מסתבר שחב"ד היא אנטי-ציונית

המדינה מכבדת אדם בזכות להדליק משואה ביום העצמאות שלה, והוא משתמש במעמד שניתן לו כדי לקדם אג'נדה משיחית הזוייה, ותוך כדי כך כדי לרמוס ברגל גסה את כבודה של המדינה, ולמעשה להתכחש לקיומה.

כפי שכתב יפה שחר אילן, הביזיון שהתחולל בטקס הדלקת המשואות השנה היה שווה רק בשביל שיהיה לכולם ברור שחב"ד היא חסידות אנטי-ציונית. היא חייבת להיות כך, לא רק מפני שהיא חרדית וכמו כל הממסד החרדי מסרבת להכיר בכשרותה של המדינה החילונית (שמממנת אותו), אלא גם ובעיקר מפני שבראשה עומד אותו משיח מת/חי, "נשיאם של ישראל", שהוא המנהיג של העם, וממילא לא יתכן מנהיג אחר תחתיו או לצדדיו.

אבל לא רק מאז הטירוף המשיחי היתה חב"ד אנטי-ציונית. הרבי הקודם, הריי"ץ, יצא בתקיפות רבה כנגד הציונות, והמשיך את דרכו הרבי מליובאוויטש האחרון, ר' מנחם מנדל שניאורסון. עמדה זאת היתה קשוחה מאוד עד מלחמת ששת הימים, ורק אחריה מעט התרככה, וזאת מפני שהנצחון נתפס כנס שמבשר על בואו של המשיח – כלומר ההיסטוריה הצבאית של מדינת ישראל הפכה לכלי משחק בידיו של הטוען לכתר המשיחיות, ולכן – ורק לכן – חשובה. אבל שלא יהיה ספק: חב"ד היתה ונשארה אנטי-ציונית. מה שלא הפריע לה להתנגד לכל ויתור על ריבנות של מדינת ישראל בשטחים הכבושים, זאת שוב מפני שגם הכיבוש, תוצאת הניצחון, היה ממבשרי הגאולה הקרובה. עדות להשקפה מעניינת זו ניתן למצוא במאמר שכתב בבטאון כפר חב"ד עורכו, ר' אהרון דב הלפרין ב-1983, שהביע:

התנגדות גמורה לציונות ולאומיות, יחד עם האיסור החמור למסור אף שעל מהשטחים שהעניק לנו הקב"ה.

וכך הגענו עד לזמננו אנו, בו מדינת ישראל, שמנסה בכל כוחה לחבק את אזרחיה ולהכניסם תחת כנפי האתוס הציוני, מקבלת בתמורה יריקה עסיסית בפניה, כאשר הרב שמעון רוזנברג, בניגוד למה שהבטיח שיאמר, הכריז כי כולנו בצפייה ש"הרבי משיח צדקנו בוא יבוא", ושהוא מדליק את המשואה "לתפארת מדינת ארץ ישראל" (צפו בדבריו כאן). ולא ברור מה יותר פתטי: אמונתם הילדותית של החסידים בשובו מהמתים של רבם, או רצונה המתחנן של המדינה בשיתוף הפעולה של אותם חסידים משיחיים, אנטי-ציונים, בטקס הממלכתי ביותר שיש לה.

להכרזה המגוחכת של הרב רוזנברג קדמה פארסה לא פחות מגוכחת, ואצטט את אילן בעניין זה. אילן מספר על התנגדות רבני חב"ד לכך שרוזנברג ידליק את המשואה:

את עמדת הרבנים הסביר אחד מבכירי רבני חב"ד טוביה בלוי באתר "בחדרי חרדים": "הרבי התנגד לציונות בצורה חריפה מאוד, והוא הכיר במדינה כמציאות קיימת ותו לא". בלוי גם ציין: "יש להוסיף את המקום עצמו בו מתקיים הטקס, שהוא מקום שלא ראוי להיות בו, מקום שנקרא על שם אותו אחד שכולנו יודעים מי הוא היה". אותו אחד שלא נוקבים אפילו בשמו הוא כזכור חוזה המדינה בנימין זאב הרצל.  אצל החרדים נהוג להגיב על דברי תועבה מהסוג של בלוי במילים עפרא לפומיה. עפר לפיך. כשהכוונה היא פשוט: אולי תסתום.

אם רוזנברג היה עושה לרבנים טובה והולך להדליק משואה נגד עמדתם, אולי זה היה נגמר שם. אבל, אתר כיכר השבת מדווח שרוזנברג הביך את החסידות כשהודיע שלא ידליק משואה נגד עמדת הרבנים. כך היה עלול ליצור סקנדל לאומי. הרבנים  מיהרו להתקפל והורו לו שלא יבטל את השתתפותו. הסיבה: ביטול ההשתתפות יגרום לחילול השם גדול. תרגום: חילול השם משמעותו שכל הציבור (ולא רק מי שקורא אתרים חרדיים) יבין שחב"ד נגד המדינה.

ולכן בכל זאת התירו לו את העניין, שכאמור הסתיים בבזיון. כדאי לזכור את כל זה בפעם הבאה שהחסידים הנחמדים של חב"ד יציעו לכם להניח תפילין או לקפוץ אליהם לקבלת שבת. הם ממש נחמדים, הם רק נגד קיומה של המדינה.

הכתוביות מראות את מה שהרב רוזנברג היה אמור לומר. בפועל הוא קבע שהרבי הוא המשיח, ושהמדינה היא "ארץ ישראל"

40 תגובות

    1. כתבה שכל כולה צביעות!

      ציונות זה ליישב את ארץ ישראל ולדאוג לעם ישראל!

      ולא לדאוג למדינת כל אזרחיה נוסח אירופה בחסות הרעיון הציוני בן אלפי השנים!

      מי ציוני?! מי שמוסר שטחים ופוגע בחיילים?!

      צביעות!!!

      אהבתי

    1. הכתבה על הרצל הינה כתבה עיתונאית שפלה ושטחית, העושה מניפולציה בין מוקדם למאוחר. כל מי שלמד את תולדות ישראל לעומק יודע שהציונות היתה התעוררות כללית של רוח הלאום לשוב לא"י. הרצל הצליח לאחד זרמים שונים בעלי דעות שונות לתנועה אחת, מבלי לקבוע תכנים עבור התנועה. אדרבא האמין שהיהודים בא"י בתהליך של קיבוץ גלויות הם שיקבעו את התכנים. אנחנו נאמין לנחום סוקולוב ולרב יהודה פישמן, תלמידי חכמים עצומים, שהכירו את הרצל מקרוב והעריצו את אישיותו. כיהודי מתבולל הרצל ידע מעט מאד על היהדות והודה בכך, אולם הרגש הלאומי התעורר בו בחזקה ובאצילותו ותבונתו הבין את הצורך המיידי במדינה יהודית, מה שרוב היהודים דאז לא הבינו בגלל גלותם.

      אהבתי

      1. כשרוצים להעלם מהמציאות ישנם אנשים שמכחישים גם את השואה…
        דרכו האפלה של הרצל וחוזי המדינה למינהם מורגשים עד היום ב"מדינת ישראל" שבטעות לא הוקמה בהוגנדה.

        כמדומני שהמקום שרודפים אחרי הדת והחרדים לדבר ה' הוא כאן בארץ הקודש. רק ההבדל בין הרדיפה כאן לחו"ל, שבאה"ק זה משחקי חופש הדיבור וה"דמוקרטיה", ובחו"ל קוראים לזה אנטישמיות…

        אהבתי

        1. למדת וקראת את חוזי המדינה או שאתה רק ניזון מדברי רכיל?
          בזמנו היו פוגרומים ברוסיה ומאה אלף יהודים היו זקוקים מיידית למקלט. התנאים הכלכליים הקשים בא"י לא איפשרו להעלותם ארצה. ממשלת בריטניה הציעה לתנועה הציונית את תכנית אוגנדה. ההנהגה הציונית החליטה לבדוק את ההצעה בעבור מתן מקלט זמני ליהודים הנרדפים. בכל זאת, למרות שחלק מגדולי הדור תמכו בתכנית, רוב הקונגרס הציוני הצביע נגד תכנית אוגנדה מתוך נאמנות לא"י.

          אהבתי

          1. אילו היום קברטיני המדינה לא היו נוהגים ברדיפת הדת על אותו קו, אולי הייתי מפקפק בתחקיר.
            המציאות רק מראה כמה שקשה להם להשתחרר ממה שינקו מילדותם…

            אהבתי

            1. לדאבוננו רוב קברניטי המדינה לא למדו את מה שכתבו אבות הציונות ממש כמוך. אולם אם הם אינם חכמים, אין הדבר אומר שגם אתה צריך להיות כזה.

              אהבתי

        2. לחוזי המדינה היו דעות והשקפות שונות, ומכל מקום כולם כיבדו את התורה והמסורת. מדינת ישראל הוקמה ע"י דורות הרבה יותר נמוכים שהצליחו להוציא אל הפועל רק חלק מהערכים של הדורות הקודמים.
          הראשונים כתבו שבדורות האחרונים רוב האנשים בישראל יעסקו במקנה ובקניין. אעפ"י-כן במעט מאד דורות היו כל כך הרבה אברכים ותלמידי ישיבות בישראל, ההוגים בתורה יומם ולילה, ואינם נאלצים להתפרנס כפי שהיה נהוג בגלות בדורות קודמים. תפקידם של תלמידי חכמים איננו להלין ואיננו לקטרג אלא לתקן את מידותיהם. דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

          אהבתי

  1. זאת הסיבה שאין לנו שר בריאות, בישראל, אגב. יש לנו *סגן* שר בריאות, מכיוון שיהדות התורה לא מכירה בממשלת ישראל כ"ממשלה יהודית לגיטימית" – רק בימותה משיח היא תקום.

    עצוב ומקומם.

    אהבתי

  2. נראה לי שהשימוש במילה "ביזיון" קצת מופרז ומנפח את הדברים הרבה מעבר למימדיהם האמיתיים, בלשון המעטה.

    אהבתי

  3. כך שבכלל לא ברור מה עדיף: השנאה הישירה והבוטה לציונים של הליטאים או הקרבה של חב"ד שמסתירה אנטי ציונות יוקדת.

    אהבתי

  4. אני עקבתי שנים רבות אחרי כתיבתו והתבטאויותיו של הרבי מלובביץ' עד שנפטר. לדעתי היחס שלו לציונות הוא יותר מורכב: הוא היה אסור בכבלי המסורת החב"דית האנטי ציונית, בעוד הוא עצמו הבין שהציונות היא אמת, או לכל הפחות הצלה עמוקה ומשמעותית של היהדות. לכן בפועל החב"דניקים היו תמיד, בוודאי בימי חייו של הרבי, ציונים דה-פקטו. משרתים בצבא, עובדים בשת"פ עם המדינה, עובדים למחייתם, מצטרפים למגמת ההתישבות החקלאית כשהקימו את כפר חב"ד וכן הלאה.
    אני אפילו מניח שאם הרבי היה חי ורוזנברג היה שואל אותו איך לנהוג, הוא בוודאי לא היה מניח לו לעשות את הביזיון הזה. או שהיה מאשר לו לומר לתפארת מדינת ישראל או שהיה אומר לו לפרוש בכבוד מן הכבוד הזה.

    בכלל, נראה לי שסחרחרת המשיחיות (שהרבי עצמו תרם לה כמובן) מטילה ערפל על דמות שכשלעצמה היתה דמות דמות מפליאה, שרמת החיבור שלה עם נשמות כל היהודים היתה כזו שאין דומה לה. אינספור הסיפורים שבהם שבה וחוזרת הנקודה לפיה הרבי שלח שליח כך שיפגוש יהודי מסוים שאיבד קשר עם זהותו, אומרים משהו – גם אם לא בהכרח מאמינים לכולם.

    אהבתי

    1. יואב,
      אני לא חושב שניתן לומר שהרבי הבין שהציונות היא אמת. הוא הבין שהמדינה טובה ליהודים ואף ליהודים שומרי מצוות, זה כן, אם כי כך באותו אופן שהוא הבין שארה"ב טובה להם, ולכן כינה אותה "מלכות של חסד". היחס אל המבנה הפוליטי-ריבוני של מדינת ישראל היה אותו יחס אותו הפגין מול החידושים האחרים של המודרנה (הטכנולוגיים ואף ההגותיים): נכונות לשיתוף פעולה ושימוש בהם, אבל תמיד בתנאים שלו, ולעולם לא תוך קבלת הנחות היסוד שעומדות מאחוריהם. נכון שהמשיחיות הלוהטת עמדה לו לרועץ בבחינת המציאות במקרה זה (ובמקרים רבים אחרים), אבל לא פחות היתה מכשול המסגרת האנטי-ציונית החב"דית והחרדית בכלל שהוא היה שותף לה, כפי שכתבת. נותר רק לנחש אם הוא היה משתחרר ממנה לו היה חי ללא המסך המעוור של המשיחיות.

      אבל כן, אחרי הכל ועם כל הבעייתיות שבמשיחיותו, הוא היה דמות יחידה במינה, עצומה ומפליאה.

      אהבתי

  5. הנראה בעיניי, הרבי היה נגד כל יחוס דתי ומשיחי למדינת ישראל, וכפי שכתב להרב זוין בנוגע לאמירת הלל וראשית צמיחת גאולתנו ובעוד מקומות, ותמיד התייחס אליה במבט של ריאליזם, אך לאידך סלד משיטת סאטמאר וכו. שראה הכל מעשה הקליפות וס"א, ושהקב"ה אינה עושה ניסים לרשעים… הרבי חשב שזה קיצוניות טיפשית ואף כתב פעם למישהו שהרבי מסטמר עצמו ניצל ע"י "רשע ציוני"

    ולומר שהרבי היה כבול תוך שיטת קודמיו היה מטעה. הרבי ירש את המנהיגות ב1950 אחרי שכבר קם המדינה, והכיר המציאות הקיימת כהרבה אחרים….

    אהבתי

  6. כדאי תומר שתבדוק בציציות לפני שאתה מוציא לשון הרע על ראש בני ישראל,ומביא את דעתך "הנחשבת" לקהל קוראך.
    בבקשה תראה את הסרטון הבא:

    מי משמכיר את חב"ד יודע ,שמה שמניע את כל המערכת היא אהבת ישראל. בארץ בחול, אשכנזי ספרדי….חילוני חרדי….אהבה ליהודי שיוכל לשמור את הצביון היהודי ואת המורשת הנפלאה של העם היהודי.
    חב"ד לא מציעה רעיון חדש-תנועה משיחית. כל היהדות היא תנועה משיחית אחת גדולה…כולם מאמינים בבוא המשיח ,כולם מתפללים לבוא המשיח.וכמו ש"המדינה "שלנו מתנהלת שנשיא המדינה הוא אנס,וראש המדינה גנב,ורמטכ"ל מיועד גזלן….גם אתה תומר צריך להתפלל שהמשיח יבוא.
    ולפני שאתה כותב מאמר לקהל "תמימך",יש לך אחריות לבדוק את העובדות לעומק.או שרק חסרה לך אהבת ישראל (: .

    מאחל בהצלחה בתהליך האישי שאתה עובר…ואל תשכך -הכל זה מלמעלה…..

    אהבתי

  7. מסתבר שהשמש שוקעת במערב, מסתבר שדגי זהב לא עשויים באמת מזהב, ומסתבר שביבי שקרן. ובקיצור: תומר פרסיקו מגלה את אמריקה.

    אלא שממש כמו כריסטופר קולומבוס, הוא עושה בדרך ממש הרבה טעויות. חלקם ממש מביכות. זה בסדר, גם קולמובוס היה בטוח שהוא הגיע בכלל להודו…

    חב"ד מעולם לא הציגה את עצמה כציונית, ועל עמדותיה הגלויות אפשר לקרוא כאן:http://www.chabad.org.il/Articles/Article.asp?CategoryID=214&ArticleID=1249&SearchParam=%F6%E9%E5%F0%E5%FA וגם בויקיפדיה, http://www.chabad.org.il/Articles/Article.asp?CategoryID=214&ArticleID=1249&SearchParam=%F6%E9%E5%F0%E5%FA

    בקיצור: לא ממש סודי שחב"ד אנטי ציונית, במובן המקובל.
    אלא שהקביעה הנמהרת "אלא גם ובעיקר מפני שבראשה עומד אותו משיח מת/חי, "נשיאם של ישראל", שהוא המנהיג של העם, וממילא לא יתכן מנהיג אחר תחתיו או לצדדיו." היא שטותית ודבילית במקרה הטוב.

    היכן מצאת, תומר, מקור לדברים הללו? "גם ובעיקר"? מהיכי דנתוני?

    נמשיך: גם הטענה כאילו היה איזשהו שינוי בעמדת הרבי אחר מלחמת ששת הימים "מפני שהנצחון נתפס כנס שמבשר על בואו של המשיח – כלומר ההיסטוריה הצבאית של מדינת ישראל הפכה לכלי משחק בידיו של הטוען לכתר המשיחיות", מצוצה מן האצבע.

    הראה נא מקור אחד, מדברי הרבי, או פרסום רשמי של חב"ד המאשש את הדברים. אחד.

    הלאה.

    תומר מנסה לקשור בין ההתנגדות למסירת שטחים "תוצאת הכיבוש", לבין התפיסה המשיחית של חב"ד. אלא שגם זה בלבול מוחלט. דעתו של הרבי נגד מסירת שטחים וטעמיו, מודפסים אינספור פעמים, (לדוגמא בשני הכרכים של "קראתי ואין עונה", או בספר "שלום שלום ואין שלום"), הסיבות בעיקרן הן ביטחוניות, או דתיות – ארץ ישראל שייכת לעם ישראל לפי הבטחת אלוקים לאברהם", שום קשר לבניין מלכות ישראל השלישית.

    אינני מתיימר להיכנס לראשו של שמעון רוזנברג, זה גם לא מממש מעניין אותי. מה שבטוח הוא שהאיש אכל לקה ושילם. והכרזתו המגוחכת והטיפשית היא סך הכל נסיון אווילי להיחלץ מהמלכודת אליה נכנס בעוורונו.

    בהמשך הפוסט, מובאים דבריו של בור אחר שטוען שחילול ה' שעולו היה להיגרם – לדעת הרבנים – על ידי אי הגעתו של רוזברג "משמעותו שכל הציבור . . יבין שחב"ד נגד המדינה".

    וואלה! ספר את זה לרבנים. אולי החילול ה' הוא שרוזנברג מבטיח להגיע, ולא מגיע, היינו מפר את הבטחתו בפומבי? הגם אילן בנביאים? לפי אותה תזה, היה על הרבנים לדרוש מרוזנברג לומר "לתפארת מדינת ישראל", ולא "לתפארת מדינת ארץ ישראל". ובטח שלא לדרוש ממנו שלא להציג את עצמו כנציג חב"ד, כפי שהם אכן שעשו.

    אבל הסתירה הנ"ל לא מפריעה להיגיונו הרצוף של אילן, וגם לא לפרסיקו.
    עד כאן ראינו חוסר הבנה בסיסי, לעיתים אפילו מעבר לכך. אבל ניחא. כבר כתבנו שאפילו לקלומבוס היו באגים בתוכנית. אבל המשפט המסכם של פרסיקו הוא כבר שערוריה של ממש:

    "הם ממש נחמדים, הם רק נגד קיומה של המדינה." מסכם פרסיקו, ואני הטחתי את ראשי במסך המחשב בתדהמה. מאיפה לכל הרוחות אתה מביא את זה?
    הרי אפילו לדעתך, יחסה של חב"ד כעת הוא בעד קיומה של מדינת ישראל כמדינת היהודים!!

    חב"ד לא שוללת בשום אופן את קיומה של מדינת ישראל, חס ושלום. שוללים אמנם את הממשל החילוני ואת סמליו, אבל לא את המדינה כשלעצמה! לא שירים את ההמנון וחסידי חב"ד לעולם לא יניפו את הדגל הכחול לבן, אבל יצביעו בבחירות וישרתו בצבא. לא ינפנפו מנגל באדיקות אבל ישלמו מיסים. הם… טוב, את העיקרון הבנת.

    אני קורא הדוק של "לולאת האל", ונהנה ממנו עד למאוד, לעיתים אני מתאכזב מאופן הסיקור של חב"ד, אבל נושך שפתיים בשתיקה. לא אני הכותב, וזכותו לחלוק עלי.
    הפעם חרגתי ממנהגי. אני מקווה שלא אצטרך להפוך את זה לקבע.

    גילוי נאות: אני מקורב לחסידות חב"ד ונהנה מאורה.

    אהבתי

    1. יחיאל,
      תודה על התגובה. הטון מעט מתלהם, אבל מכיוון שגם הטון של הרשימה מתלהם, מה לי כי אלין.

      בנוגע ל"גילוי" שחב"ד היא אנטי משיחית, הרי הוא לא שלי, כי אם של הציבור. לכשעצמי ידעתי על העניין. כעדות לכך, וכעדות לשינוי המסויים שחל בהשקפתו של הרבי לאחר מלחמת ששת הימים (שלדעתך הוא "מצוץ מן האצבע"), אביא דברים שכבר הבאתי במאמרי על תודעתו המשיחית של הרבי (תכלת 36, קיץ התשס"ט / 2009) – http://www.tchelet.org.il/article.php?id=448&page=all

      ובכן, שם בהערה 51 אני כותב על גינוי פומבי חריף שהגיע מצדו של אדמו"ר חסידות סאטמר, רבי יואל טייטלבוים, בספרו "על הגאולה ועל התמורה" (ברוקלין: הוצאת ירושלים, תשמ"ב). לאחר מלחמת ששת הימים תקף טייטלבוים את "הדתיים הנגררים" אחרי הציונים, ש"צעקו ראו כי ה' עשה לנו נסים גדולים ועצומים" (עמ' פ"ח). הרב טייטלבוים ממשיך וקובע ש"כמה שומרי תורה ומצוות אשר הכירו עד עכשיו טומאת הציונות אשר כל מעשי' ותחבולותי' והצלחותי' היא מעשה השטן להסית ולהדיח עם רב מישראל, ופתאום נהפך לבם בקרבם ומדברים כאחד הציונים המובהקים ומתפעלים כל כך הצלחת הרשעים" (עמ' קפ"ו). האדמו"ר מסאטמר אמנם לא הזכיר את חב"ד או את הרבי בשמם, אך מתיאורו ניכר כי הוא מתכוון אליהם.

      הרב טייטלבוים גם התייחס ישירות למצוות התפילין (עמ' ק"ב) והביע תמיהה על ש"נאחזו [בה] דווקא" – ביקורת מרומזת על "מבצעי המצוות" של חב"ד. הרבי מליובאוויטש אכן הבין כי הוא זה שמותקף, ומיד אחרי צאת ספרו של טייטלבוים ענה להאשמותיו – מבלי לציין את שמו – ופירט מדוע הצדק עמו. ראה על כך שניאורסאהן, לקוטי שיחות, חלק ו (תש"ן), עמ' 271. ופירוט מורחב של הפולמוס ניתן למצוא אצל קראוס, השביעי, עמ' 174-167.

      ולסיום, בנוגע לשלילת קיומה של המדינה. למשפט "שוללים אמנם את הממשל החילוני ואת סמליו, אבל לא את המדינה כשלעצמה" אין משמעות עבור מרבית תושבי הארץ. מי ששולל את הממשל החילוני (קרי: דמוקרטי ולאומי, ובכלל זה מערכת המשפט ומערכת החינוך הממלכתית) ואת סמליו, שולל את המדינה. גם השייח ראאד סאלח שולל "רק" את אלו.

      אהבתי

      1. יחיאל מיכל: "בקיצור: לא ממש סודי שחב"ד אנטי ציונית, במובן המקובל.
        אלא שהקביעה הנמהרת "אלא גם ובעיקר מפני שבראשה עומד אותו משיח מת/חי, "נשיאם של ישראל", שהוא המנהיג של העם, וממילא לא יתכן מנהיג אחר תחתיו או לצדדיו." היא שטותית ודבילית במקרה הטוב.

        היכן מצאת, תומר, מקור לדברים הללו? "גם ובעיקר"? מהיכי דנתוני?"

        ובכן מן הידועות היא שהרבי וחב"ד התייחסו אפילו לנשיא המדינה האוהד שז"ר בשם פרזידנט ולא נשיא מכיוון שהחב"דניקים מאמינים שנשיא יש רק אחד….

        אהבתי

        1. בוא וננסה לחלק בין העובדות, לבין הפרשנויות:

          העובדות:
          "ובכן מן הידועות היא שהרבי וחב"ד התייחסו אפילו לנשיא המדינה האוהד שז"ר בשם פרזידנט ולא נשיא"

          הפרשנויות:
          "מכיוון שהחב"דניקים מאמינים שנשיא יש רק אחד…".

          הקטע של העבודות דווקא נכון. בפרשנויות אתה נופל.

          את ההסבר מעניק הרבי עצמו במכתב מיום י"א ניסן תשט"ז (אפריל 1957), ליצחק בן צבי. הרבי מסביר לו באריכות שהתואר "נשיא ישראל", שמור למלך המשיח, ולא לאף אחד אחר.
          אין לזה קשר לאמונה ברבי עצמו כמשיח.

          אגב, על הפרוכת בארון הקודש בבית שז"ר בכפר חב"ד רקום "נשיא המדינה".

          בלי קשר ישיר: באותו מכתב ישנו קטע נדיר בו כותב הרבי על עצמו "מיום הולכי לחדר, [היינו גיל 3, חדר הוא הכינוי האידשאי לגן, י"מ] ועוד קודם לכן, החל להתרקם בדמיוני ציור הגאולה העתידה".

          אהבתי

          1. יפה שאתה ממהר לומר שאני זה שקופץ לפרשנויות. היכן אמרתי שזה קשור לכך שהלובביצ"ר הוא המשיח? בתפיסה של חב"ד הרבי הוא נשיא הדור (ואכן הרבי בעצמו כינה את חמיו בכינוי זה פעמים רבות) וממילא לא ייתכן שום נשיא אחר.

            אהבתי

  8. ראשית אודה על התשובה המהירה, (אם כי החלקית, יש לציין).

    אשמח אם תרשה לי להתעכב על שני נקודות:

    א. מדבריך, הן בפיסקה הראשונה, שהגילוי הוא "לא שלי אלא של הציבור", והן בפיסקה האחרונה "אין משמעות עבור מרבית תושבי הארץ". נראה כאילו הפוסט מיועד ונקרא על ידי הציבור הרחב, סוג של ווינט.

    לדעתי, לא היא. רוב קוראי הבלוג, (שוב, לדעתי) מסוגלים להבין דקויות ומשמעויות מעבר לכך, והרי, לכך נוצר הבלוג, הלא כן? אדרבה, דווקא כאן מוטב היה שתצליח להבהיר את השקפת חב"ד, ולהבדיל מהשקפת העולם החרדי בכלל. ו.. כן, יש הבדל מהותי.

    ב. אתה מביא הוכחה מדבריו של האדמו"ר מסאטמר, לגבי עמדת חב"ד. לא הצלחתי להבין כל כך את הקשר. ומכל-מקום בספר לקוטי שיחות אליו ציינת, (http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14929&st=&pgnum=281&hilite=) הרבי מתייחס אך ורק לעניין הנחת התפילין. וכלל לא לעניין הציונות.

    אבל, במקום אחר, (אגרות קודש, כרך כה), מתייחס הרבי במישרין למלחמת ששת הימים,

    וכך הוא כותב שם "אין מקום בשנה זו דוקא, וגם לאחר הנצחון של מלחמת ששת הימים, לשנות את ההנהגה ביום העצמאות, ואין גם לבסס את השקפת השמחה – שהרי לאחר ניסים כה גלויים, ביטוי השמחה היה צריך להיות בתוספת בעניני מחולל הנסים – תורה וקדושה, ורואים כי אדרבה, גדלה ההרגשה של "כחי ועוצם ידי" (ואפילו לא מדגישים כל-כך המסירות נפש של הנלחמים), ולמרות כי גם הקצינים הגבוהים הודו כי "יד ה' היתה זאת", וכל אחד הרגיש בזה ובמיוחד ראשי הצבא שידעו את הכחות שמכל צד ואת הסכויים שעל פי טבע הסותרים את המציאת של תוצאות המלחמה ואופנן – אך ביטוי השמחה מוכיח את ההיפך הגמור . .".

    כלומר, לדעת הרבי, כיוון שלאחר מלחמת ששת הימים, לא נוצלה תחושת האופריה בעקבות הניצחון לתורה ולקדושה, הרי זו הוכחה כי אין לשנות את היחס למדינת ישראל, והיא ממשיכה להוות מדינה חילונית מוצהרת.

    (ttp://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=15809&st=%u05E8%u05D0%u05E9%u05D9%20%u05D4%u05E6%u05D1%u05D0%20%u05E9%u05D9%u05D3%u05E2%u05D5%20%u05D0%u05EA%20%u05D4%u05DB%u05D7%u05D5%u05EA).

    יש לציין שוב, שלדעת הרבי, קיום ישות מדינית בה מוצאים מפלט מליוני יהודים, הוא עניין גדול מאוד כשלעצמו. ועל כן יש לסייע בידי המדינה ולחזקה. השייח' סאלח שולל קיום מדינה יהודית בין הים לירדן, הרבי מעודד. זה בערך גם ההבדל שבין אור לחושך.

    אפרופו בין אור לחושך, אני בטוח שתמצא זמן לעיין בספר "בין אור לחושך", שיצא לאור אחר תכנית ההתנתקות, ובו מבוארת שיטת הרבי בהרחבה, והושני בינה לבין שיטת הציבור החרדי בכללותו. (חלקו של הספר בשפה 'תורנית', אך אני בטוח שתתגבר על כך…).

    תודה, וכל טוב.

    אהבתי

      1. יחיאל,
        ראשית, בי נשבעתי שאני כותב לא רק למביני עניין אלא גם לציבור הרחב. אמנם המרחק ביני לבין וואינט גדול (אם כי לא גדול כמו המרחק בין הרבי לשיח ראאד סאלח, נכון), אבל זו כוונתי.

        לגבי הציטוט שהבאת, הרי היא הנותנת: ברור לרבי ולחסידיו שניסים גדולים אכן היו במלחמה, והרבי מבהיר שעם כל זאת אין לשנות את היחס למדינה, שהרי היא חילונית ר"ל. כך בדיוק טענתי – חב"ד המשיכה להיות אנטי-ציונית, ואולם את הניסים היא גררה אל תוך התפיסה המשיחית שלה, וראתה בהם סימנים לעקבא דמשיחא, כלומר לקרבת התגלותו של הרבי עצמו כמשיח צדקנו בב"א.

        ואכן עצם קיום מקום מפלט ליהודים היה דבר חיובי מאוד בעיני הרבי, וראה תשובתי ליואב שורק לעיל. ואם יזדמן לי לעיין בספר שהזכרת כמובן אשמח.

        וכן תודה למיסטר פרזידנט על דבריו הנכונים.

        אהבתי

        1. תודה על ההבהרה, תומר.

          אגב, זה מה שטענת:

          "המשיך את דרכו הרבי מליובאוויטש האחרון, ר' מנחם מנדל שניאורסון. עמדה זאת היתה קשוחה מאוד עד מלחמת ששת הימים, ורק אחריה מעט התרככה".

          היא לא התרככה. זה הכל.

          כתבת בהמשך:
          "וזאת מפני שהנצחון נתפס כנס שמבשר על בואו של המשיח"
          וכעת "את הניסים היא גררה לתוך התפיסה המשיחית", וכו'.

          היכן? עדיין לךא הבנתי. הרבי כותב שהיו ניסים במלחמת ששת הימים. הכין הקשר לעקבתא דמשיחא?

          תודה על התשובות, אני שמח לראות שיש עדיין מקומות שאפשר לנהל בהם דיון מכובד לגופו של עניין.

          אגב, הנה מאמר מרתק, בו מבוארת שיטת חב"ד באריכות. רוב הדברים כאן חופפים לדעתי.

          הוא קצת ארוך ומסורבל, אבל שווה קריאה כדי להבין: http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=14741&lang=hebrew.

          אהבתי

          1. יחיאל,
            אף אני שמח על הדיון.
            בקשר לעניין חיבור הניסים לציפייה המשיחית. אין לי כרגע זמן לחפש מקורות, אבל הרי לא תכחיש, אני מקווה, שחב"ד בתקופתו של הרבי תפסה מאורעות היסטוריים שונים ורבים כמבשרים על קרבת בואו של המשיח, ודי להזכיר את נפילת הגוש הסובייטי או את ההסכם לצמצום הנשק הגרעיני שנחתם ב-'92 בין נשיא ארצות־הברית ג'ורג' בוש (האב) ונשיא רוסיה בוריס ילצין. בדיוק באותו אופן גם מלחמת ששת הימים נתפסה כשופרו של משיח.
            ותודה על הלינק למאמר.

            אהבתי

            1. לא מכחיש את שני האירועים האחרונים שהזכרת, אותם חיבר הרבי עצמו להתקרבות אל הגאולה. ואפילו שמח לאשר.

              על ששת הימים לא ידוע לי דבר. זה הכל.
              אין זה גורע או מוסיף מעצם העניין, אבל כיוון דאתינן להכי…

              אהבתי

        2. נהניתי לקרוא את שרשרת התגובות כאן, אבל תמהתי על חוסר הבנת הנקרא. בציטוט שהביא יחיאל מיכל לעיל כותב הרבי במפורש את תמצית הבעיה באידיאולוגיה הציונית (ולדאבוננו גם אצל הציונות הדתית).

          הפסול בציונות מבחינת ההשקפה התורנית (ובפרט כפי שמבואר בתורת החסידות) הוא ב״כוחי ועוצם ידי״! לכאורה כאן זה מתחיל וכאן זה נגמר. לדאבוננו רבים מצעירי הצאן, אף בחב״ד, אינם מבחינים בכך.

          אהבתי

  9. "בזמן כזה בו החושך יכסה ארץ, ויש כאלו האומרים לחושך אור, כדאי להיזכר בחסיד הנודע הרב אוריאל צימר ע"ה, שהיה ידוע בדעותיו הקנאיות בנושא הציונות והמדינה, ופרסם את מאמריו בעיתונים, על פי הוראות מפורשות של הרבי, ולמרות שביקש שהרבי יפטור אותו מכך. כאשר סיפר לרבי שהעסקנים בחב"ד מתרעמים עליו, ענה לו הרבי כי לא רק שניחא לו בפרסום הדברים, אלא זוהי הוראה מפורשת לעסוק בכך ולפרסמם ● הרב צימר כתב קונטרס מיוחד וארוך תחת הכותרת "יהדות, התורה והמדינה" ובו הוא פורס בהרחבה את היחס התורני הראוי לציונות ולמדינת ישראל ● לקריאה"
    http://www.daat.ac.il/daat/history/tnuot/yahadut-2.htm

    אהבתי

  10. כדאי לקרוא את הדברים שאמר הגר"ע יוסף על מדינת ישראל:

    http://www.kikarhashabat.co.il/%D7%94%D7%A8%D7%91-%D7%A2%D7%95%D7%91%D7%93%D7%99%D7%94-%D7%99%D7%95%D7%A1%D7%A3-66.html

    כל הרבנים הראשיים הספרדים לדורותיהם, הרב יעקב מאיר, הרב מאיר חי עוזיאל, הרב יעקב נסים, הגר"ע יוסף, הרב מרדכי אליהו, הרב בקשי דורון, והרב עמאר, כולם תמכו בציונות ובמדינה למרות חרדיותם.
    כנ"ל הרב יהודה אשלג, צדיק יסוד עולם. בא"י העיקר הוא האחדות, ומי שאיננו מבין זאת עדיין מצוי בעומק הגלות.

    על כך כבר נאמר במקורות: חביבה על הקב"ה כנסת קטנה שיושבת בא"י מכנסת גדולה שיושבת בחו"ל.

    אהבתי

  11. האם ציוניות לפי תפיסתך היא לקשור חולצות לבנות עם שרוכי נעליים כחולים, לעשות מנגל ולרקוד הורא?

    או ליחס אידיאולוגיה בולשביקי כבד להממשלה וסמליה?

    אם זאת ציונות, אז חב"ד אכן איננה ציונות…..

    אהבתי

  12. שתי שיטות הם לכבוש, מלחמה והסכם שלום. אבל שניהם שיטות כיבוש. חב"ד ונטורי קרטא שוללים התנועה הציונות ומדינת ישראל מלהיות חלק מתוכניות האלוהים לגאולת עמו.

    נטורי קרטא לוחמים בדרך הנראה להם.

    וחב"ד בדרך שנראה להם.

    פתאום מזרח ומערב נראים קרובים כמו אף פעם היו.

    שאלתי אנשים מדינת ישראל היא ?
    http://www.facebook.com/home.php?sk=question&id=10150179449944236

    הם הוא עוד מקום בשבילכם או משהוא מיוחד ?

    אהבתי

  13. הרעיון מאחורי "מדינת ארץ ישראל" היא שלא נשכח שכל המהות של המדינה היא היותה ארץ ישראל- ארץ אבותינו, ארץ ששייכת לנו 2000 שנה ולא חלילה רק בתואר-מדינה (תואר שלא מראה מספיק על שייכותו של עם ישראל לתורת ישראל ולארץ ישראל)
    זאת השיטה של חב"ד- תומכים במדינה בנחישותם ועומדים מאחוריה אבל בלי לשכוח לרגע את התורה!

    אהבתי

כתיבת תגובה