על ח'ליפים וח'ליפות

"ח'ליף" הוא כמובן המחליף של הנביא מוחמד (עליו השלום וכו'). התואר הזה מקנה למחזיקו להנהיג מלחמת קודש (ג'יהאד) תוך גיוס כל המוסלמים וכל המסגרות הפליטיות המוסלמיות תחת פיקודו. לפני שבוע הכריז אבו באכר אל-בגדדי, מנהיג דאע"ש, שהוא הח'ליף, וקרא לכל המוסלמים לקבל את מנהיגותו. הבעיה, כפי שמבהירים שני כותבי המאמרים להלן, היא שח'ליף כבר מזמן אינו תואר שמעלה בעיני המאמינים תמונה של ממלכה איסלאמית מפוארת המונהגת על ידי חוקים אלוהיים לטובת האנושות כולה, אלא של חבל ארץ נחשל המונהג על ידי פסיכופט מקצץ-ידיים לטובתו האישית.

אחמד ראשיד, שהיה בעברו לוחם גרילה ומאז פרסם כמה ספרים על האיסלאם באזור, משווה את דאע"ש לטליבן, ומותח קווי דמיון בין כשלונם של האחרונים לנהל מדינה מתפקדת למה שכנראה יקרה גם לדעא"ש. הנשלטים בדרך כלל שונאים את השליטים, כל מי שיכול בורח, והאזור הופך לשממה אכזרית. ב-2001, אחרי חמש שנות שלטון טליבן באפגניסטן, רבים נטשו את האזור תחת שליטתו והוא הפך מוכה רעב.

ריצ'רד בולט מסביר על ההיסטוריה של הח'ליפות, מונה כמה ח'ליפים שניסו בעבר להצדיק את התואר שלקחו לעצמם, ומסביר למה אף אחד בעולם המוסלמי לא לוקח את יומרתו של אל-בגדדי ברצינות. למעשה, הוא טוען שהקפיצה הזאת מעל לפופיק רק מזיקה לדעא"ש, שכבר זוכה ללעג. המנהיג הרוחני של האחים המוסלמים במצריים, יוסוף אל-קרדאווי, קבע שהכרזתו של אל-בגדדי מנוגדת לשריעה ובטלה, וכמובן שאל-קאידה, שדעא"ש לקחו ממנו את גביע העולם בטרור, לא מוכן להשלים עם יריקה כזו על כבודו המדולדל.

אל-בגדדי מכריז שהוא הח'ליף

אל-בגדדי מכריז שהוא הח'ליף

3 תגובות

  1. תודה על הפוסט תומר . האמת היא , שהמציאות היותר מחוספסת וקונקרטית , היא זו המכריעה : אין להם חיל אויר , וגם לא יהיה להם בטווח או בעתיד הסביר . מי שאין לו חיל אויר , יכתש עד עפר , בלי יכולת של ממש להתגונן או לתמרן אפקטיבית , וזה בכל מקרה , ובכל מצב , יהא גורם שיכריע המערכה . עד עתה אילו הצלחות טקטיות מוגבלות , לא אסטרטגיות של ממש !!

    מבחינה אידיאולוגית , המצב קצת יותר מורכב , לא הייתי מזלזל כלל בסנטימנט הפאן איסלאמי בכללי , סנטימנט שאחד מהביטויים שלו הקיצוניים , זה החליפה או חליפות , אבל יש לו פנים וצורות שונות .

    תודה

    אהבתי

  2. אף ח'ליפות לא היתה מדינה, שתיפקדה כמו שעון שויצרי ודאגה למרבית תושביה, ובטח לא בימי ארבעת הח'ליפים הראשונים. הח'ליפים הקוראניסטים מבית אומיה, שרובם נודעו בסובלונותם כלפי לא מוסלמים, נחשבים לבעיתיים אצל כל השיעים ורוב הסונים. למעשה טליבן שולט לא מעט זמן בחלקים מאפגניסטן ופקיסטן בשטח שגדול ממדינת ישראל, כי לגברים הפתנים נוח בשילטון, שמישם חוקים שיבטיים למענם בעולם הזה ו-5 מצוות מהקוראן בשביל העולם הבא ומבטל למעשה את הגבול הקולוניליסטי. גישה כזו נפוצה אצל חלק גדול מאוד מהמוסלמים. אותם מקצצי ראשים, שמכונים ברשומה פסיכופטים, נחשבים כגברים-גברים בחלקים גדולים בעולם. בכלל רשומה זו וקריטיונים שלה לכישלון והצלחה הינם מערביים ומודרנים לחלוטין. אני לא רואה סיבה לזלזל בסכנה של חוגי הג'היליה-האיסלמית למינהם.

    אהבתי

כתיבת תגובה