גיוס נשים – בית הלל נגד הרבנות

רבני ורבניות ארגון בית הלל הוציאו נייר עמדה בו הם קובעים שאין איסור הלכתי על נשים לשרת בצה"ל. כאשר נשים צעירות דתיות מתגייסות לצבא בהמוניהן מהווה פסק ההלכה הזה בעיקר אישור הלכתי למצב קיים, אולם לפטור את העניין כעוד פסק הלכה שעוקב אחרי המציאות יהיה לא נכון. בעצם, אני רוצה להציע, מדובר בפסק משמעותי מאוד, וזאת משני טעמים וחצי:

ראשית החצי: הפסק הזה שוב מזכיר לנו שרבנים שונים פוסקים הלכה באופן שונה ועל פי פרשנות שונה. אין "ההלכה". אלו ואלו וגו' וגו'.

הטעם הראשון: שימו לב שהרבנות הראשית פסקה רק לפני כמה חודשים שלנשים אסור להתגייס (זוכרים שיאיר לפיד הזדעזע מזה וקבע שהוא יפעל לפיטוריהם?). אין חדש ברבנים שפוסקים בניגוד לרבנות הראשית, אבל כאן מדובר בארגון שלם, ציוני-דתי, שיוצא נגד המוסד הרבני הממלכתי של המדינה. יש בזאת כדי לסמן קריעה נוספת בין הרבנות הראשית לבין הציבור האחרון שעוד מכבד אותה, הציוני-דתי.

הטעם השני: שימו לב שהמדינה פוטרת נשים מגיוס חובה על בסיס הצהרה בדבר היותן דתיות. עכשיו משנקבע שאין איסור הלכתי להתגייס עומדות בפנינו שתי אופציות: או שהמדינה תגייס את כל הנשים, כפי שהיא מגייסת גם גברים דתיים, או שהיא תבהיר שההלכה לא משנה, אלא שהפטור ניתן על סמך הצהרה מצפונית/דתית בלבד, שנשענת על אמונותיה הפרטיות של האישה המסויימת. אם מדובר באופציה השנייה, קשה יהיה לנמק למה שומרות מצוות תהיינה פטורות משירות ופציפיסטיות או אנרכיסטיות או מתנגדות כיבוש – לא.

9 תגובות

  1. ה"חצי" שלך לא משהו, מאחר שהאיסור ההלכתי על גיוס בנות תמיד היה אחד האיסורים הפחות מנומקים והלכתיים שיש, על גבול הפיקציה. הוא החריג ולא הנורמה, ואי-אפשר להסיק ממנו שום דבר.

    אהבתי

    1. השאלה כמובן אינה הנימוק ההלכתי הרשמי, אלא הצורה בה איסורים כאלה משמשים בשיח הציבורי. הרשל"צ יוסף אמר רק לפני חודשיים שמדובר ב"איסור דאורייתא". לי חשוב להבהיר לציבור הקוראים שלי ש"איסור דאורייתא" עלול בהחלט להיות קשקוש דגוזמייתא, או סתם שקר כלשהו.

      אהבתי

      1. ברמת השיח התקשורתי ,זה באמת מה שקורה.
        מצד שני, זה לא אומר שכל פעם שמוזכר איסור דאורייתא אפשר מיד להסיק שמדובר על סמי-המצאה – צריך קצת התמצאות בנימוקים והאותיות הקטנות, ובלי זה אי אפשר לדעת שום דבר, אפילו אם הפסק נשמע מוזר. דוגמה טובה לזה היה אפשר למצוא כאן אצלך לאחרונה, כשהנחת שהאיסור של הרב יעקב אריאל על השכרת דירה לזוג לסביות מצוץ מהאצבע רק בגלל שלא שמעת עליו קודם.

        אהבתי

        1. למה, הוא לא מצוץ מהאצבע? למד אותי תורה והראה לי את מקורו. בכ"א, העניין הוא השיח התקשורתי, אבל גם מעבר אליו, אנחנו יודעים שיש מחלוקות הלכתיות גדולות שלא מוכרעות, וזה בסדר גמור (מעלייה להר הבית ועד אכילת קטניות בפסח).

          אהבתי

          1. הראיתי לך את מקורו בתגובה האחרונה שלי לפוסט שלך על הסיפור. עיין שם.
            ודאי שיש מחלוקות הלכתיות גדולות שאינן מוכרעות – אבל בדרך כלל יש בהן בשר – הן שאלות אמיתיות, ואינדיקציה טובה לכך היא שאפשר גם להסביר למישהו שלא מתמצא בתחום את היסודות העיקריים של התפיסות השונות ואת הרווח וההפסד הפרשני של כל תפיסה, וממילא אפשר להגיע למסקנה שצד אחד צודק יותר ולהשתכנע בכך לחלוטין. שאלת גיוס בנות שונה מאוד.

            אהבתי

  2. הלכות נידה וביאה למדו כמו שצריך ותבינו למה גיוס בנות הוא אסור!

    אהבתי

  3. רק מרי אזרחי יפתור אחת ולתמיד את בעיות העגינות,סרבנות הגט וה"ממזרים"!
    הגיע הזמן שכל החילוניות שהן עגונות או מסורבות גט-יפסיקו להתייחס למושג המפגר והדימיוני "ממזרים"-ויילדו ילדים עם מי שהן רוצות מבלי לחכות לגט!
    ה"בעיה "היחידה של ה"ממזרים"היא שהם לא יועלו להתחתן ברבנות-וזה דווקא ייתרון עצום ל"ממזרות"!
    לחילונים לא צריכה להיות שום בעיה להקים משפחות עם ה"ממזרים"!
    רק הצפת המדינה באלפי "ממזריפ"-תפתור את הבעיות האלו!
    כן יירבו "ממזרים" בישראל!!!

    אהבתי

  4. מסםיק להתעסק בשטויות!
    אך ורק אם כל מסורבות הגט החילוניות ילדו ילדים עם בני זוג חדשים בלי לחכות חגט☆רק כך אפשר וחייבים להציף את המדינה באלפי " ממזרים" בכל שנה-ורק כךניגמור עם כל הכפיה החרדית!
    לחילונים אין שום בעיה להתחתן אזרחית עם " ממזרים" ולהקים איתם משפחות!
    ושהחרדים ושאר הפרימיטיבים שמתייחסים למושג המפגר" ממזר"-יתחתנו בינם לבין עצמם!
    חייבים להרבות " ממזרים" בישראל!!!

    אהבתי

  5. מסםיק להתעסק בשטויות!
    אך ורק אם כל מסורבות הגט החילוניות ילדו ילדים עם בני זוג חדשים בלי לחכות חגט☆רק כך אפשר וחייבים להציף את המדינה באלפי " ממזרים" בכל שנה-ורק כךניגמור עם כל הכפיה החרדית!
    לחילונים אין שום בעיה להתחתן אזרחית עם " ממזרים" ולהקים איתם משפחות!
    ושהחרדים ושאר הפרימיטיבים שמתייחסים למושג המפגר" ממזר"-יתחתנו בינם לבין עצמם!
    חייבים להרבות " ממזרים" בישראל!!!

    אהבתי

כתיבת תגובה