כמעט שליש מהאמריקאים היו במגע עם רוחו של אדם מת

2013-11-01_070430לכבוד Halloween שחל אתמול הציג מכון Pew כמה נתונים על חוויות פרא-נורמליות של האמריקאים. מסתבר ש-29% מהאמריקאים חוו מפגש עם מישהו שמת, ו-18% ראו או היו בנוכחותה של רוח רפאים. שימו לב שלא מדובר באמונה בתופעות האלה, אלא במגע חוויתי איתן. אלו אנשים שממש נתקלו בהן. לכן לא מדובר סתם ב"אמונות תפלות", אלא מינימום בחוויות תפלות, כלומר באשליות. מצד שני, מי שרוצה ממצאים אמפיריים לקיומן של רוחות רפאים יכול למצוא בדיווחים של חמישית עד שליש מהאוכלוסייה תימוכין לא רעים לקיומן. אני לא יודע אם רבים יותר חוו אהבת אמת, ואנחנו מאמינים שהיא קיימת. בכל מקרה יש כאן אתגר למי שמתעקש על ה"דמיסטיפיקציה" שערך תהליך החילון לעולם. לפחות בארה"ב.

זה מעניין גם על רקע החלוקות המפורטות יותר: מסתבר שיותר נשים היו בקשר עם מישהו שמת ובאו במגע עם רוח רפאים מאשר גברים, ויותר שחורים והיספנים מאשר לבנים. האם המתים פשוט מחבבים אותן ואותם יותר ולכן מתגלים בפניהןם, או שמע אוכלוסיות אלה רגישות יותר לעולם הרוחות ולכן מבחינות כאשר הן נמצאות בנוכחות שדים ו/או נשמות? אגב, גם בוגרי קולג' חשופים פחות לרוחות מאשר חסרי השכלה אקדמית.

עוד דבר מעניין וקונרטה-אינטואיטיבי שקשור לאמונה דתית: על פי הסקר רק 11% מאלה ההולכים בקביעות לכנסייה דיווחו שהם היו בנוכחות רוח רפאים, לעומת 23% מאלה שלא הולכים בקביעות לכנסייה. האם ככל שהנאמנות למסגרת דתית ממוסדת יורדת כך עולה הנטייה לרגישות לעולם הרוחות / חוויות רוחניות / ראיית אשליות / אמונה בשטויות? בהמשך לכך, רפובליקאים חשופים לעולם הרוחות פחות מדמוקרטים, ושמרנים פחות מליברלים. מישהו היה מנחש שכך?

כאן הסקרכאן רשימה שלי העוסקת בניסיון לפענח את הסיפור העל-טבעי.

תגובה אחת

כתיבת תגובה