ג'יהאד למתחילים

הכתבה ב-ynet אתמול על זהותו המשוערת של הרוצח עורף הראשים של "המדינה האיסלמית" הביאה גילוי מעניין: לא מדובר בתלמיד מעמיק של התיאולוגיה המוסלמית הפונדמנטליסטית, וגם לא בקורבן אומלל של הקולוניאליזם על צורותיו או האפלייה הגזעית על מוראותיה. מדובר בראפר צעיר, אזרח בריטי ממשפחה אמידה, עבר אל-מג'ד עבד אל-בארי שמו. הוא כמובן לא הראשון שאינו זקוק להדרה או דיכוי כדי לרצוח, אבל אין כאן רק הפרכה של התגובה המידית משמאל, אלא גם של זו מימין, שהרי לא מדובר, כאמור, בג'יהאדיסט מלידה, כזה שחונך לשנאת המערב על ברכי הפונדמנטליזם.

ואכן, כתבה מה-New Republic מגלה שלפני שהם יוצאים לשוח בשדות הג'יהאד מזמינים מוסלמים שגדלו במערב את הספרים Islam for Dummies ו- The Koran for Dummies. דהיינו גם אם מניע אותם להט דתי, הוא לא מתבסס על ידע, אפילו לא קלוש, ונראה שכל אידיאולוגיה שהיתה מבטיחה להם חופש, מטרה ואלימות בכמות סיטונאית היתה מספקת. (שימו לב: לא מדובר כאן במנהיגים או בחיילים המקומיים בעיראק ואין כאן ניסיון לומר שהאיסלאם הפונדמנטליסטי אינו מכיל קווים אלימים.)

הכתבה מביאה ניתוח של מומחים שחקרו את אותם ג'יהדיסטים מערביים, וסבורים שבבסיס הכמיהה שלהם לג'יהאד עומדים חיפוש של זהות חדשה, קהילה ומשמעות. נראה שאותם פרטים לא שונים בהרבה מהאספסוף היהודי שאנחנו רואים סביב תנועות גזעניות בימים אלה, ואפשר גם להביט אל העבר, כלפי צעירים מערביים שהצטרפו בהמוניהם לתנועות פאשיסטיות ועשו מעשים נוראיים, או לפחות, אפשר לשער, כלפי חלק מאלו שיצאו להילחם נגד/בעד הפאשיזם במלחמת האזרחים בספרד לפני 80 שנה, נישאים על גבי רוח החירות והאחווה והמאבק יותר מאשר חזון אידיאולוגי כלשהו.

אבל בנוסף לכל אלה יש כאן גם משהו עמוק מזה, והוא לדעתי הכמיהה האנושית (ואולי בעיקר, גברית) לאלימות. כי לא בכדי כל המצויינים מעלה לא מצאו משמעות בצורות אחרות. יש לאלימות, למלחמה, קסם מכשף מיוחד משל עצמם. נדמה לי שהיציאה של בני מערב צעירים לסוריה ועיראק היא גם מענה למשיכה קמאית להשתתף במלחמה, כלומר באורגיה של אלימות. אבל זה נושא גדול מכדי להתייחס אליו כאן.

7 תגובות

  1. אז אי אפשר ואסור להגיד מילה רעה על האיסלאם, נכון ? כי זו דת של אהבה ואחווה.
    אתה יודע, בשנת 82 לפנה"ס מאמין בדת X יידה אבן על מאמין בדת Y. עכשיו, בואו ונזכיר זאת, בשם ההגינות הפילוסופית, בכל פעם שבן דת האיסלם ישליך אבן על רכב ובו אישה בהריון. כי הרי, צריך להיות הוגנים.
    על משקל "הקם להורגך השכם להורגו" , האם מישהו, בחלק העם הנוטה שמאלה, מוכן להשלים עם העובדה, שמישהו אכן קם להורגנו ? ז"א, מה צריך לקרות, חוץ מהעובדה שבאמת נהרג, ע"מ שתחדלו מלמצוא תירוצים עלובים עבור הרוצחים הללו.
    האם אתם עד כדי כך שונאים אותנו, בני עמכם? ולמען השם, אם חבורות האויב כ"כ חביבות עליכם, חבורת הברברים הללו, מדוע אינכם הולכים לחיות ביניהם, הרי, הם בסה"כ לא מובנים על ידנו, כל כוונתם היא בכלל לטוב. הרי, כל אדם, בר דעת, אם לא יתקבל לבית ספר להנדסה אזרחית, פשוט שם עליו שחורים והולך לרצוח ילדים ונשים. זה הרי אלמנטרי.
    די, מספיק. נמאסתם. לכו ושבו עימם והניחו לנו להגן על נשותינו וילדינו כמו גברים. לא, לא כמו גברים צמאים לדם, לא כמו אלו שאתה מסנגר עליהם, ע"מ להתחנף למקומות הנכונים כדי לקבל מימון למחקר הבא.

    אהבתי

      1. בתחילה, לפני שהגבתי בפעם הראשונה, קראתי את הטסקט פעמיים. עכשיו, לפני שאני מגיב בפעם השנייה, קראתי שוב.
        הייתכן שאדם שאינו מסכים עם דעתך גם מכיל את היכולת לקרוא טקסט ולהבינו ? אני חושב שכן.
        אז בא ונצא מנקודת ההנחה שאני מכיל את האינטלגציה המינימלית כדי לקרוא טקסט, להבינו ,ולהגיב עליו לפי דעתי.
        מצד שני, מי שהלא הגיב לגופו של עניין, הוא אתה. שאלתי מה השעה וענית "קודם תלמד לקרוא שעון". אני יודע לקרוא שעון, עכשיו, מה השעה ? או:
        על כך שכותב הטקטס הוא ידען, אינני חולק. אך בעיקר בגלל זאת –
        מאוד מקומם לקרוא הגיגים על תרבות שנמצאת עדיין בימי הביניים, במובן השלילי ביותר, ללא ביקורת חד משמעית על הרסניותה.
        תרבות שאדם כמותך לא היה דר בה ולו שתי דקות. חקר דתות הרי מעניין אותך, מדוע שלא תרכוש כרטיס טיסה ותנחת באחד מן הערים בשליטת דעאש ושם תחל לחקור ולתשאל אנשים ברחוב בשאלות תיאולוגיות, אתה הרי מבין שלא תחזור לא"י בשלום.
        לכן, בהיותך חי ונהנה ממדינה שבה קיים חופש ביטוי, ובעודך מבקר ומביע דיעה על תרבות השוללת זאת, עליך לפתוח ולחתום כל מאמר, לצורך ההגינות, ב"הם הנבלות, אנחנו הטובים, הם עורפים ראשים ומשמידים עמים ואנו מחזירים מטוסי F-15 בחזרה לבסיס כי היו 3 אזרחים ע"י המטרה".. אתה יודע… הגינות. נכון, אני מערבב בין כמה וכמה נושאים כאן, אך נא ראה תגובה זו ככוללנית לגבי מאמרים אחרים ולגבי רוח הדברים הרואה בנבלות רצחניות מושאים למחקר. אכן, הם ראויים למחקר, מחקר בליסטי.
        ליפה הנפש הראשון שיגיב בפחדנות ובאגרסיביות פסיבית נדושה, אנא, נמק מדוע אינך מהגר ברגע זה למדינה מוסלמית, ומדוע, אם תינתן לך ההזדמנות לקבל אזרחות זרה, מרבית המדינות ברשימתך תהיינה מדינות עם קונוטציה לנצרות, ולא לאיסלאם.

        אהבתי

  2. מה ההפרכה לימין הישראלי? הימין הישראלי לא טען, שלגביו ג'יהאדיסט שונה מנציונליסט-סוציליסטי כמו סאדם-חוסן אצל שניהם אפשר למצוא תמיכה בעריצות, באורגיה של אלימות ובהשמדת עם ישראל ושינאת זרים.
    איכשהו כל תומכי העריצות, האורגיה של אלימות ושינאת זרים, שונאים את עם ישראל גם אם הם לא נתקלו ביהודי מימיהם.
    דבר נוסף שלדעתי אופיני לתנועות האלה זה רצון לחזור ל"תור זהב" מדומין, שלא היה מעולם.

    אהבתי

  3. נראה לי שהספרים הללו הם ספרים סרקסטיים שנועדו ללעוג לג'יהאד ולאיסלאם הקיצוני. אולי הספרים הללו נתפסים על ידי הג'יהאדיסטים כראיה לאיסלאמופוביה, או לפחות ללעג לאיסלאם מצד המערב, מה שמהווה להצדקה לג'יהאד.

    אהבתי

    1. לא, "For Dummies" היא סידרה של ספרים (מאות ספרים) שנכתבו עבור אנשים שלא יודעים דבר בנושא אותו הם רוצים ללמוד. אין בשם הזה לעג.

      אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s