תורת המלך, סיבוב ב'

בג"צ דרש היום מהמדינה להסביר עד פברואר למה היא אינה מעמידה לדין את מחברי הספר 'תורת המלך' וכן הרב דב ליאור באשמת הסתה. בהרכב של שלושה שופטים, הנשיא גרוניס, המשנה לנשיא נאור והשופטת ארבל הוחלט לקדם את עתירתם של תנועות ואישים שונים (הזרמים הלא-אורתודקוסים, 'ציונות דתית ריאלית', קולך, מרכז הרצוג ללימודי יהדות, אסא כשר ועוד), שעתרו כנגד ההחלטה של היועץ המשפטי לממשלה לסגור את התיק. עוד נדרשת המדינה להשיב מדוע לא יושעה הרב דב ליאור לאלתר מתפקידו הציבורי עד לגמר הבדיקה וההליכים הפליליים והמשמעתיים.

העותרים טענו שהספר מסית בברור נגד לא-יהודים, ובמקרה זה ערבים. הם טוענים כי היועץ המשפטי לממשלה "קבע קטגוריה חדשה של הגנה מהסתה לגזענות והיא בירור הלכתי" – כלומר לכאורה משום שהספר עוסק בהלכה, בענייני דת, הוא לא יכול להיחשב הסתה.

נציג המדינה טען שאמנם המדיניות של היועץ היא "לנקוט בריסון כאשר מדובר בפרסומים שמסתמכים על מקורות דתיים[, אולם] בניגוד לטענת חבריי, ננקטת מדיניות של ריסון, אך אף אחד לא ייתן חסינות לרבנים או לכל אדם אחר מפני עבירה של הסתה לגזענות."

נותר להמתין לתשובתה הרשמית של המדינה.


דעתי: טוב שהיועץ המשפטי לממשלה נוקט בריסון כאשר מדובר בפרסומים דתיים. יש להתחשב במיוחד בחופש הדת, שנוסף על חופש הביטוי. ודאי שגם לזה יש גבול. באופן אישי נראה לי ש'תורת המלך' קרובה מאוד לגבול, אבל לא חוצה אותו. כלומר, אין כאן הסתה ברורה או בוטה לרצח. במקרה כזה עדיף שיתנו לאותם רבנים להביע את דעתם. זו דעה שמהווה (לצערי כמובן) חלק מהמרקם הרחב של היהדות. במסורת היהדות יש גזענות עמוקה ויש רצחנות פרועה, יש טמטום ויש כיעור ויש רשעות. זאת האמת העצובה וטוב לדעת את זה. עם זאת, בעוד שיש לאפשר לאותם רבנים לכתוב את דעתם, אין שום סיבה שהמדינה תמשיך לפרנס אותם. על המדינה להפסיק לממן בצורה כלשהי את ישיבת 'עוד יוסף חי' ביצהר ולפטר לאלתר את הרב ליאור ממשרתו כרב של קריית-ארבע וחברון.

3 תגובות

  1. ישיבת עוד יוסף חי לא מתוקצבת כמה שנים. הרב ליאור מעוניין מאוד בפרישה אלמלא קהילתו המתחננת.

    אהבתי

  2. במסורת היהודית אין גזענות כלל וכלל.
    המסורת היהודית בת אלפי שנים, ואילו הגזענות לא הייתה קיימת לפני המאה ה-19 (עם ניצנים בשלהי המאה ה-18).
    כדי שתתאפשר תפישת עולם גזענית, היה צורך במהפך בתפישות הביולוגיות + היווצרות מגמות רומנטיות.
    זה כמובן לא אומר שאי אפשר להעניק פרשנות גזענית חדשנית למקורות המסורתיים, אך זו פרשנות מודרנית מחודשת, לא מסורתית.
    הערה: לא קראתי את הספר המוזכר במאמר, ולכן איני יודע אם ההאשמות המוזכרות בו נכונות (נקודת המוצא שלי היא שלא- חזקת חפות), התייחסתי רק למשפט המוטעה הנוגע לגזענות עמוקה במסורת.

    אהבתי

  3. טענתך שיש לאפשר להם לכתוב את דעתם מוכיחה את הדברים שנאמרו באשר לראיון הרב רוזן ע"י קלמן ליסקינד: אנשים- ע"פ רוב מוחלט- כבר לא מקשיבים לרבנים הלכה למעשה, גם אם יש להם דעות קיצוניות. אנשים הולכים ע"פ צו מצפונם וע"פ הנוחות החברתית בה הם חיים. וזו בשורה לכך שמתחיל להגמר עידן הרבנים. וגם רבינו גוגל זכור לטוב בתרומתו האדירה להפיכת ההלכה עליה מופקדים הרבנים למשהו נגיש שאינו דורש את המפגש עם הדמות הרבנית.

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s