הדת ברוסיה בעלייה, תיאוריית החילון בבעיה

מכון Pew משחרר נתונים מעניינים על הדת ברוסיה. מסתבר שבעוד שעם נפילת הקומוניזם ב-1991 31% מהרוסים הגדירו עצמם כנוצרים אורתודוקסים, הרי שב-1998 שיעורם עלה לכ-54%. בשנת 2008 הם כבר היו 72% מהאוכלוסייה. מצד שני, הם לא ממש מקפידים להגיע לכנסייה, וחלקים גדולים מהם לא מאמינים בחיים אחרי המוות. בסופו של דבר, רק 56% מאמינים בכלל באלוהים, אם כי זו עדיין עלייה לעומת 1991, אז האמינו רק 38%. נראה שעבור רבים ברוסיה כיום, כמו בישראל, הדת היא קודם כל עניין לאומי.

ויחד עם זאת, החזרה לדת של הרוסים היא אחת הראיות הנאות לבעייתיות שבתזה על פיה הדת אינה אלא מנהג מגונה שמקורו בבורות. הנה אנשים שמגיעים מחברה חילונית לחלוטין, שלא חונכו לדת, שלא גדלו כדתיים, ושהולכים ומאמצים אמונה דתית. לא רק מיד אחרי נפילת הקומוניזם (1992 והלאה) אלא גם אחרי שנת אלפיים ועד היום, המספרים רק גדלים.

ועוד: שימו לב לטבלה להלן: שיעור המרגישים עצמם דתיים גדול רק באחוז בקרב האוכלוסייה ללא תואר אקדמי לבין זו שיש לה. למעשה, שיעור הרוסים המאמינים באלוהים גדול יותר מבין אלה שיש להם תואר אקדמי. כנראה שאין כאן משהו שהרוסים הדתיים פשוט "לא מבינים" או "לא יודעים" (כגון, שהאבולוציה הפריכה את קיומו של אלוהים). נכון שצבירת ידע לא פעם מערערת קשות תמונת עולם דתית. ללא ספק. אבל זה כנראה לא ממצא את העניין. החילון, כך נראה, אינו פשוט תהליך של צבירת אוריינות, וממילא הדת אינה רק שרידים מאובנים של חשיבה לא נכונה.

russsia

5 תגובות

  1. כשנפל הקומוניזם כל עולם המשמעות של הזהות הלאומית של הרוסים התפרק. מעולם לא חינכו את הרוסים לערכים הומניסטיים, דמוקרטיים ומערביים (בנוסף, לא ממש ברור מהי הרמה של החינוכית והאקדמית של המוסדות הרוסיים כיום ומה מלמדים שם. כמדומני אין היום אוניברסיטאות רוסיות ברשימת 200 האוניברסיטאות המובילות בעולם המתפרסמות חדשות לבקרים. גם אין כמעט זוכי נובל רוסיים. זאת למרות האוכלוסייה הענקית שלה – 142 מיליון).הדרך הכי קלה, מהירה, זמינה, פשוטה להגדיר "מי אנחנו", בוודאי לחברה שבונה עצמה מחדש, היא הדת. הרוסים בעצם נמצאים איפה שהמערב היה לפני הנאורות. הם הבינו שהקומוניזם הוא לא הפתרון – והם מתחילים לצעוד בדרך הארוכה מאוד להומניזם+דמוקרטיה+חילוניות/הפרדת דת ממדינה.

    אהבתי

  2. לא ממש ברור לי הטיעון. אתה משתמש בסקר על עליית הדת ברוסיה כדי להוכיח ששאר הדתיים בעולם פועלים בצורה רציונלית (או לפחות בצורה לא לא רציונלית?) ההיקש הזה נראה לי בעייתי.
    אני אגב לא טוען שדת מקורה בבורות או בחוסר רציונליות. ברוב המכריע של המקרים (תקן אותי אם אני טועה) הדת זה תהליך טבעי של ילדים שמקבלים את אורח החיים של ההורים שלהם וכך זה עובר מדור לדור. הרבה יותר טבעי למח האנושי להאמין למה שאמרו לו במשך שנים מאשר לאשש רציונלית אמונות או אמיתות אחרות שנוגדות באופן חריף את מה שהוא נחשף אליו במשך שנים. זה טבעי לחלוטין.

    אז מה שקרה ברוסיה לא ממש משקף ומצריך הסבר מיוחד.

    אהבתי

    1. הבעיה עם הטיעון שלך היא שהציבור בברה"מ לא היה דתי. לכן, ההסבר שמדובר פשוט בקבלת אורח החיים של ההורים אינו משכנע כי בד"כ ההורים לא קיימו אורח חיים דתי.
      תומר, לי נראה שההסבר הראשון שלך שמדובר בעניין לאומי יותר משכנע ממה שבא אח"כ.
      גם הפער בין מספר הרוסים שמזדהים כנוצרים אורתודוקסים למספרם של אלה האומרים שהם מאמינים באלוהים מראה שזהות נוצרית אורתודוקסית אינה בהכרח עניין דתי במובן של אמונה ודוקטרינה של קבוצה דתית מסויימת.

      אהבתי

  3. האם מדובר ב-72 אחוז מכלל האוכלוסיה (כולל קתולים מוסלמים יהודים מאמיני מפלצת הספגטי וכו'9 או רק ממי שמ"מוצא" רוסי אורתודוקסי?

    אהבתי

כתיבת תגובה