על השחיטה

מה נאמר? קודם כל שאנחנו לא מוכנים לשמוע ביקורת על הדת שלנו, ועוד בדנית. בדנית!!!!!!!!!!!!!!!1111

וברצינות – הפולמוס הנוכחי על השחיטה נמשך מאז המאה ה-19. כבר אז גילו באירופה רגישות לסבלם של בעלי החיים, והועלו הצעות לאסור את השחיטה היהודית. ההצעה הדנית לא "אוסרת על שחיטה כשרה" כמאמר הכותרת ההיסטרית מאתר 'סרוגים' (להלן), אלא מבקשת להמם את בעל החיים לפני שישספו את גרונו. ישנו חשש שזה יפגע בכשרות השחיטה.

האם שחיטה כשרה גורמת סבל לבעל החיים הנשחט? כן, כי היא דורשת את שיסוף הגרון והקזת הדם. לוקח לבהמה איזה שתיים-שלוש שניות למות, אולי יותר, והיא סובלת. שחיטה על ידי שוק חשמלי או מסמר ברזל שמוחדר במהירות לראש מהירה והומנית הרבה יותר.

עכשיו, אם אכן כך, ניצבים לפנינו שני ערכים חשובים: צער בעלי חיים, וחוק דתי. שר החקלאות והמזון של דנמרק אמר ש"זכויות בעלי חיים קודמות לדת". אני לא מכיר "זכויות" של בעלי חיים, אבל אפשר להבין שהוא חושב שמניעת סבל לבעלי חיים על ידי בני אדם חשובה יותר מאשר קיום מסורת דתית של בני אדם. זו עמדה לגיטימית. במקרים כאלה העניין הוא מידתי: כמה סבל באמת נגרם לבעלי החיים, מה מעמדה של המסורת הזאת ועבור כמה בני אדם וכו'. יש לשאול גם האם צער בעלי חיים קודם מבחינתו של המחוקק הדתי גם לצווי האופנה (פרוות) ולצרכי השוק (בשר). תמיד צריך להתחיל איפשהו, אבל אם דנמרק אוסרת או תאסור על סחר בפרווה או על כליאת מיליוני תרנגולות או פרות במכלאות זה יראה דבקות במטרה ורצון אמיתי למנוע כל סבל אפשרי מבעלי חיים.

מי שסבור שהחוק הדתי חשוב יותר צריך לזכור שהחוק הדתי אינו מונוליתי, ויש בו גמישות מסויימת. די ברור שאפשר להכשיר שחיטה כשרה עם הימום מסוג כלשהו לפניה. והרי גם צער בעלי חיים היא מצווה. בכל מקרה זעקות על "אנטישמיות" מפספסות כרגיל את העניין, שגם אם מצטרפים בו מניעים שונים הוא בבסיסו ערכי, ומצביע על תנועה מוסרית חשובה שאנחנו עדים לעלייתה בזמננו.

באופן אישי נראה לה שמה שדרוש הוא שינוי כולל בשוק הבשר, ולא רק תיקון נקודתי לגבי השחיטה. ואפרופו, ראוי פשוט להיות צמחוני או טבעוני.

2014-02-13_225416

8 תגובות

  1. Those who think the most important religious law must remember religious law is not monolithic, and it has some flexibility. I agree, thank you stating it so succinctly.

    אהבתי

  2. ועם זאת, פיספסת את האנטי-איסלאמיות שבמהלך הדני הזה. לא רק ליהודים/דתיים/רבנים יש מניעים פוליטיים.

    אהבתי

  3. כמה מהמשחתות הקיימות, כשרות או לא, דואגות לרווחת בעלי-החיים לפני, ובזמן, השחיטה? כמה החוקים המקומיים אוכפים זאת? איסור שחיטה כשרה לא בהכרח יפחית את מצוקת בעלי-החיים הכוללת (אם נדמיין לרגע מדד כזה). חוקים כלליים יותר, הנוגעים לכל שיטות השחיטה, יכולים להיות מוצלחים יותר במטרתם, ולעורר פחות מחלוקת. (אודה שאני לא עוקב אחרי הנושא, ואולי חוקים כאלה קיימים בדנמרק)

    לדוגמא, לטמפל גרנדין יש המלצות בנוגע לשיפור שחיטה כשרה ללא פגיעה בהלכה הנוכחית. יש מקום רב לשיפור, לפני שמחליטים לאסור שחיטה כשרה.

    http://www.grandin.com/ritual/rec.ritual.slaughter.html

    בהמשך לתגובה של ראם, אני מעוניין להקביל את הפוסט לפוסט קודם על איסור ברית מילה:

    https://7minim.wordpress.com/2013/10/03/brith_bs/

    גם בפוסט הקודם ציינת שבחוק יש נטייה אנטי-דתית/אנטיתאיסטית, ואני מסכים שזה חלק מהעניין גם פה.

    אם אפשר לבקש מהדת להתגמש בנושא הכשרות (וליישב סתירה פנימית מול מצוות צער בעלי חיים [*]), האם סביר לקרוא להתגמשות הדת בהתנגדות למילה?

    [*] למרות שלמיטב ידיעתי אין ראיות רבות בנוגע לשאלה "האם החיה הנשחטת מרגישה יותר כאב בשחיטה כשרה מאשר הימום", אניח ששחיטה בהימום פשוטה יותר לביצוע עם פחות סיכוי לסיבוכים.

    אהבתי

    1. ודאי שסביר לקרוא להתגמשות בעניין המילה! רצוי מאוד שרבנים יציע צורה פחות מטילת-מום לכריתת ברית בין האדם לאלוהיו. אני באמת באמת בעד. אני רק אומר שכל עוד שזה לא המצב, לא ראוי שהמדינה תאסור פעולה שהפגיעה בה מינימלית והחשיבות שלה עבור מבצעיה גדולה.

      אהבתי

  4. לפי מה שלמדתי עם רב יש אפשרויות לערוך שחיטה כשרה עם הרבה פחות סבל לחיות שנשחטות כולל הרדמה מקומית ו\או חיתוך מהיר של הצואר אבל אפשר גם לעשות ועשו שחיטה כשרה, שגרמה סבל ממושך לאוזים. ההמתה בגיליוטינה שדומה מאוד לשחיטה הכשרה נחשבה לכזאת שגורמת סבל מינימלי. בתעשית גידול החזירים בדנמרק יש הרבה צער בעלי חיים מכל הסבל, שנגרם בשחיטה היהודית והמוסלמית.

    אהבתי

  5. הדנים מתירים ציד חיות כולל מסורת של ציד ליויתנים אכזרי. בניגוד לגידול חיות, שבו אפשר לטעון שבלי הגידול החיות האלה לא היו קימות, אז ברור, שלגבי החיות הניצודות הטיעון הזה לא תופס. שאר מדינות סקנדינביה, שאסרו מזמן שחיטה כשרה, מתירות ללפים לשחוט אילי צפון בצורה די אכזרית מטעמי מסורת. בכלל יש הרבה מאוד צביעות, צדקנות והונאה עצמית מכל הצדדים הזה בויכוח הזה. אולי עדיף שכל מדינה תגיד לעצמה ולאחרים מה התרבות, ששולטת בה אומרת בפירוש ובלי צביעות, ואז יתכן, שהמוסלמים לא היו ניכנסים למדינות, שתרבותם מנוגדת לחלוטין לתרבות האיסלמית העכשוית.

    אהבתי

  6. מבחן מחשבתי – האם מניעי ההחלטה אנטי יהודיים (+אנטי מוסלמיים):
    מה לדעתכם היה קורה אילו הנצרות, הדת הדומיננטית (עדיין) בדנמרק הייתה דורשת שחיטה ללא הימום. האם גם אז היה מתקבל חוק כזה בדנמרק?

    אהבתי

  7. הימום הבהמה לפני השחיטה עלה לדיון בשנות ה-,30 כששחיטה ללא הימום מקדים נאסרה על פי חוק בכל רחבי הרייך השלישי. מדובר בתקופה שקדמה בשנים מספר למלחמת העולם ולמרות שהאנטישמיות הייתה בהתעצמות עדיין יכלו היהודים הימנעות מאכילת בשר לא היוותה פיקוח נפש. יהודי גרמניה שומרי ההלכה שלחו את השאלה לגדולי הפוסקים במזרח אירופה שחקרו את הנושא היטב (כולל ניסויים מעשיים) והגיעו למסקנה שאי אפשר לומר שההימום עצמו אינו קטלני, ולכן הכריעו שהבהמה ספק טרפה ואסורה למאכל. כמה שנים אחר כך השאלה הפכה ללא רלוונטית מטעמי פיקוח נפש.

    אהבתי

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s