כמה הערות על הכרעת הדין בפרשת אלון

1. ראשית, עצוב לי מאוד. באמת. על האישה, הילדים, המשפחה המורחבת הטובה כל כך. עבורם הכרעת הדין היא אסון אמיתי.

2. לגבי ה"שבר" שבציונות הדתית, הוא כבר היה לפני שלוש שנים, כשכל הסיפור התפוצץ. בית המשפט למעשה מנע שבר נוסף כאשר הרשיע את אלון, מפני שזיכויו היה מקצין את החלוקה בין חסידיו של אלון לבין כל השאר, כולל האשמות בקונספירציה של פורום תקנה, מזימות, שקרים ועלילות דם. טוב שזה נמנע.

3. חסידים שוטים לא מתים, רק מתחלפים. אצל הרב ברלנד מספרים לנו שהוא סובל למען מירוק חטאינו. הרב אלון גם דיבר בעבר על כך ש"יש שתיקה שאתה שותק כי אתה לא מבין, אבל יש שתיקה שאתה שותק כי אתה למעלה מכל ההבנות." היום הוא כבר אמר שהוא ב"מקום הרבה יותר עליון". נקווה שלא נצטרך לשמוע עוד חכמות שכאלה. מילה אחרונה לחסידים: אי אפשר גם לטעון שמדובר ב"ערכאות גויים" וגם להגיש ערעור לעליון.

4. מעבר לכל זה, את הפרשה הזאת צריך להוציא כמה שיותר מהר מהמיקוד באדם, ולהעביר למיקוד בחברה. באשר לכך אפשר לומר שוב כל הכבוד לפורום תקנה ולאנשים הרציניים שמוכנים לעסוק בשפיר ושליה (ויש להזכיר שלא היתה מולם כל תלונה בעלת אופי פלילי). ההתנהלות כאן אינה נטולת בעיות כמובן, אבל הכוונה היא טובה והפעם היא הוכיחה את עצמה.

5. דבר נוסף הוא היחס של החברה הדתית להומוסקסואליות (לא, אלון אינו פדופיל). מאז שהתפוצצה הפרשה, עם ובלי קשר אליה, שמענו קולות חדשים, מכילים ואחראיים יותר, וזה כמובן חשוב מאוד. הטקסט שבתמונה לקוח מראיון עם הרב אלון שנערך בשנת 2001. כיום לא נשמע דברים מחליאים שכאלה מרב ציוני-דתי מרכזי.

אבל מעבר לכך, המסע לא תם. יש צורך בהתמודדות אמיתית עם ההומוסקסואליות, שלא מתחבאת מאחורי פסיכופתולוגיה בגרוש ("חוסר שובע מיני", "אגואיזם"). האחריות מחייבת התמודדות כנה ופתוחה עם תופעה אנושית אמיתית שלא הולכת לשום מקום. ניתן רק לשער מה היה גורלו של הרב אלון אם היה מתמודד עם הנטייה המינית שלו בצורה ישרה.

elon532

הראיון מכאן:
http://havruta.org.il/archives/5625
בעבר כתבתי על הפרשה בקישורים הבאים:
http://tomerpersico.com/2010/02/17/moti-alon-first-notes/
http://tomerpersico.com/2010/02/19/moti-alon-paradigm-is-broken/
http://tomerpersico.com/2010/10/21/elon_revolution

12 תגובות

  1. לגבי פורום תקנה. הם קיבלו דיווחים על מעשים מגונים, לא הלכו איתם למשטרה אלא העבירו את הרב אלון למגדל העמק . תאר לעצמך שבצה"ל היו מקבלים דיווח על קצין ששולח ידיים והיו מעבירים אותו לתפקיד אחר במקום להפנות למצ"ח?

    אהבתי

    1. הבנתי שהדיווחים שהועברו אליהם היו על מעשים בהסכמה, שעליהם יש איסור דתי ואין איסור חוקי.

      אהבתי

    1. ודאי שאפשר.
      ויהודים בכל הדורות כשעמדו לדין בבית המשפט הנוצרי או המוסלמי, עשו כל שביכולתם כדי להתגונן.
      ההלכה לא מצפה מאדם שלא להתגונן מפני נזק שעלול להיגרם לו כתוצאה ממשפט (גם כאשר בית המשפט או סדרי המשפט אינם נושאים חן בעיני ההלכה).

      אהבתי

      1. תגובה, תומר?

        באמת מעניין אותי. כבר בויקיפדיה אפשר למצוא כמה וכמה הסתייגויות מהאיסור ללכת ל"ערכאות של גויים" במקרים מסוימים.

        אהבתי

          1. לא רואה בזה צביעות, וברור לי שכוונתך לא היתה למניעה טכנית.

            לא באמת מעניין אותם מה בית המשפט יפסוק- לא זה ישנה את דעתם. הבעיה היא פרקטית לחלוטין- אם לא ישכנעו את העליון שהוא זכאי, הוא עלול להכנס לכלא.

            מבחינתם ומבחינת רוב הציבור הדתי/חרדי/כל מה שביניהם בית המשפט הוא ערכאות של גויים בין אם יזכה אותו ובין אם לאו.

            אהבתי

  2. 1. הם קבלו תלונות על מעשים פסולים – לאו דווקא מנקודת מבט דתית – אבל לא פליליים.
    2. גם אם לא מכירים בערכאות אפשר להגיד ערעור, מה לעשות בכוחם להכניס לכלא, עם או בלי הכרה.

    אהבתי

  3. אם כבר פסיכופתולוגיה בגרוש –
    קשה מאוד כעת שלא לקרוא את דברי אלון (אני מתמצלת, אבל כאישה דתיה באמת קשה לי כעת לכנותו בתואר "רב") בראיון הישן, כסוג של חשיפה אישית. האם זה מה שהוא חש כלפי עצמו – שהמשיכה שלו לגברים נובעת מ"חוסר שובע" ומ"אגואיזם"? קשה להעביר רגשות ואינטונציות בכתב, אז חשוב לי להבהיר – אין בדבריי אלה ולו טיפה של ציניות או שמחה לאיד, ובהחלט יש בהם הרבה כאב, צער ועצב (כלפי אדם שיש בו שנאה עצמית גדולה כ"כ).

    אהבתי

  4. הערה קטנה, אתם כופים את המונח "הומוסקסואל" למי שאינו מגדיר את עצמו ככזה. מאוד יתכן שמשיכתו המינית של אלון, כמו של רבים אחרים, היא רחבה ולאו דווקא מתמקדת רק בגברים.

    עניין נוסף, תומר – כתבת ללא סייג "אלון אינו פדופיל", כיוון שמדובר בקטין, אני תוהה כיצד הגעת למסקנה כזו?
    אני מבינה את הצורך לרתום את המקרה לאימוץ ההלכה את ההומוסקסואליות (מאוד מזכיר את היחס של ההלכה לנשים, בדומה לטענתו של הרב סטיבן גרינברג), אבל כפי שהעירו לך בפוסטים הקודמים בעניין; אתה ממשיך להתעלם (ועכשיו זה רשמי) מכך שמדובר בקטין שנוצל כתוצאה מיחסי מרות שהיו לו עם אלון.
    כלומר, אלון איננו קרבן לנטיותיו, כפי שאתה ממשיך להציג אותו, אלא אדם בוגר שפגע בקטין!!

    אהבתי

    1. "אלון איננו קרבן לנטיותיו, כפי שאתה ממשיך להציג אותו, אלא אדם בוגר שפגע בקטין" – לא טענתי אחרת. די לקשקש.

      ופדופיל לא נמשך לבני 17, אלא לבני 12 או 6.

      אהבתי

כתיבת תגובה