ספר חדש ליהודה ליבס

ספר חדש ראה אור, מאת פרופ' יהודה ליבס, פולחן השחר: יחס הזוהר לעבודה זרה, בהוצאת כרמל. הוא נראה מעניין מאוד. הנה הכריכה:

בהקדמה כותב ליבס:

המחקר שלפנינו יוקדש למאמר זוהר אחד, המתאר את אחד מפולחנות עבודה זרה, הוא פולחן השחר […] הזוהר עצמו מוצא בפולחנות עבודה זרה יסודות אמיתיים, שהם חלק מעבודת האל על פי השקפתו שלו, והגיעו לעובדיהם בקבלה אמיתית בירושה ממלאכי שמיים, מאדם הראשון, מחנוך, או מאברהם אבינו.  […] הזוהר מכיל אפוא מעין נוסח מוקדם של הרעיון הנפוץ במחשבת הרנסאנס [וברוחניות הניו-אייג'ית – ת.פ.] בדבר קיומה של philosophia perennis, כלומר חוכמה מתמדת, משותפת לכל, שחלקים ממנה מתגלים גם בדתות אליליות.

מעיון ראשוני נראה שליבס מגייס את הידע העצום שלו בשפות עתיקות שונות כדי לשזור יחד ממצאים שונים לכדי מחקר מרתק. אני מקווה מאוד לכתוב על הספר עוד.

9 תגובות

  1. הדבר הכי מרגש בינתיים בעיני: "יהודה ליבס, איש ירושלים". לא? ותהיה – מה הקשר בין פולחן השחר לברכת השמש?

    אהבתי

  2. היום כשאנחנו יודעים שהשמש כלל לא זורחת אלא אנחנו מפשוט מסתובבים סביבה כל הנושא של פולחן השחר ואם הזוהוכל מה שהזוהר חשב על כך נראה פשוט מגוחך ורק מהווה הוכחה לבורות.

    אהבתי

    1. ישראל יהודה: בורות מתייחסת במובנה הידוע לי לליקוי ידיעה בתחום שלגביו יש ידע קיים. אני לא יודע כמה רווח הידע הזה אז, יהיה אשר יהיה אותו אז, על אודותיו ניטש עדיין הויכוח בין נוטרי המסורה העממית לבין מרבית החוקרים.
      לא צריך להיות גאון בשביל למצוא פירכות מדעיות בספר הזוהר וההצבעה על שכאלו מטופשת הרי, בתכלית. לעומת זאת, יש עניין מהותי בלימוד ספר שהפך לקורפוס מרכזי כ"כ בתולדות ימי מחשבת היהדות והמיסטיקה המערבית בכלל. אשר על כן, דומה שראוי לנהוג בו מידה מסוימת של כבוד וזילותו משום נימוקים חיצוניים כגון מידת תקפו המדעי, יש בה כשלעצמה אבק בורות קליל. כך לעניות דעתי, עכ"פ.

      אהבתי

  3. סליחה על הטעויות בהקלדה אני כותב בלי לראות את הנכתב.עדין לא החלפתי דפדפן

    אהבתי

כתיבת תגובה