גאולת "האני הפנימי" של האישה לא תבוא דרך לימוד גמרא

הנה חלק ממאמר שהתפרסם בסופ"ש הזה בעלון עולם קטן. הפולמוס נוגע לרשותן של נשים ללמוד גמרא. הרב אמנון בזק בעד, הרב מאיר כהן נגד. אבל הנימוקים של כהן, הם באמת נופת צופים. ראו להלן:

מה אין לנו כאן? קודם כל האשמת האישה הרוצה ללמוד גמרא בגאוותנות מטעם היצר הרע, אחר כך אזהרה שלא להוציא את "האני הפנימי" לגלות, ראיית חז"ל כפסיכולוגים ידענים שרואים לפנימיות נפשה של האישה ויודעים מה טוב בשבילה (הם הרי אלה שקבעו שדעתן של נשים קלה), ולבסוף ראייה ברורה מאישה אמיתית(!) שלמדה גמרא וחוותה על בשרה את ההשפעות הרעות שיש לדבר זה עליה. כל הכבוד.

אצלי, בכל אופן, זה אבוד. אשתי יודעת גמרא. יותר טוב ממני. גאולת ה"אני הפנימי" שלי ושלה, כך נראה, עדיין רחוקה.

7 תגובות

  1. (לפחות בקריאה שלי)
    אל תשכח את ההשוואה בין לימוד גמרא של האשה לחטא הקדמון, ממש אהבתי.

    אהבתי

  2. היא לומדת טקסט שגברים כתבו, כללים חוקים פרשנויות ופסיקות שגברים ניסחו. בקיצור: עולםאדיר היקף שכולו יצירה גברית אנטי-נשית במהותה, שרואה באישה יצור נחות מהגבר. נכון או לא?

    אהבתי

  3. הרב מאיר כהן רוצה נקבות עם אני-דפוק כלומר כאלה, שחיות את חייהן דרך הגברים. לכן הוא בעד דיכוי האני של האישה ומניעת הפיכתה לגברת מכובדת בחברה הדתית כלומר תלמידה חכמה.
    הבעיה כיום שהמחשב יותר מעניין מהנקבה המשעממת וחסרת דעת שהרב מאיר כהן רואה כנקבה האידאלית.
    בקשר ללמוד גמרא מה הבעיה אם הגברת מלימוד שלא לשמה תבוא לשמה. בנוסף יש כאלה שבעד עבודת האל ב-2 היצרים כלומר גם בעזרת היצר הרע.

    לאיה האם את רוצה לתנזר מכל מה שגברים כתבו בחברות הפטריארכליות. האם לא שמעת את האימרה: קבל את האמת מימי שאמרה.

    גדולי התורה לא מעטים התנגדו ומתנגדים ללימוד הגמרא בשיטת הפילפול הבריסקאי. לדעתי המופתים האינטלקטואלים של שיטת הפילפול הבריסקאי מושכת בעיקר אברכים חרדיים שלא מכירים את ההשגים הטכנולוגיים והמדעיים.

    אהבתי

  4. עמית. לא רק שאני לא מתנזרת, אני נורא אוהבת לקרוא ורוב הספרים שאני קוראת נכתבו על ידי גברים.

    אהבתי

כתיבת תגובה