רמי לבני על יהדות מזוייפת

כמו המשך לביקורת בימים האחרונים על נאומה של רות קלדרון מצד כמה ידידים משמאל המרחב המקוון, כותב רמי לבני סקיצה חביבה שלועגת לז'אנר היהדות הליברלית והמאגניבה של האנשים המנויים בכותרת הטקסט שלו. לדעתי הוא קצת נבזי מדי, והלעג מדי פעם קצת ארסי מדי, אבל בגדול הטקסט בהחלט מעלה חיוך, ואפילו כמה נקודות טובות (למשל, באשר לשטחיות שלפעמים הז'אנר בהחלט נגוע בו).

מה הבעיה שלי עם הטקסט הזה בכל זאת? קודם כל שהוא ממהר לשפוט. שהוא עצמו לוקה בשטחיות. משום שהתופעה הזאת כולה, של בתי המדרש הפלורליסטים, של הפיוטים המחודשים, של העניין החילוני המחודש במקרא הוא כל כך צעיר, כל כך בוסרי, שבאמת קל מאוד למצוא ולהבליט את חולשותיו. לא שאין לו חולשות כאמור. אבל יש גם הרבה מעבר. כמי שמלמד בישיבה החילונית בירושלים אני יכול לספר על שיעורים רציניים, בהחלט לא שטחיים, ועל תלמידים רציניים ובהחלט לא שטחיים. על אנשים צעירים שמקדישים ארבעה חודשים מחייהם כדי ללמוד ללא כל תעודה שמחכה להם בסוף (ובודאי לא מקצוע), ועל מורים לא צעירים שמלמדים חצי בהתנדבות כי הם חושבים שזה ראוי ושהם שותפים בבנייתה של תרבות.

ועוד בעיה קטנה, והיא בסאבטקסט של דבריו של לבני. כי מה בעצם הוא מרמז? הוא מרמז שיהדות טובה, נעימה, רכה, שוויונית, מכבדת, יצירתית, ליברלית, פתוחה, משלבת, קשובה – שיהדות כזאת היא ממילא זיוף. שהיא לא "היהדות", מפני ש"היהדות" היא גזענית, שובניסטית, כוחנית, אטומה וכו' וכו' וכו'. וזה עצוב משתי בחינות. ראשית, מכיוון שיש כאן התכחשות לכל מה שאכן יפה וטוב בתרבות היהודית. מה לעשות? יש בה גם טוב. ושנית, מכיוון שיש כאן אימוץ, מודע או בלתי מודע, של העמדה האורתודוקסית החשוכה שקובעת שהיא ורק היא "היהדות". לבני בעצם מודה שרק ליהדות אורתודוקסית שמרנית הוא ייתן תו-תקן של כשרות. רק היא "רצינית", רק היא "אותנטית". אז הוא לועג להתחדשות שהוא חושב שמזוייפת, מאשר את השמרנות שהוא מקבל כאמיתית, ובוודאי גם חושב שהוא נורא חתרני.

3 תגובות

  1. לדעתי הוא לא מרמז שהיהדות של בתי המדרש החילוניים היא לא אותנטית משום שהיהדות היא לא נחמדה,, אלא מרמז לכך שלאחר כל הפלפולים, המסקנות שמוציאים בסוף מכל הלימוד הזה הם בנאליים ומיינסטרימים, מה הקטע ללמוד יהדות אם לומדים את זה באופן שרק מאשרר את צורת החיים הרגילה ואת האידאליים הנחמדים הרגילים . זה מזכיר לי את הראיון שלך עם הרב קריב מהתנועה הרפורמית שדיבר על היהדות כשואפת לצדק חברתי.ולכל שאר האידאלים שניתן להחזיק בהם בלי שום קשר ליהדות.

    אהבתי

  2. אני די נוטה להסכים עם הגישה שאומרת שהיהדות 'האמיתית' היא חשוכה ופרימיטיבית.
    זה די פשוט בעצם: התורה אומרת כל מיני דברים שהם לא הגיוניים (כמו שהצמחים החלו לצמוח לפני שהייתה שמש) וגם לא ממש מוסריים (למה בדיוק אלוהים העניש את החיות והרג אותן במבול אם בני האדם היו לא בסדר?)
    אז ברגע שאתה מקבל את התורה כפי שהיא בלי סייג אתה – לפי הנורמות של ימינו – אדם שחי בהכחשה הן של התגליות המדעיות והן של המוסר של ימינו. אם אתה מתחיל להסתייג ולפרש את הדברים ככה שיתאימו לתפיסת עולמך המודרנית אתה בהכרח מתרחק מהתורה המקורית.

    אהבתי

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s