פגישה עם משה פייגלין

אני מקווה שהצלחתי להעלות את ההקלטה של המפגש עם משה פייגלין אתמול. במפגש דיברנו על מגוון רחב של נושאים: דמוקרטיה, חברה, זכויות אדם, "הסכסוך", אמהות חד הוריות, הומוסקסואליות, יהדות, הלכה, "השמאל", הפינוי מעזה, יחסי חוץ, המאגר הביומטרי.

בגדול, בכל הנוגע לזכויות פרט, פייגלין מדבר כליברטן, בצורה יותר מובהקת ממה שחשבתי. למעשה באשר לזכויות אדם ואזרח השקפת עולמו מוזנת הרבה יותר מהליברטניות המערבית ומהליברליזם מאשר מההלכה או המסורת היהודית. כמובן, יש כאן מתח בלתי פתור עם ההלכה ועם חזון מדינה קהילתנית יהודית המעוצבת על פי המסורת היהודית, שלדעתי פייגלין לא מצליח להסביר איך הוא יוצא ממנו, ובמענה לשאלות ששאלתי התחמק לטעמי מתשובה רצינית.

בסופו של דבר נדמה לי שפייגלין סומך על אמונתו שהיהדות היא אמה הורתה של רעיון החירות (עניין שלכל הפחות אפשר להטיל בו ספק רציני – האם דת שמתחילה בנתינת חוקים והריגת אלפי אנשים שחורגים מהם היא אמה של החירות? זה לא בלתי אפשרי, אבל יש כאן איזשהו מתח, לכל הפחות) ובטחונו שהתוכנית האלוהית לא תאכזב. ומי שמאמין איתו, כנראה לא מפחד.

בנושא יחסי חוץ הוא מגלה לדעתי עמדה תמימה עוד יותר, הבטוחה שגם אחרי שישראל תספח את השטחים ולא תעניק זכות בחירה לפלסטינים (הוא חוזר בו מרעיונות על גירוש המוני שהביע בעבר) היא תוכל להתמודד עם הקהילה הבינלאומית, משום שמחד, זו לא תנתק איתה קשרי מסחר משום שהיא (הקהילה הבינלאומית) זקוקה להם, ומאידך שישראל ממילא יכולה לייצר את מטוסיה וטיליה לגמרי בעצמה. מצעדי גאווה בירושלים הוא מאשר, וזאת למרות אמונתו שהתפיסה ההומוסקסואלית מכרסמת ביסודות החברה ומביאה לקיצה של אירופה וארה"ב. גם אמהות חד הוריות הן סכנה תרבותית, ופייגלין קובע שהוא יבטל את התמיכה הממשלתית בהן. וכלל לא הספקנו לצערי לדבר על בית המקדש.

לבד מהאשמותיו הקולניות של פייגלין (לקראת סוף המפגש) את השמאל ("אתם!") ברמיסת זכויות האדם בהתנתקות ובהרג המוני באוסלו, היה בסך הכל נעים. הדיון גם הוסרט, ואמור לעלות לרשת, וכשזה יקרה כמובן אביא אותו לכאן.

הנה הלינק: http://chirb.it/cqsAkd

Check this out on Chirbit

7 תגובות

  1. שאלה טכנית: האם/כיצד ניתן להוריד כפודקאסט? הייתי רוצה להאזין בזמן ההליכה.

    אהבתי

    1. תודה תומר.
      אני מסכימה עם הניתוח שלך שמדובר בליברטיאן קיצוני. הוא בוודאי אוהב את האוטופיות הליברטיאניות הידועות של היינליין – גם הנ"ל מתאר מצב שבו ל"נתינים" ול"אזרחים" אותן זכויות בדיוק מלבד זכות הצבעה והזכות להיות שוטר. זה לא אמין אפילו אצל היינליין, בטח לא כשמכירים את המצב בשטחים.

      אין ספק שמבחינתו חרות זה רק חרות מפני השילטון, כולל החרות לעשות לינץ וסתם אפליות.

      בקיצור, מסכימה איתך: איש מקסים ובעל חוש הומור, עם דעות איומות. והסייד-קיק שלו גם לא מקסים ובלי חוש הומור.

      אהבתי

  2. האם המתח בין החירות למען כפיית ערכי התורה כולל כפיית ערך החירות לא נמצא ביהדות מראשיתה?
    גם מי שרואה את החירות כעיקרון מרכזי ביהדותו, פוחד מהמתח בעקבות ראייתו כאחד הגורמים לחוסר יכולתו של עמינו לקים ריבונות בארצנו. אני מקוה שהפעם עמנו יוכל יוכל לממש את את רעיון חירות בארצנו.

    אהבתי

    1. עמית,
      חירות היא תמיד חירות ממשהו. (לפי הגמרא זה מגיע מאותו שורש כמו "שחרור" שזה תמיד שחרור ממשהו)
      כך שאין לה גדר עצמאי, היא תמיד יחסית.
      אם אני משתחרר ממצרים, המצרי מפסיד מזה חירות לעצמו.
      כך שלמעשה חירות אוניברסלית היא סוג של אשליה, אלא אם אנחנו מדברים על חירות ממסגרות העולם הזה.

      אהבתי

כתיבת תגובה