על פלורליזם ושטניזם

קבוצה שטניסטית מעוניינת להקים פסל גדול של השטן על מדשאות בנייני הממשל באוקלוהומה, לאחר שב-2010 הוקם שם פסל גדול של לוחות הברית. על פי הקבוצה "הפסל יעוצב ככיסא כך שאנשים מכל הגילאים יוכלו לשבת על ברכי השטן להשראה וקונטמפלציה". בקשות דומות להצבת מוניומנטים התקבלו ממנהיג הינדואיסטי, קבוצה למען זכויות של בע"ח וקבוצת האתאיסטים המקדמים את מפלצת הספגטי המעופפת.

הרגע הזה שבו פלורליזם הופך לאינפנטיליות. באמת, לטוב ולרע, ארה"ב עוצבה על ידי דת ותרבות מסויימת. הנצרות (הפרוטסטנטית). לדת ולתרבות הזאת יש סמלים עתיקים. לבקש להשוות את המורשת הנוצרית לזו השטניסטית רק בגלל שזו "דת" וזו "דת" אינו אלא סימפטום לחוסר מודעות היסטורית מינימלית, הבנה לקויה בתפקידה של תרבות ואתוס מכוננים, רב-תרבותיות שעפה על עצמה במובן המגוחך של המילה וכאמור, אינפנטיליות.

לו הייתי בית המשפט בארה"ב הייתי פוסק שעשרת הדיברות אינן רק סמל דתי אלא בראש ובראשונה תרבותי, שהשוואה בין מסורת בת אלף, אלפיים או 3000 שנה ושני מיליארד מאמינים לקבוצה שמונה כמה אלפים או רבבות צריכה להיות לכל הפחות זהירה, ושלא רק לקבוצות מיעוט, אלא גם לרוב יש זכות לעצב את המרחב הציבורי שבו הוא חי.

השראה וקונטמפלציה, עאלק.

5 תגובות

  1. "רב-תרבותיות שעפה על עצמה במובן המגוחך של המילה וכאמור, אינפנטיליות" – זו טענה המושמעת גם כלפי נשות הכותל, ואתה דווקא בעדן. עניין של טעם יותר מאשר עיקרון.

    ערך חשוב, שהוא גם חלק חשוב מההיסטוריה של ארה"ב, הנו הפרדת הדת מהמדינה – שנבעה מהפקת לקחים אחרי מלחמות הדת באירופה. מונומנט עשרת הדיברות מהווה פגיעה בערך ובסמל הזה.

    אהבתי

      1. מבחינה עקרונית אין הבדל. זה בדיוק העניין. אני חושדת שההצעה השטנית היא סאטירית (גם סאטיר הוא אל-תיש) ואילו ההצעה ההינדואיסטית היא כנראה רצינית.

        אהבתי

        1. אין הבדל? הנה כמה הבדלים: 1. הכותל הוא אתר דתי של דת מסויימת. בניין הממשל של אוקלוהומה אינו. 2. זרמים שונים באותה דת ותרבות אינם שקולים לתנועות דתיות חדשות שזה מכבר באו והן זרות לחלוטין לתרבות המקומית. אני לא חושב שלקבוצות שטניזם יש זכות טבעית לערוך פולחן שמפריע למתפללים אחרים בכותל (בדיוק כפי שליהודים אין זכות טבעית להגיע למקום קדוש לשטניסטים ולהפריע). לרפורמים וקונסרבטיבים יש. 3. אי אפשר להשוות יהודים רפורמים וקונסרבטיבים, אשר מאחורי כל אחד מהם זרם עם מעל מיליון חברים, לקבוצה של כמה מאות או אלפים. כמות אינה משפיעה על זכות פרטית לפולחן אישי, אבל היא משפיעה על יצוג במרחב הציבורי.

          אהבתי

כתיבת תגובה