האם יש סיכוי להסדר מדיני? סקר חדש

מכון Pew העלה תוצאות של סקר חדש שנערך מאמצע אפריל עד אמצע מאי בין 7001 איש בשבע מדינות. השאלה: האם ניתן למצוא דרך שישראלים ופלסטינים יחיו יחד בשלום? כפי שאתם רואים, רוב הנשאלים פסימים למדי, וביניהם – אזרחי ישראל הם האופטימים ביותר.

כאשר שואלים אזרחים ישראלים יהודים בלבד, יורד שיעור האופטימים ל-37%, אם כי זה עדיין יותר מכל מדינה אחרת באזור. אשריכם ישראל. ובחלוקות פנימיות, שיעור ה"אורתודוקסים" שטוען שאין שום סיכוי להסדר הוא 76%, שיעור "המסורתיים" הפסימיים הוא 53%, ואילו רק 38% מה"חילונים" חושבים שאין סיכוי, ואילו 48% מהם חושבים שדו-קיום אפשרי.

2014-06-25_214303

5 תגובות

  1. תודה על הפוסט . טוב , קשה לדעת עד כמה הסקר רציני ( מבחינת ניסוח השאלות ) אבל ברמה העקרונית אין להתפלא כלל וכלל : ככל שהאדם נחוש יותר באמונה בבוראו , הרי מרכיב הפרה דסטינציה ( אין הדבר תלוי באדם , אלא הכל מן אללה ) בתודעתו יהא חזק יותר . לכן ניתן לשער , שככל שאנו עולים בהיררכיה של חילוני – מאמין – דתי , הרי תהליכי פאטאליזציה של הסכסוך דמים הזה , מתעצמים . ישמעאל נ' עשיו נ' אדום נ' יעקב נ' יצחק , בקיצור , יהיה שמח . תודה

    אהבתי

    1. אל רום,
      לפי דעתי הפרשנות שלך שגויה.
      ההבדלים אינם נובעים מאמונה ואי-אמונה בהשפעת מעשי האדם, אלא מעמדות ימין מול שמאל פוליטי, ומהתפיסה השונה של גורמי הסכסוך, ושל הדרכים לפתרונו.

      אהבתי

  2. רוני , תודה על התגובה . אתה הרי אומר זאת בעלמא , שהרי אתה לא מקשר בין הסקר ותוצאותיו , לבין ימין ושמאל . השאלה הינה – האם יש קשר בין עוצמת האמונה בבורא עולם , לבין התפלגות הדיעות הפוליטיות , זה הרי היה מושא הסקר ( דתיים אל מול מסורתיים אל מול אורטודוקסים אל מול חילוניים ) . ימין ושמאל קיים גם בקרב חילוניים גרידא , אבל זה לא מושא הסקר , או לפחות לא זה שאני כיוונתי אליו . גם לא תוכל להכחיש , שבמציאות הישראלית , ישנה התפלגות ברורה בין – מאמינים מסורתיים ימניים למשל , לבין חילוניים שמאלניים . האם זה במקרה ? ברור שלא !! הסיכוי לציוני דתי להשתייך למר"צ קטן ביותר . ואקדמאי חילוני לבית היהודי גם כן קטן יותר . וברורה הזיקה או מושאי ההתפלגות הפילוסופיים :

    הימין רואה באדם אמצעי לקיום תכליות גדולות ( דת , אדמה , אלוהים , גאולה , משיח ) ואילו השמאל ( המודרני ) רואה באדם גופא התכלית . ומכאן למעשה , נגזרות הפילוסופיות וההתפלגויות של הדיעות הפוליטיות , זהו המיכניזם הפילוסופי העמוק והליבתי ביותר .

    תודה

    אהבתי

    1. "השמאל רואה באדם גופא תכלית"

      שאל זאת את הקומוניסטים הסוציאליסטים ושאר מאמיני שלום משיחיים. כאשר מגיעים לפרגמטיות הנוגעת לחיי אדם בפועל – הציטוט מעלה מאבד כל משמעות.
      שימו לב גם לניסוח השאלה. האם בכדי לחיות בשלום *חייבים* מדינה מוסלמית סונית נוספת באיזור? כדי שתהפוך לנספח נוסף של דאע"ש?
      כאמור חלומות באספמיה.

      אהבתי

      1. עברי ,

        שים לב , התיאור שלי הינו אובייקטיבי מיכנזימי , לא בבחינת הבעת דיעה . כתבתי בתגובתי במפורש , עסקינן בשמאל המודרני , וממילא האוניברסאלי , לא במרקסיסטי מהפכני וכדומה …. תקרא שוב !!
        גם לא מדובר כאן בתוצאות או בביטוי , זהו ענין להשקפה , אלא בתיאור המושגי עיוני של השקפות עולם מתחרות . בפועל , אמחיש לך זאת היטב , באמצעות סוגיית המסתננים . כידוע לך , המסתננים נתמכים היטב על ידי ארגוני שמאל , ואילו ארגוני ימין הם בדרך כלל הפועלים נחרצות לגירושם ולדיכויים . ברור , כאשר האדם הינו תכלית , אזי – המדינה , הלאום , התרבות , נסוגים , ואילו ההיפך , כאשר האדם הינו אמצעי לקיום מטרות גדולות יותר ( במקרה זה , מדינה ולאום ותרבות וגם כלכלה כאמור ) .

        הנה , בבג"ץ7146/12 , זה הידוע כבג"ץ המסתננים , כך אני מצטט את השופטת עדנה ארבל :

        " הקושי בתכלית ההרתעתית הוא ברור. אדם מושם במעצר לא מפני שהוא מהווה באופן אישי סיכון כלשהו, אלא על מנת להרתיע אחרים. ההתייחסות אליו אינה כאל מטרה אלא כאל אמצעי. התייחסות זו ללא ספק הינה פגיעה נוספת בכבודו כאדם. "כבוד האדם רואה באדם מטרה ולא אמצעי להשגת מטרות של אחרים" (ברק, פרשנות חוקתית, בעמ' 421). "בני-אדם לעולם עומדים כתכלית וערך בפני עצמם. אין לראות בהם אמצעי בלבד ולא מוצר לסחור בו – תהא המטרה נאצלת ככל שתהא" (עניין קו לעובד הראשון, בעמ' 399). אף אני עמדתי על כך ש"אין להתייחס אל אדם כאל אמצעי בלבד להשגת תכליות נלוות חיצוניות, שכן בכך נעוצה פגיעה בכבודו", כנלמד מתורתו של הפילוסוף עמנואל קאנט (עניין חטיבת זכויות האדם, פסקה 3 לפסק דיני)."

        ואכן , כך נפסק בפסק הדין , אין להשתמש במעצר כאמצעי הרתעה , מהסיבה שאדם לא יכול לשמש כאמצעי לתכליות גדולות , אלא הוא גופא התכלית . תוכל להגיע לפסק הדין , בלינק הבא :

        http://elyon1.court.gov.il/files/12/460/071/b24/12071460.b24.htm

        תודה

        אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s