המרכז לקבלה – לכלוכים ובעיות מס

עיבוד מחשב לסמל המרכז, מתוך אתר התנועה לפני כשבועיים פרסם הלוס אנג'לס טיימס תחקיר על המרכז לקבלה, בשני חלקים (ראשון, שני). הנה תקציר: החלק הראשון מתאר את ההיסטוריה של המרכז, איך הוא הוקם על ידי פיליפ (שרגא) ברג, שלמד קבלה אצל תלמידי הרב אשלג, אבל שאשתו השניה קארן (קאתי) מולניק שכנעה אותו להפיץ את החוכמה לכל כיוון, גם לחילונים, גם לנשים. איך אחרי ההיענות הגדולה מצד הציבור התחיל המרכז בשנות השמונים להדגיש את החשיבות בתרומות – אנשים תרמו עד 20% משכרם החודשי. ואז נתנו עוד.

החלק השני מדבר על גיוס הסלבס. סנדרה ברנהרט ראשונה. זו הביאה איתה מעגלי חברים שרצו גם. רק שהם לא היו יהודים. לא נורא, המרכז פתח את שעריו ללא-יהודים, מה שבאמת הקפיץ אותו מבחינת חברים – ותרומות. ואז, ב-1996, הגיעה מדונה. אחריה הגיעו אליזבת טייילור, גווינית פלטרו, בריטני ספירז ופריס הילטון. שווי המרכז קפץ בתוך שנה מ-20 מיליון דולר ל-260 מיליון.

מסופר על כל מני תרומות שהושגו על ידי לחץ רוחני לא ממש מתון, אחר כך על השבץ שתקף את פיליפ, ועל הנהגתה של קארן את המרכז, כמנהיגה רוחנית ומקובלת בזכות עצמה. המרכז גם הדגיש יותר ויותר את אופיו האוניברסלי:

"You don't have to stop being Catholic to study kabbalah. You can be both," a member from Miami said in a marketing video that claimed the center's teachings were "known to Jesus" and applicable to "those of no faith."

כמה נחמד. אבל אז התחילו התלונות. יותר מדי מסחרי. שאול יודקביץ', מהמורים במרכז, שעזב אותו ב-2008, מספר את הדבר המדהים הבא:

He said that after complaining that Karen had too much power, "we were presented with an ultimatum — to have us agree that Karen Berg possessed Ru'ah HaKodesh — Holy Spirit (total obedience to every decision of hers) or that we could no longer work within the Kabbalah Centre."

כלומר העובדים קיבלו הוראה: להודות שקארן זוכה לרוח הקודש, מה שיהפוך כל מילה שלה לחוק קדוש, או לעזוב. יודקביץ' כאמור עזב. ואז התחילה חקירת רשויות המס, שנמצאת כעת בעיצומה. על פי המסלול שמתואר בכתבות, המרכז נראה במגמת ירידה. אולי התרסקות.

ארתור גרין, שהוא פרופסור למחשבת ישראל, רב רקונסטרוקציוניסטי, ומהדמויות המובילות והאהובות בתנועת ה- Jewish Renewal בפרט וביהדות ארה"ב בכלל, כותב על המרכז לקבלה בעקבות הכתבה דברים קשים:

The problem is that Berg went for the worst rather than the best within the Kabbalistic tradition. His own teachers had been interested in an otherworldly meditational system, one focused on restoring energies directed toward cosmic tikkun, or repair, leading toward messianic redemption.

One may believe in this or not, but it is surely high-minded. But Kabbalah had always had a more popular and practical side, one that leaned close to magic. It was this part of the system that Berg peddled. His promises of success in love, business and other realms to those who drank his "holy" water, or stared, even without comprehension, at his highly priced books, were sheer nonsense. This is the worst of Kabbalah, preying on people's fantasies and fears.

לגרין אין בעיה עם חידושים בקבלה – הוא עצמו מעוניין ליצור קבלה "בשביל המחר" (כשם ספר שכתב), אבל למה במקום אזוטריקה מתוחכמת, הלכו במרכז לקבלה על קמעות, סגולות, הבטחות לניסים וספרים מטופשים?

נאחל להם כמובן שיצאו מצרותיהם בשלום, וחס וחלילה שלא יתגלה משהו פלילי בחקירות המס. לא היינו רוצים לראות תנועה קבלית מפוארת כל כך מתרסקת. ניצוצות הקדושה שיתפזרו עוד יכנסו לנו לעין.

7 תגובות

  1. המרכז הזה הוא הדבר הכי מפחיד שקיים. התלמידים (במיוחד העובדים ואילו שמכונים חבר'ה – כלומר הקדישו את חייהם להפצת חכמת הקבלה) הם למעשה עדר של כבשים שנוהים אחרי משפחת ברג תאבת הבצע. אחרי כמה חודשים במרכז התחילו האיומים וההפחדות שאם לא אפריש מעשר למרכז חיי יובילו לגיהנום. הם פשוט מנצלים אנשים במצוקה או במשבר כדי לנפח את חשבונות הבנק שלהם. אשרי המאמין.

    אהבתי

  2. אני לומד במרכז לקבלה קרוב ל10 שנים
    ואני שמח לשתף אותכם שמדובר בחוויה מדהימה
    אני הייתי בחור סגור ביישן ללא חברים ללא שמחת חיים מלא פחדים
    השתנתי לגמרה .היום מפחיד אותי לחשוב מה היה קורה אם לא הייתי מגיע למרכז לקבלה
    וזה לא רק אני אני מכיר הרבה אנשים שלימוד של הקבלה עזר להם
    לא לכולם באותה עוצמה כמו לי אבל רבים מאוד השתנו לטובה פתרו בעיות רבות בחיים

    בכל שנותי במרכז לקבלה פגשתי מורים מדהימים וחברים מדהימים שעזרו ועוזרים לי מאוד
    אנשים שנותנים את נשמתם לזולת כבוד גדול לי להיות בחברתם
    לא ראיתי ריכוז כזה גדול של אנשים טובים בשום מקום
    ואני מסתובב בהרבה מקומות

    לגבי ביקורת
    אז קודם כל תמיד מעניין לשמוע ביקורת מעניינת ורצינית
    כמובן אם היא בא ממקום של רצון לשפר דברים ולא ממקום של שנאה

    הבעיה היא שאו שלאנשים אין מושג על מה הם מדברים
    כמו אותו רב שטען שבמרכז מתמקדים בצד המיסטי של הקבלה
    (שזה לגמרה אינו נכון)
    או שסתם שקרנים חסרי מצפון משקרים כמו שזה שכתב לפני
    ולא היה ולא נברה שמישהו במרכז לקבלה ידרוש ממכם תרומה
    בטח שלא יאיים עליכם

    דווקא חבל שאין ביקורת רצינית
    ביקורת היא מנוף להבנת חסרונות כי תוצאה מכך להצלחה

    אהבתי

  3. אני לומד במרכז לקבלה כ 17 שנה כל כמה זמן צצים שמועות על מצבים לא נעימים שאנשים עוברים. אני מציע לכל אלו להפגש עם האנשים הנכונים כמו ראשי המרכזים ולקבל תשובות לכל הספקות . במשך כל זמן לימודי במרכז לא היתה מציאות של תשובות שנוגדות את ההלכה היהודית והשולחן הערוך וזאת אחרי לימוד מעמיק בהלכה וכל התלונות נובעות מחוסר ידע, מספיק לקרוא כמה מסיפורי הבעל שם טוב כדי להבין שאין שום דבר חריג בהתנהלות המרכז ובין הנלמד מסיפורי רבי ישראל והאחים הקדושים זושא ואלימלך. ולכל הרבנים המתנגדים אני מציע לבוא וללמוד איך מחזירים באמת יהודי בתשובה אמיתית אם זה שבת, טהרת המשפחה,או קיום המצוות באמת באהבה כמו שקרה במשפחתי ומצד שני יש לנו הרי את מצוות אהבת ישראל למה שלא נשב יחד וניישב את מה שלא נראה בסדר . הרי רק כך נוכל לקרב את גילוי המשיח ולא על ידי מחלוקות והערות לא בונות. אם נברח מהבעיה אם היא קיימת היא לא תעלם לעולם אך אם נתייחד בדאגה ובאחדות כדי להגיע לאמת אנו לא מתארים איזה נחת רוח נעשה לבוראינו. הערה קטנה . בכל פעם שאנו עושים שבת במקומות אחרים, אני שואל את בני הקטן איפה טוב לו יותר מכל המקומות שאנו מתארחים הוא עונה בקבלה. אני אומר לו כי זה בגלל שיש לו שם יותר חברים, הוא ענה לי לא אבא בכלל לא בגלל זה בקבלה אני מרגיש יותר טוב. עם ילדים קטנים ושוטים לא מתווכחים.

    אהבתי

  4. לכותב הנכבד, ששמו אינו ידוע: ממש לא יזיק לך אם ניצוצות הקדושה שיתפזרו יכנסו לך לעין, אולי סוף סוף תצליח לראות יותר טוב את המציאות ולא תכתוב מאמר גם טפשי וגם מרושע. האיש שכתב על המרכז אין לו מושג לא בקבלה ולא במה שמלמדים במרכז לקבלה, הוא כמוך ניזון משמועות מרושעות מחוסר הבנה וחוסר ראיה נכונה של הדברים.
    אני תלמידת קבלה יותר מעשר שנים והכלי של מעשר וצדקה אינו כלי של המרכז לקבלה, הוא כתוב בתורה. כדאי לך ללמוד קצת. בכל מרכז דתי משתמשים בכלי הזה. בתורה אפילו נכתב: "צדקה תציל ממוות." המרכז מנסה להפוך אותנו לאנשים פחות אגואיסטים ומרוכזים בעצמנו בלבד ולגרום לנו להיות בנתינה, על כל סוגיה. מה רע בזה?
    המרכז הזה הוא המקום הכי פתוח שאני מכירה, מקבלים שם כל אחד, בלי הבדל דת, צבע, מין וגזע, לא כופים שום דבר, מקבלים אותך כמו שאתה, ומתנהגים באהבת חינם. ברור שגובים כסף על הקורסים, המרכז צריך לחיות ממשהו, אבל מחירי הקורסים ממש נמוכים יחסית למקומות אחרים, וכן, מבקשים תרומות, ומה רע בזה? האם אתה מכיר גוף שלא נתמך על ידי המדינה שלא מגייס תרומות? ואם אנשים רוצים לתרום – מה רע בזה? אני משוכנעת שהכסף הולך למטרות טובות. אני יודעת מה אני קיבלתי. אני קיבלתי דרכים להתקשר עם כוח הבורא שבתוכי ועם כוח החיים שבתוכי. האם יש לך מחיר לכוח הבורא? שום דבר שאתן למרכז, שום דבר, לא ישתווה למה שקיבלתי ממנו. אין מחיר לדברים שקיבלתי ועדיין מקבלת, ושום סכום, ושום נתינה, לא מכסים את מה שאנחנו מקבלים. שום דבר. תמיד יש לי הרגשה שלא נתתי מספיק, שלא עשיתי מספיק. כי אין שום מחיר לכוח החיים. שום מחיר.

    אהבתי

  5. מסכנים אתם, שאתם לא בדרך האמת, תבינו שברג לא היה מקובל, קבלה לא מתעסקת בעסקים, איך לעשות כסף, וכל המים הקדושים והחוטים האדומים. מקווה שהמקום הזה ישמש לכם כקרש קפיצה לדרך האמיתית של בעל הסולם.

    אהבתי

להגיב על Ran Weber לבטל

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s