שבת ישראלית – היום בכנסת

10397235_10152268690559065_1593396942529256535_o

"כיצד הפכה השבת לויכוח על מרכולים?" פתחה רות קלדרון את הישיבה המיוחדת בכנסת על השבת, של השדולה חהתחדשות יהודית יחד עם שדולת עם דת ומדינה. קלדרון הוסיפה ואמרה שראוי ששבת תהיה יום שבו אפשר יהיה להינות מפרהסיה ידידותית, מבתי קפה, ממוזיאונים חינם, מחלק השישים של גן עדן.

ח"כ אלעזר שטרן דיבר על שלוש ההחלטות שנפלו בצורה מעניינת ממש אתמול: החלטת שר הפנים לסגור את רשתות המינימרקט בשבת, הפלת הצעת החוק של מרצ לתחבורה ציבורית בשבת, והחלטת בג"צ על ברית המילה. שטרן אמר שככל שיהיה מרחק בין החוק למציאות ובין עמדת המפלגות הדתיות למציאות יבוא בג"צ ויקבע במקום הכנסת איך תיראה היהדות בארץ (כפי שהוא אכן עשה בתחום הזוגיות, אפשר להוסיף, כשהשווה כמעט את תנאי הידועים בציבור לאלו של הנשואים).

הרב רונן נויברט מארגון 'בית הלל' אמר שבעוד אמנת גביזון-מדן ניסתה להתוות דרך לציבורים שונים לא להפריע אחד לשני, היום אנחנו במקום אחר, שמאפשר בניה משותפת, על אף חוסר ההסכמות הברורות בינינו. זאת יכולה להיות לדבריו המהפגה החברתית הבאה.

שייקה בן עמי מהמנהל הקהילתי גינות העיר ירושלים ושירה וינקלר כץ מהתנועה הירושלמית דיברו על פרוייקטים לחילונים בירושלים שהצליחו למשוך רבים ולתת מענה לצביון המאוד "דתי" של השבת בירושלים. הם התלוננו שהפרוייקטים נתמכים רק על ידי הארגונים ומגיוס תרומות, ואילו המדינה והרשות המוניציפלית לא משתתפות.

אורי אורבך דיבר על המלחמה בין השבת לבין כוחות השוק. מול ההבטחות ל"חופש" וקניות צריך לבוא המחוקק בשותפות של שומרי מצוות ושאינם.

לאה וול סגל מתנועת תיקון הצביעה על שני עניינים בעיתיים: ראשית, במשרד הכלכלה ישנה רשימה של מאתיים ומשהו בתי עסק שרשאים לעבוד בשבת. מי אלה? איננו יודעים, כי הרשימה חסויה. למה? ללא סיבה טובה. היא ביקשה לחשוף את הרשימה. שנית, אם אתה עובד בעסק שרשאי לעבוד בשבת ואתה לא מעוניין לעבוד בשבת עליך להגיש תצהיר שאתה שומר שבת וכשרות בצורה אורתודוקסית. כמובן שאין לכך כל הצדקה, שהרי לא-אורתודוקסים רבים מעוניינים לא לעבוד בשבת, והיא מציעה לשנות זאת.

ציפי לבני ניצלה את ההזדמנות כדי להדגיש שבעינה כל זוגיות של כל שני אנשים היא משפחה, ואחר כך דיברה על יוזמה משותפת עם השר סילבן שלום מעבר לשבוע עבודה שבו שני ימי מנוחה, שיאפשר יום נופש ושבת בעלת אופי מיוחד. סגן שר החינוך אבי וורצמן אמר שהוא בעד צעד שכזה.

מוטי זעירה ממדרשת אורנים אמר שהוא הראשון שמוכן לזעוק לסגירת הקניונים בשבת, אבל שצריך להבין שהשיח אינו עוד בין "חילונים" ל"דתיים", אלא שיש כוח רוחני-תרבותי חדש שחוצה ושובר את החלוקות הישנות ומציע משהו חדש, ושאין כרגע הכרה של המדינה בזה. הוא כרגע עובד על תוכנית להכשרת רבנים קהילתיים שבה יהיו לומדים ומלמדים מכל הזרמים.

פרופ' אשר כהן דיבר על כך שייתכן שאנחנו בתקופת החמצה. יכול להיות שכל הכינוס הזה אינו אלא להקה נודדת שמזמרת על השבת אבל לא עושה מעבר לזה. זאת אם לא יתרגמו את הדיבורים לחקיקה. לא תהיה עוד קואליציה, אמר, שבה 20 חברי כנסת ציונים דתיים וכל החרדים בחוץ. זה הזמן לחוקק את "חוק השבת".

הרב גלעד קריב מנכ"ל התנועה הרפורמית דיבר על המציאות התרבותית היום בישראל, שלא באמת מאפשרת לסגור פעילות מסחרית בשבת, או להבדיל אותה מפעילות תרבותית. מכיוון שאמנם רבים מגדירים עצמם מסורתיים, כלומר שהשבת חשובה להם, אולם נתונים מראים שגם רבים מהצרכנים בקניונים בשבת מגדירים עצמם מסורתיים. וממילא לעובדים הנצרכים ביותר להגנה סוציאלית, מלצרים ועובדי בתי מלון למשל, אנחנו לא מספקים הגנה גם על פי החוקים המוצעים.

הרב יואל בן נון אמר שעד כה לא יושם דבר מאמנת גביזון-מדן היא בגלל שכוחות השוק לא נותנים להם. ושעכשיו נכנסים בגדעון סער בגלל הכוונה מגבוה של כוחות השוק, של כלממי שלא מוכן שיסגרו מרכזי קניות בשבת. אם לא נשים לזה סוף העניין יוחמץ.

ד"ר מאיר בוזגלו חיזק את דבריו ואמר שאם מרכזי הקניות ימשיכו להיפתח העניין יהיה בלתי הפיך. השבת תיעלם לטובת מרוץ מסחרי.

2 תגובות

  1. "השבת שבימי החול": אני מבקש להוסיף שהיוזמה האוילית לשני ימי מנוחה היא יוזמה שהינה קפיטליסטית באותה מידה, ושתעודד ימי עבודה ארוכים במיוחד ללא מפגש בין ילדים להוריהם במהלך השבוע. כבר בנט הציע בעבר יום עבודה של 12 שעות או משהו ומתן ימי חופשה כאלה. לפיכך, השבת צריכה להכנס לימי החול, דהיינו, יותר שעות איכות בתוך הבית של בני המשפחה. כך ייפסק המירוץ המטורף שאחריו אנשים נזקקים לגורו, לדהרמה, לקארמה ולויפסנה.

    אהבתי

כתיבת תגובה