שורש התנגדות החרד"ל לרב סתיו

ברשימה בבלוג של 'רב צעיר' (שהוא רב קהילה אורתודוקסי צעיר במודיעין) תמצאו סוף סוף מעט תשובות לסיבה להתנגדות הארסית שמופנית כלפי הרב סתיו מצד עמיתיו המחור"דלים. הדברים מרתקים, ונדמה לי שנחשפים כאן לראשונה.

על פי שלושה מקורות שונים, הבעיה בבסיסה היא שהרב סתיו מתחשב בציבור הכללי, ולא עומד דום למשמע פקודות מהגדויילים. הוא פתוח יותר, הוא מסביר פנים, הוא מקבל את ערכי המערב כיסודות במציאות שיש להתחשב בהם בפסיקה (והוא למעשה גם מעט מזדהה איתם – למרות שכפי שכתבתי כמה פעמים הוא לא ליברלי בשום אופן) והוא לא חלק ממסדר ה'קו'. למתנגדים אין בעיה עם קירוב הציבור החילוני במיזמים כגון 'צהר', אבל לא ברבנות הראשית, שאמורה להיות לדעתם חומה בצורה של שמרנות ואדנות.

בסופו של דבר מדובר אם כן בקרע שבין החרדיות לציונות הדתית הקלאסית: פתיחות מול סגירות, התחשבות במציאות המודרנית מול התנתקות ממנה, תפיסת "הקודש" כמשהו שאינו קשור לחיים מול תפיסתו כחיים עצמם ושכלולם. אני מציע לא לזלזל וגם לא ללעוג למחזיקים בדעות השמרניות האלה. אני כמובן חד משמעית לא מסכים איתם, אבל הם מייצגים עמדה רצינית בתולדות היהדות המודרנית. והם מרגישים שאם הרב סתיו יתמנה לרב ראשי הוא ישחית את הרבנות הראשית, שהיא עבורם חלק מאותו עולם הלכתי טהור וקדוש ומנותק. והם בלחץ.

ההתנגדות שלהם לרב סתיו עצומה, ואני מתאר לעצמי שהם יפעילו לחצים אדירים על כל שומר מצוות מבין חברי הגוף הבוחר את הרבנים הראשיים כדי שלא יבחר בסתיו. לדעתי השמרנות האינהרנטית של רוב הרבנים בגוף תגבר בסופו של דבר על ההבנה ששינוי בדרכה של הרבנות הוא עבורה צורך חיים, והם לא יבחרו בסתיו. לכן אני מוכן להעריך כאן שהרב סתיו לא ייבחר לרב ראשי, והרב הראשי האשכנזי הבא יהיה הרב דוד לאו.

13 תגובות

    1. רב צעיר, השאלה המעניינת עכשיו אם כן היא מה יעשו צהר והמיינסטרים הרבני, דהיינו האם יפרשו מהרבנות הראשית וינסו איכשהו להקים גוף עצמאי.

      אהבתי

  1. תומר, קרא את דברי הרב צוקרמן שהביא ר"צ. הם בהחלט מתנגדים לצהר (זה הפתיע גם אותי, מפני שזה כולל את הרב יעקב אריאל, כידוע)

    אהבתי

  2. כמישהו לא-דתי (בלשון המעטה), חטפתי צמרמורת מהחזון של האנשים האלה לרבנות הראשית, שכמובן מוקמת וממומנת בחסדי כידוני המדינה:

    "עליה להיות כמגדל אור רוחני לאומה כולה, מחזקת זכות אחיזתה בארץ וישיבת בניה בתוכה כמהלך הגאולה ובניין הבית השלישי. היא מורה הוראה מוסרית ומשפטית לחברה, בעלת דעה מכרעת בחינוך האחזרים".

    ועל זה אומרים ביידיש: מויחל טויבס .

    אהבתי

  3. התחשבות במציאות מול התנתקות ממנה, תפיסת "הקודש" כמשהו שאינו קשור לחיים מול תפיסתו כחיים עצמם ושכלולם, אלה 2 שינויים עקרוניים של החרדים מהמסורת היהודית הטרום מודרנית. לכן הצגת החרדים כמיצגי המסורת היהודית הטרום מודרנית בעיתית.

    אהבתי

    1. עמית, הבנת הנקרא פשוטה. כתבתי שהם "nייצגים עמדה רצינית בתולדות היהדות המודרנית". אתה מבין איך זה שונה מ"מיצגי המסורת היהודית הטרום מודרנית"?

      אהבתי

      1. אבל החרדים טוענים שהם הממשיכים האמיתיים של המסורת היהודית הטרום מודרנית!
        איך אפשר לקבל את טענת החרדים, כשיש להם שינויים עקרוניים מהמסורת היהודית הטרום מודרנית?

        אהבתי

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s