה או הלבוש. הלבוש הינו אזרחי חוקי , אבל תוכן החוק הינו דתי , ונקבע על ידי אנשי דת ( משמע , הסעיף בחוק השבות , הקובע : אמא יהודיה או גיור וכו…. ) . ואותו כנ"ל לגבי נושא הפוסט :
האם לעלות להר הבית אם לאיו , אזי עסקינן בשאלה דתית הלכתית , האיסור או ההיתר בפועל , צריכים ללבוש כמו במדינה מתוקנת : אופי אזרחי חוקי , אבל תוכן החוק , נגזר מהלכה והשקפה דתית . כשם שיש חוקים שונים , הנגזרים מפילוסופיות שונות מתחומים שונים ( קפיטליזם ומסחר חופשי , סוציאליזם מובהק , אורחות או נורמות בינלאומיות וכו…. ) כך ישנם חוקים שנגזרים מפילוסופיה דתית / הלכתית , זה לגבי התוכן והתכלית , הפורמט : חוקי / אזרחי וקשור בקשר עבות לשיטת המשפט .
מה הקשר בין מדינה טבע ודת ? יש סיכוי תמר , שאת מבינה איפה את חיה עם כל הכבוד ? עלה בדעתך שמדינת ישראל הוקמה על רקע אירועי שמד כבירים ? עלה על דעתך שזוהי מהותה של שיבת ציון ? עלה על דעתך שזהו האתוס שעליו קמה המדינה , משמע : מדינת היהודים . ואם כך :
נראה לך שברור בעליל שזוהי מדינת היהודים , ואין בה שמץ של : מדינה יהודית ? האם זה לא טבע הדברים ? אפילו ג'יהדיסט מטורף , כך חושב :
אילו היהוד , מביאים לך זונות מאוקראינה , שיכורים מרוסיה , מרוקאים סכינאים ממרוקו , כל אחד יחזור לאיפה שהוא בא !! זה הטבע של המדינה לגבי דידו , מקבצת יהודים מכל העולם , אלא מאיי : שכמובן שלגבי דידו : הטבע מעוות , מושחת , ומנוון , והדבר נעשה בעוולה ובעושק של זכויותיו האוטוכטוניות של העם הפלסתינאי .
אני מציע לך תמר , לעשות איזה ריסטרט רציני לחומר שיש לך בראש , כי לא נראה שהוא מאורגן כראוי עם כל הכבוד . תודה
אהבתיאהבתי
אל רום, ראשית, אם בעיני הרב סוגיית העליה להר הבית היא סוגיה הלכתית, או לחילופין, סוגה מעורבת, הכורכת ענייני הלכה ועניינים נוספים, הרי שחזקה שהרב, מתוקף תפקידו הציבורי, צריך להתמקד בסוגיה שעליה הוא אמון, קרי הזוית ההלכתית, ולא בזוגיות שאינן קשורות בתפקידו זה. ניצול תפקידו הציבורי של הרב לשם הבעת עמדות סוגיות שאינן קשורות בתפקידו, מהווה חריגה מסמכות, חותרת תחת אלו שתפקידיהם כן חולשים על אותם עניינים אחרים, ולכם אינה ראויה (וזה עוד במקרה הטוב, שכן פרשנות מחמירה לדברי הרב מעלה כי ספקות קשים לגבי ההיררכיה הנגזרת מהדברים לגבי היחס בין חוק והלכה).
שנית, ממילא יצתה שגגה מפי הרב, שכן אין בעיה "חוקית" המונעת עליה להר הבית, ואכן, בימים כתיקונם עולים המוני יהודים בדרך שגרה להר הבית. איסורי העליה והתפילה מקורם אינו ב"חוק" כלשהו, אלא בשיקולי ביטחון ששוקלת הרשות המוסמכת, משטרת ישראל, כשהיא מאזנת בין זכותם של יהודים לעלות להר הבית, לבין הסיכוי לליבוי סכסוכים וליצרת בעיות בטחוניות. בדרך כלל, יש לציין, משטרת ישראל מבצעת איזון בצורה לא רעה. ראוי לציין בהקשר זה, כי האיסורים והסייגים מצד משטרת ישראל אינם נחלתם של יהודים בלבד, ובימים רגישים מבחינה בטחונית, נאסרת העליה והתפילה להר הבית גם על גברים מוסלמים הצעירים מארבעים. כמו כן, איסורים פרסנואליים מצד משטרת ישראל לגבי עליה ותפילה להר הבית הם נחלתם של מוסלמים רבים.
אהבתיאהבתי
התנצלותי על שגיאות התחביר הרבות בתגובתי הקודמת, לא עמד לי פנאי להגהה ראויה…
אהבתיאהבתי