פכים קטנים לקראת הודו

א. במרץ השנה הגשתי מועמדות לאיזו מלגה באוקספורד (מסיבה עלומה לא התקבלתי, לא משנה). בטופס הקבלה התבקשתי לסמן את הדת שלי. שימו לב לאפשרויות (להלן מצד ימין): יש גם "לא דתי" וגם "רוחני", ואפשר אפילו לסרב לומר. מתקדמים באוקספורד. לאחרונה מילאתי טופס בקשה לויזה להודו. שימו לב לאפשרויות הדת שלהם (להלן מצד שמאל), המגוון שיש בהן, ובעיקר מה אין בהן. אין "רוחני", וגם אין "יהודי". מילאתי OTHERS.

אפשר ללמוד מזה לא רק על המערביות של המונחים "רוחניות" או "רוחני", אלא גם על כמה זניחים אנחנו, היהודים, נראים להודים. ממרחק של אלפי קילומטרים וציביליזציה אחרת כל הסיפור היהודי לא נראה כל כך משמעותי.

אחרי שקצת הכרנו והתידדנו, הרשתי לעצמי לשאול ידידה הודית מסויימת מה הקאסטה שלה. כשאמרה "ברהמין" חייכתי, אבל היא גערה בי שזה לא כבוד להיות מקסטת העושקים והמתנשאים העילאיים של ההיסטוריה ההודית. מודעת לפריבילגיות שלה, מה שנקרא. מאוחר יותר היא כמובן שאלה אותי מה בדיוק אני. "יהודי", אמרתי. "זה סוג של נוצרי, לא?" שאלה. כך, אפוא, זה נראה משם.

ב. כשאמרתי שאני מגיע להודו הזמינה אותי אותה ידידה להיפגש ולהתארח בביתה בדרכי ממקום א' למקום ב'. שמחתי מאוד כמובן, וקבענו. לפני כמה ימים קיבלתי מייל שהיא ממש מצטערת, אבל הוריו של בן זוגה מבקרים אצלם בבית, ולכן לא אוכל להגיע. אבל אני הרי מגיע בעוד יותר מחודש, אמרתי. כן, אבל כדרכי הורים הודיים, אין לדעת מתי הם יעזבו. זה יכול לקחת כמה חודשים, ומה שבכל מקרה אסור לחלוטין הוא לשאול אותם כמה זמן הם מתכוונים להישאר.

הודו, אהובתי.
2013-10-24_204003

6 תגובות

  1. באמת מעניין מה זה "רוחני" כקטגוריה נבדלת מ"יהודי", "בודהיסטי" וכו'. אבל מה שמשך את תשומת לבי הוא הסעיף הקודם. מה בדיוק הייתה השאלה שעליה ענית "Other White Background"?

    אהבתי

    1. זה בעצם אומר שאני אשכנזי. הם נותנים שם כמה סוגים של אשכנזים (אירים, מזרח אירופאים), אבל לא התאמתי לאף אחד מהם, אז בחרתי Other. וכל זה כדי שהם ידאגו מראש לתת העדפה מתקנת למי שסבל מאפלייה, כמו שחורים, וכן כדי לגוון את הסגל שלהם באסייתים, שגם זוכים להעדפה.

      אהבתי

      1. מוזר שזה רלוונטי גם למי שבא ממדינה אחרת. האם הם מעניקים אפליה מתקנת גם, נניח, לשחור שבא מברזיל, או אמריקאי ממוצא אירי? ואם היית מזרחי, היית מקבל העדפה?

        אהבתי

        1. אני לא יודע אם הם מודעים לאפליית המזרחיים כאן (קולטים שם אמנון לוי?), אבל כל העולם השלישי מקבל עדיפות, כן. אם כי לצורך העניין אני לא בטוח איך הם רואים אשכנזי ישראלי. אולי כל מי שבא מהקולוניה לשעבר זכאי גם להתחשבות.

          אהבתי

  2. ישראלים רבים מכניסים דתות מזרחיות (כפי שמדגים הביטוי "דתות מזרחיות") שונות לאותה מסגרת למרות שההבדלים ביניהן עשויים להיות גדולים, כך שהודית הסבורה שיהודי הוא "סוג של נוצרי" לא צריכה להפיל אותנו לקרשים ובהתחשב
    בכל אופן, נהניתי לקרוא, כמו את הבלוג הזה בכלל.

    אהבתי

כתיבת תגובה

