ניסיון טיפשי לפשרה בנוגע לתפילת נשים בכותל

פשרה בכותל? (ynet, הארץ)

האתר החלופי יורחב משמעותית כך שיוכשר לתפילות, אירועים וטקסים המוניים. בנוסף, הוא יהיה פתוח בכל עת, יחובר לרחבת הכותל עצמה על ידי יצירת רצף, והכניסה לכל חלקי המתחם החדש תהיה אחת.

קשה לי להחליט איפה להתחיל, אז נתחיל בתמונה מהעבר: זוכרים את רעיון ניסור הבתים בגבעת האולפנה? מה היה לנו שם: ניסיון ללכת עם ולהרגיש בלי, חוסר החלטיות פחדנית וחנופה לקיצונים, מבצע הנדסי שמראש היה ברור שלעולם לא יצלח, ועלבון לאינטליגנציה של כל הצדדים. זהו בדיוק הפתרון שמציע נתן שרנסקי למשבר התפילות בכותל.

נתחיל מזה ש*זה לעולם לא יקרה*. כלומר, לפחות לא עד להסכם כולל על הפלסטינים. עד אז *לא תהיה שום בניה ליד הר הבית*, כי הווקף והפלסטינים והירדנים לא יסכימו. ע"ע גשר המוגרבים שהעירייה תכננה לשפצו כבר מ-2006 ופרסמה תוכנית לשפצו כבר ב-2010. מאז לא זזה אבן אחת.

נמשיך בזה שמדובר בשיפור מינורי של המצב הנוכחי, שבו על פי החוק חייבות נשים יהודיות להתפלל בטליתות רק בקשת רובינזון. כלומר גם במתווה החדש *הכותל נשאר בית כנסת חרדי-אורתודוקסי*, האתר הלאומי הזה נשאר בידיים של זרם יהודי אחד (קטן), ואת בעיית הכפייה הדתית וחוסר בחופש דת לא פתרנו.

משתי סיבות אלה התוכנית המוצעת אינה אלא משה כחלון במינהל מקרקעי ישראל. מדובר בזריית חול בעיני הציבור הישראלי ויהודי ארה"ב. אני מתפלא על שרנסקי שלא מתבייש לנסות למכור את הבובע מייסעס האלה ליהודי ארה"ב.

מה שכן, אני מציע לנשות הכותל לקבל אותו, בתנאי אחד: שעד שייושם תותר להן תפילה כרצונן ברחבת הכותל.

7 תגובות

  1. זה לא יקרה מסיבה אחרת.
    אם יוקצה אזור נפרד לתפילת נשים בטליתות, כבר לא תהיה להן מוטיבציה להתעטף בהן, שהרי כל העוקץ הפרובוקטיבי יינטל, וממילא האזור ישאר ריק ונטוש (יש לי תחושה שלא נראה שם את סתיו שפיר מניחה תפילין ושופכת את לבה לפני רבונו של עולם). ולכן אין יותר מדי סיכוי שהן תסכמנה להצעה זו.
    אגב, כככלהידוע לי קשת רובינזון היא חלק אינטגרלי מהכותל, לכל דבר ועניין.

    אהבתי

      1. אני אלך להתפלל שם בשמחה.
        ותודה על הכינוי המכבד. דיון ראוי ולעניין אתה מקיים.

        אהבתי

  2. לא הבנתי, למה הגדרת שהכותל הוא דווקא האיזור שיוקצה לתפילה אורתודוקסית, יש כותל ארוך ויש מספיק מקום כדי להקצות מקום לבית כנסת אורתודוקסי, בית כנסת רפורמי וכו'.
    כבר עכשיו יש למשל את הכותל הקטן שזה חלק מהכותל שנמצא בהמשך ליד "שובו בנים" ואין שם לא מחיצה ולא כלום. יש חלק, אמנם גדול, מהכותל שמוקצה לבית כנסת אורתודוקסי ושרנסקי רוצה להקצות חלק מהכותל לבית כנסת שיוויוני. מה רע?
    מעבר לזה היה יכול להיות מעניין לחשוב על החלק שיוקצה לנשות הכותל האם תותר שם תפילה נוצרית, מוסלמית… או שזה יהיה בית כנסת קונסרווטיבי למהדרין

    אהבתי

  3. מקורות יודעי דבר (חברים בארה"ב, שבתוקף תפקידם נפגשו עם שרנסקי לשיחה בעניין זה), צחקו כששמעו על ההודעה הזו לעיתונות הישראלית. הם מבחינתם זרקו את הצעתו מכל המדרגות (בנימוס, כמובן, כי הם אמריקאים). זה נראה להם כמו בדיחה, שהרי תפילה שוויונית ניתן כבר היום לקיים בקשת רובינזון, אבל "נשות הכותל" ברובן הגדול הן אורתודוקסיות ואינם מעוניינות בתפילה שוויונית, אלא בתפילה בעזרת נשים, ולנשים בלבד. כלומר, ההצעה של שרנסקי אולי חיובית מבחינת התנועות הליברליות בישראל (כי באופן חצי רשמי היא מכירה בקיומן…), אבל אינה מהווה פיתרון לבעיה. במובן מסוים היא אפילו מדגישה אותה – מדינת ישראל לא רק קובעת בפועל מהי הדת היהודית (בלי טלית לנשים), היא גם קובעת מהי אורתודוקסיה (חרדיוּת). אבסורד, כבר אמרנו?

    אהבתי

    1. תמר,
      זה מה שנקרא לתפוס את החבל משני קצותיו.
      מצד אחד, לדברייך, הן רוצות תפילה נפרדת (גברים ונשים לחוד) והן מתעקשות שיהיה אזור ברחבת הכותל הנוכחית המוקדש אך ורק לנשים, שבו גברים לא יוכלו להתפלל עם נשותיהם (ושמי שרוצה להתפלל עם אשתו שילך לקשת רובינסון).
      מצד שני הן עומדות על כך שלא יישאר שטח באזור הרחבה הנוכחית המוקדש אך ורק לנשים המעוניינות להתפלל בדרך המסורתית (ושמי שרוצה להתעטף בטלית, שתלך לקשת רובניסון).
      זו סתירה פנימית.
      האם לא הבנתי נכון?

      אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s