דת, בלי קשר לרציונליות

2013-09-18_094255נטע הלפרין הכינה כתבה ארוכה ויפה (טיים-אאוט עמ' 36-44) על התנועות דמויות-הדתות שסובבות אותנו (טבעונות, עתידנות, פמיניזם, סביבתנות ועוד), וראיינה אותי בין השאר. לצערי כנראה לא הצלחתי להסביר את עצמי כמו שצריך (ראו הציטוט להלן) אז אנסה לעשות זאת כאן.

מה ש*לא* אמרתי הוא שככל שהחברה נעשתה יותר רציונלית החילון התגבר. ממש לא. למעשה, אמרתי ההפך. אמרתי שהרעיון הזה הוא מיתוס, ולא החשיבה הרציונלית, שאינה מיתוס. וזה שיש בנו צד שלא מסתפק בקיום הגיוני ומוכר זה נכון, אבל אין לזה קשר הכרחי לתנועות כמו טבעונות, שלא מבקשות קיום אחר. אז מה בעצם אמרתי?

מה שאמרתי הוא שטעות לחשוב שמי שהוא חילוני הוא רציונלי. כלומר, שהוא לא היה חילוני אלמלא הוא היא רציונלי, והוא אינו דתי *מפני* שהוא רציונלי. כאילו שהרציונליות היא שהוציאה אותו מהדת.

ההנחה הזאת נולדת מתוך התפיסה ההיסטורית על פיה תהליך החילון הינו בעיקרו תהליך של *רציונליזציה של האנושות*, דהיינו האנושות הפכה פחות ופחות דתיה מפני שהיא הפכה יותר ויותר רציונלית. עידן הנאורות בעצם מסמן את תהליך התבגרותה של האנושות, יציאתה מכבלי המיתוסים ואגדות הילדים, והפיכתה לרציונלית.

אבל זה אינו יותר מאשר הסיפור שהנאורות מספרת לעצמה, כלומר, טפיחתה העצמית על השכם הרציונלית שלה (אנחנו, הנאורים הרציונלים, הגענו בכוח מחשבתנו החופשית והבהירה למסקנה שאין אלוהים, וכך יכולים כולם. הנה, מספרים גדולים כבר הגיעו לאותה מסקנה וניערו מעליהם את בדיות הדתות – כה לחי חברים!! יחד נבנה חברה נאורה ומתקדמת!!!).

המציאות, למעשה, שונה. לא כאן המקום להרחיב על תהליך החילון, ורק אסתפק ואומר שלמיטב הבנתי לרציונליות אמנם היה בו חלק, אולם שורשיו רחבים ומגוונים הרבה יותר. תהליך פשוט, ליניארי, ממורכז-שכל שבמסגרתו החשיבה שלנו הופכת לשיטתית *ובעקבות זאת* אנחנו הופכים לחילונים מצייר תמונה דמיונית ולדעתי שגויה של מה שקרה בארבע-מאות השנים האחרונות. למעשה, זה אינו אלא מטא-נרטיב אוטופי שבעצמו מהווה מעין מערך אמוני אופטימי ומשיחי.

ו-ל-כ-ן, אין מה לתמוה על שלל אמונות ותנועות דתיות שממלאות את הנוף העירוני שלנו, ואין מה לשאול בנאיביות הכיצד זה שכל כך הרבה חילונים, שכבר השילו מעליהם את הדת, נתפסים לשטויות אי-רציונליות כאלה. כי זה לא עניין של רציונליות. זה עניין אחר. ועל כך בפעם אחרת

6 תגובות

  1. אני מקווה שבמשפט הכוללני האחרון לא התכוונת שפמיניזם, טבעונות וסביבתנות, הדוגמאות שהבאת בתחילת דבריך, הם "שטויות". מה גם שאלו עמדות רציונליות ושיטתיות להפליא.

    אהבתי

  2. אני חושב שמה שאתה מתאר אותו הוא די קרוב למה שמתרחש – כלומר, שכלים רציונליים להבין את המציאות מסבירים לנו שאין אלוהים ומקדמים את החילוניות. ההיבטים הפסיכולוגיים של התופעה הם מעניינים, אבל הם לא העיקר. אנחנו לא נהיים חילוניים יותר כי הפסיכולוגיה האנושית הפכה לרציונלית יותר – אלא כי ההתפתחויות במדע ובמחשבה האנושית גורמים לסיפור של הדת להישמע פחות ופחות סביר.

    אהבתי

  3. לענ"ד אפשר להפריד בין בני האדם, שכנראה לא נהיו רציונאלים יותר מאז ראשית ההיסטוריה, לבין המוסדות החברתיים שחלקם כן נהיו רציונאלים יותר.

    לדוגמה, יש אומרים שההמצאה החשובה ביותר של הרפואה המערבית הינה הניסוי כפול-הסמיות, שמאפשר למדע הרפואה כמוסד להתגבר על חוסר הרציונאליות של החולים והמטופלים כאחד.

    מצד שני המוסר האנושי השתנה, גם מבלי להיות רציונאלי יותר. עבדות היא לא בלתי-רציונאלית, היא רק בלתי-מוסרית לדעת רוב החברה המודרנית.

    הכתבה המקושרת, עד כמה שהבנתי, פשוט קוראת לכל דבר "דת" ועושה סלט שלם מהשקפות עולם, בחירות לייף-סטייל ואולי גם כמה הפרעות טורדניות-כפייתיות, הכל כדי לשרת את הטענה שכולנו בעצם דתיים בארון.

    אהבתי

כתיבת תגובה