ספר חדש ומעניין על התפתחותה של ה"דבקות" ביהדות

אדם אפטרמן, מרצה צעיר באוניברסיטת תל-אביב שהדוקטורט שלו הוכתר לא מזמן כ"מעולה", הוציא לפני כחודש את ספרו השני, דבקות: התקשרות אינטימית בין אדם למקום בהגות היהודית בימי הביניים. הספר עב הכרס יצא בהוצאת כרוב הקטנה והאיכותית, שמוקדשת למחקרי מחשבת ישראל (בעיקר קבלה וחסידות), וממנה גם אפשר להזמין אותו (ניתן יהיה לרכוש עותקים גם במכון הרטמן בירושלים). אני מביא כאן את הכריכה וחלק מהעמוד הפותח, שמספר על התוכן, שנראה מרתק:

8 תגובות

  1. מרתק. כל הכבוד לאדם!
    מייד ראיתי את המחקר שודאי יצא בעוד כמה עשורים או מאות שנים (אם העולם האנושי יתקיים והאקדמיה עוד תמשיך לנבור בעבר…) על המהפכה הרוחנית התחוללה בחשיבה היהודית במאה ב 21…
    בעקבות חדירה של פילוסופיות המזרח, ובראשן הבודהיזם, אל תוך ההגות החסידית-קבלית, ובשילוב עם תמונת העולם החדשה שהציגה הפיזיקה המודרנית….

    אוהד

    אהבתי

    1. נכון, ופרק מיוחד על דמותו המופתית של א. אזרחי כמנהיג התנועה.

      אהבתי

  2. הייתי לפני 12 שנה בהרצאה של יעקב רז ועוד מישהו שאני לא זוכר על הנושא "זן וחסידות".
    מה שהם אמרו שהם משערים שהרעיון של הדבקות הגיע אל היהדות מהודו דרך הסופים.

    אהבתי

  3. תודה תומר.
    אשמח לקבל קישור לעיון / הורדת עבודת הדוקטורט של אדם (לטובתי ולטובת אלו שאינם חברי האקדמיה).

    אהבתי

    1. לצערי אין לי אותה בקובץ. אפשר כמובן למצוא אותה בכל ספרייה אקדמית ולצלם מה שרוצים, אם כי אני מבין שזה קצת מעייף.

      אהבתי

  4. הפילוסופיה ההודית מציגה שני סוגי דבקות באלוהים. האחת מבוססת על תפיסה פרסונאלית של אלוהים, והשניה על תפיסה פילוסופית-מיסטית של אלוהים. הדבקות בתפיסה הראשונה מתבטאת ביחסי שירות ואהבה נצחיים בין אלוהים (כאדון), והנשמה (כמשרתת), ונקראת בהקטי יוגה, והדבקות בתפיסה השנייה מבוססת על דבקות שמטרתה התאחדות מיסטית עם אלוהים. שאלה לי לאדם היקר (ולתומר…) – האם הדבקות שאתה מצביע עליה היא מהסוג הראשון או השני? האם הדבקות מהסוג הראשון לא קיימת כבר במקרא (למשל, "ואהבת את השם אלוהיך…")?
    תודה!

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s