הסתה גועלית כנגד התנועה הרפורמית

הנה פרסומת לקומיקס לילד הדתי, שהתפרסמה בעלון בית הכנסת גילוי דעת, 56, כ"ו אדר התשע"א:

והנה פוקוס על הקומיקס עצמו:

לחצן להגדלה

נעזוב את דמותו של הרב מרדכי אליהו, מפוקפקת כדמות חינוכית ככל שתהיה. אבל האינדוקטרינציה לילדים, דרך קומיקס, כנגד היהודים הרפורמים היא לדעתי דוחה. והעובדה שזה הדף מהקומיקס שבוחרים להציג בפרסומת, לאמור קנו לילדיכם את המוצר הזה כדי שידעו להבדיל מינקות בין יהודים כשרים לכאלה ש"ממציאים"… צריך לא מעט חוסר ביטחון ושנאת חינם בשביל זה.

22 תגובות

  1. על דבר אחד אני שמח – שבקומיקס הזה ובקומיקסים על ר' אריה לוין ועל הרב כהנא הדמויות נראות כמו דתיים בני זמננו.
    תוכניות הטלוויזיה לילדים הדתיים והאיורים בספרים תמיד מראים ילדים לבושים במיטב אופנת השטעטל שלפני מאה שנים.
    לא ברור לי איך מסבירים לילד למה כל גיבורי התרבות שלו נראים שונים ממנו. לפחות העניין הזה תוקן.

    אהבתי

  2. זאת אולי השוואה גוזמאית, אבל לדעתי הרפורמים נראים בעיני החרדים כמעין "נביאי הבעל" של ימי אליהו.
    מעבר לשלילתם כיהודים, וכמי ש"סרחו" וכפרו בדת האמיתית, כבר יצא לי לשמוע כאלה שהיו שמחים אם היו נפגעים פיזית (שוב, ממש כמו נביאי הבעל של אותה תקופה, שמנסיוני האישי, הדתי הממוצע יגיד לך שמעשה שחיטת 450 הנביאים היו מעשה לגיטימי לחלוטין).

    אהבתי

      1. חבל לי לחשוב שהדתי הממוצע הוא בעצם סהרורי שתומך ברצח המוני.

        (אבל הנה, גם אתה מחזק את טענותיי. ברגעים כאלה אני מתגאה אפילו יותר בהיותי עובד אלילים כנעני.)

        אהבתי

        1. ואתה בדיוק הקיצוניות ההפוכה..
          לא רק שאתה מפגין בורות, אתה אפילו לא מבין על מה מדובר. עשה טובה, קפוץ לויקיפדיה בערך "אליהו" וקרא קצת.

          אהבתי

          1. ל- Shnizi – עירבת מין בשאינו מינו (למרות שזה בלוג של 7 המינים…)
            הרפורמים הם לא נביאי הבעל בעיני הדתיים, הם פשוט לא יהודים ברובם. מדובר בכת דתית עם טקסים שמזכירים כמה אלמנטים יהודיים, שמייסדיה הינם ממוצא יהודי, זה הכל.
            ובעיניים לאומיות חילוניות, בוודאי שהם לא חלק מעם ישראל, כיוון שיסודה של התנועה הרפורמית הוא בהתבוללות בין העמים ושלילה מוחלטת של הציונות – שלילה שמסיבות טקטיות בעשרות השנים האחרונות הם מתנערים ממנה.

            ולגבי נביאי הבעל – אני מזכיר לכבודו שמדובר באנשים שהיו "שוחטי הילדים בנחלים ותחת סעיפי הסלעים", "שורפים בניהם ובנותיהם למולך" ועוד תועבות שאליאור חן מחוויר לידם –
            אני בטוח שלו חיית אז היית שוחט אותם במו ידיך.

            אהבתי

  3. עד כמה שאני מבין פורסם דוקא העמוד הזה מפני שזה סיפור ידוע על הרב מרדכי אליהו שהתפרסם בכמה מקומות אחרי פטירתו ולכן כל הורה דתי שיסתכל בפרסומת יזהה את הסיפור

    אהבתי

  4. כמה אנשים אמרו לי ש"הסתה" היא מילה חריפה, שמשמעותה עידוד אלימות. אני לא יודע שזו משמעותה, ולא שהיא עד כדי כך חריפה. כמובן שאני לא טוען כאן שמדובר בעידוד אלימות כלפי יהודים רפורמים.

    אהבתי

    1. תומר – לדעתי הגזמת, ואגב, כותרת הבלוג ב- url היא:
      anti_jewish_comics !!! אנטי יהודית? הרפורמים כלל לא יהודים ומה שייך כאן אנטי יהודית?!
      הקומיקס עצמו חביב ואפילו אמיץ (מתי נראה את קומיסרי התרבות ומנחילי המורשת החילונית עושים משהו כזה ליצחק רבין למשל?), ולמה רק לרפורמים מותר לתקוף כשקצף על שפתיהם את ליברמן, הבן של הרב אליהו וכו' ואסור לפרסם שהרב אליהו הסתייג מהרפורמים?!
      אל תתן לשנאה לקלקל את השורה.

      אהבתי

      1. אברהם,
        אתה מבין כמובן שלדעתי הרפורמים הם יהודים. מכיוון שיש בעולם הרבה יותר רפורמים מאורתודוקסים, קומיקס אנטי-רפורמי יכול בהחלט להחשב כקומיקס אנטי-יהודי.

        אהבתי

      2. הרבה רפורמים הם יהודים כי אמם יהודיה והנם צאצאים של אברהם יצחק ויעקב. חלקם רפורמים מסיבה אידאולוגית, רובם רפורמים כי כך נולדו או כי לא היתה קהלה יהודית אחרת בעירם. חלק מהרפורמים אינם יהודים אלא נספחים שאמם איננה יהודיה. ההתנגדות לרפורמה איננה ליהדותם אלא לחוסר קבלתם את התורה שבעל-פה ולעירבוב שעשו בין אמונת ישראל לתרבויות זרות.

        אהבתי

  5. תומר, הפעם אני חייב לחלוק עליך,
    בין מה שמוצג פה לבין הסתה פער עצום.
    זוהי הבעת דעה, לגיטימית לגמרי ודי סטרילית.
    הם לא באו והציגו דרך פעולה כלשהי כנגד מי שכפר, או חס וחלילה קראו לפעולה כלשהי.
    הם טענו (ובצדק גמור לעניות דעתם ותפיסת עולמם), שמי שמפרש את התורה בדרך שונה מה"פשט" הבסיסי, ואולי "דרש", חוטא לאמת (שלהם) ולכן לא יוכלו לקחת חלק במנהגיו או לעודדו.

    הם גם לא קראו לרפורמיסטים באופן ישיר כופרים אלא באופן עקיף, (ששוב, לדעתי הוא לגיטימי) טענו שמי שמפרש את התורה מעבר לבסיס – כופר בתורה.

    אתה מציין פה מדרון חלקלק, ואכן בזה אני מסכים, אבל באופן הפוך –
    צריך להיזהר מאד שלא לקרוא לכל דעה שונה, או לא מוסכמת עלינו, "הסתה", ובטח לא "גועלית" שעצם השימוש במונח עם קונוטציה כ"כ שלילית, דווקא הוא כהסתה שיוצרת קונטקסט שלילי ואנטגוניזם אוטומטי כלפי הצד השני.

    אהבתי

  6. אוקי, הפשט די ברור: "ביקור רשמי בצרפת", הכול כלול, כמובן, מלון טוב, כבוד הרב פלוס שבעה "מקורבים", אולי גם כמה נשים שעושות שופינג באליזה, אש"ל, השבח לאל, לא חסר, נהג גוי צמוד, פייר, צרפתי מהמגרב?, (אם היה סתם נהג מונית מזדמן, היו קוראים לו בשמו?), הכול משולם מראש.
    הדרש? בפעם הבאה צריך לשלוח את כבוד הרב עם עוד תשעה מקורבים, ששבת המלכה לא תחולל חו"ח.
    אגב, אף אחד לא סבור שאולי יש סוף טוב לסיפור? שאולי כבוד הרב מבין ש"כולנו יהודים", נכנס לבית הכנסת ומתפלל עם כולם? אין סיכוי?

    אהבתי

  7. הרב אליהו זצ"ל היה צדיק ביראת שמים, בשקידה עצומה בתורה,
    באהבה לאשתו ולמשפחתו, ובאהבה לכלל ישראל. כמובן שהוא דמות חינוכית ראויה. אפשר לדעת מה המשכו של הקומיקס כדי שנוכל להגיב עליו כראוי?

    אהבתי

  8. זה הומור יהודי במיטבו! אם-כי איננו מתאים לספר ילדים.
    להלן בדיחה חרדית מאד דומה לסיפור: בקהילה חרדית חיפשו
    רב לבית כנסת. ראש הישיבה בחן מועמדים ולא הצליח למצוא רב מתאים, כי כל הרבנים שהתראיינו לתפקיד עניין אותם כסף. לבסוף, פנה לאחד מנכבדי הקהלה, איש עשיר, ושאל אותו האם יוכל לעזור לו למצוא רב. השיב לו: אל תדאג, בעזרת כסף אפשר למצוא כל דבר.

    צריכים לקחת דברים בפרופורציה. סיפורים מבדחים ובדיחות הם גוזמות, המקצינות את המציאות ומגחכות את הבינוני מתוך כמיהה לערכים יותר נעלים. אדרבא, אם קוראים היטב את הסיפור של הרב אליהו זצ"ל, למדים שעיקרו לימוד סנגוריה.

    אהבתי

  9. אני חייב לומר שאני מתפלא על חלק מן התגובות פה המעידות על בורות לא מעטה ביחס לקהילה הרפורמית העולמית וכן על קשריה עם הקהילות האורטודוקסיות ומדינת ישראל.
    אברם העברי – גישתה של התנועה הרפורמית אל ישראל אינו טקטי בשום פנים ואופן. אתה מוזמן להסתכל על הפלטפורמה הרשמית של התנועה הרפורמית משנת 1937(!) ולראות שהם רואים בחיוב את הקמתו של בית לאומי וקוראים לכל היהודים לתמוך במפעל הציוני והפיכת הארץ הן ל"מקלט בטוח" והן למרכז תרבות ורוחניות יהודית.
    http://ccarnet.org/Articles/index.cfm?id=40&pge_prg_id=4687&pge_id=1656 סעיף 5

    בפלטפורמה של 1976 התנועה כבר מדברת על כך שמדינת ישראל חיונית לזהות היהודית של כל יהודי העולם באשר הם. כמו כן, הם קוראים לעלייה לארץ.
    https://7minim.wordpress.com/2011/04/02/anti_jewish_comics/ סעיף 5

    בפלטפורמה של 1997 כבר קשה להבדיל בין מה שהתנועה הרפורמית כותבת לבין מאמר של הרב אבינר על מדינת ישראל:
    http://ccarnet.org/Articles/index.cfm?id=42&pge_prg_id=4687&
    pge_id=1656

    הנה ציטוט חלקי:
    The restoration of Am Yisrael to its ancestral homeland after nearly two thousand years of statelessness and powerlessness represents an historic triumph of the Jewish people, providing a physical refuge, the possibility of religious and cultural renewal on its own soil, and the realization of God's promise to Abraham: "to your offspring I assign this land" . From that distant moment until today, the intense love between Am Yisrael and Eretz Yisrael has not subsided.

    We believe that the eternal covenant established at Sinai ordained a unique religious purpose for Am Yisrael. Medinat Yisrael , the Jewish State, is therefore unlike all other states. Its obligation is to strive towards the attainment of the Jewish people's highest moral ideals to be a mamlechet kohanim [a kingdom of priests], a goy kadosh [a holy people], and l'or goyim [a light unto the nations].

    ולכל מרימי הגבה אומר – קיימת בורות עצומה ביחס לתהליכי העומק המתרחשים מזה דור בתנועה הרפורמית בארה"ב. פגשתי זאת פעמים רבות בשטח תוך כדי עבודה בקהילות אורטודוקסיות בארה"ב. השינויים הם בכל התחומים – בתחום האמונה, בתחום המחוייבות הדתית, בתחום הלימוד, בתחום הקשר למדינה ועוד. למרות שחלק מהסיבה זה נהייה אחר רוחניות ניו-אייג'ית ישנם גם כאמור סיבות עמוקות יותר מבחינה סוציולוגית. בהתאם לכך גם יחסם של התנועות האחרות בחו"ל השתנה כמעט מן הקצה אל הקצה – אירועים משותפים, ערבי לימוד, כיבודי רבנים משתי המחנות וכו'.
    המציאות בארץ בנושא הינה אחרת לחלוטין:
    כמעט ואין בארץ קהילות רפורמיות מקוריות. כוונתי בכך היא שקהילות מסויימות הם המשך של הסגנון האמריקאי, בעיקר אמריקאים שהביאו איתם את המסורת הקהילתית שלהם, או שישנם קהילות שהם תוצר ישראלי של מעבר מן החילוניות אל יהדות פתוחה, ליברלית וידידותית יותר. היא נתפסת פעמים רבות כיותר תגובה אל המציאות האורטודוקסית מאשר תגובה אל החיים עצמם. מכיוון שכך היא גם הרבה יותר פוליטית.
    זאת נראית לי אחת הסיבות שהיא מתקשה להתרומם.

    אהבתי

  10. וואווו! מכל זה, מסתבר שאביהם של ילדי ישראל, מת ואיננו עוד! מן הסתם, גם ידידו המושיח מקווינס גם עבר חיבוט הקבר כדי להצטרף אליו בארץ ישרואל!!

    אהבתי

  11. לטעון שלהיות אנטי רפורמי זה להיות אנטישמי (כפ שהציע אחד המגיבים בשרשור), זה בדיוק כמו הטענה הרפורמית שאפשר להיות דתי ולחלל שבת. רוב היהודים כיום, לצערי, אינם שומרי שבת. האם זה אומר שלהיות אנטי חילול שבת זה להיות אנטישמי ?! בקיצור, טיעון מעניין וחוסר תוקף לוגי בסיסי ויושר אנושי מינימלי.

    בוא נראה, מייסד התנועה הרפורמית טען כי: א. יש להניח לירושלים לנפשה (אין ציונות). ב. כל יהודי צריך להתפלל בשפת המקום ולא בעברית (החלשת הזיקה בין יהודים ובין יהודים לישראל). ג. ביטל את חוקי הכשרות כי לטעמו הפרידו בין ישראל והאומות ו"ליבו שנאה" (לא נכון, אבל עצם המעשה נועד לפורר את העם היהודי). ד. טען כי יהודי בגרמניה הוא קודם כל גרמני וכך גם הסולידריות שלו וכנ"ל ליהודי בפולין וכן הלאה (שוב, שבירת הלאום). ה. ביטל את שמירת השבת. ו. קרא לבטל חלילה את ברית המילה וכן הלאה.

    הרבה הראשית של קהילת הרפורמים של אלסקה היא אתאיסטית מוצהרת. שיעורי ההתבוללות בקרב הרפורמים קרובים ל60%. כמובן שב"חתונות" נמצאים לא פעם רבאייז רפורמים לצד כמרים.

    יש הרבה יהודים רפורמים, לצערי, אבל אי אפשר לומר בכנות שהרפורמה היא חלק מהיהדות. יש גם לא מעט כאלו שמזהים את עצמם כיהודים אבל אינם כאלו לא בחייהם, לא בפועל ולא במוצאם. ככה זה שעוברים גיור רפורמי (בהכשר בג"ץ).

    לגבי נביאי הבעל-חבורת אנשים לא מוסריים בעליל שרצו להשחית ואחר כך למחוק את עם ישראל. אני לא מזיל עליהם דמעה. וסתם שתדעו שפולחן הבעל כלל קורבנות אדם.

    העיקר להשמיץ, זה ברור.

    ואף אחד מהמגיבים הרפורמים כאן לא מגיע לקצה קצה הנעל של הרב מרדכי אליהו זכר צדיק וקדוש לברכה. שכחתי, הרפורמים לא מאמינים שיש דבר כזה צדיקים.."דת" מוזרה הדת הרפורמית…

    אהבתי

  12. אתה מתנה השתייכות אל לאום מסויים בהשתייכות אל דת מסויימת – זוהי אחת הרעות החולות (לטעמי) של היהדות האורתודוקסית.
    הזהות שלנו יכולה להשמר בשפה, בזכרון הקולקטיבי, בתרבות (שאכן גם שואבת השראה מן התנ"ך) בלי הקשר הבלתי נפרד בין הדת ללאום. בפועל, בהרבה מובנים זהו המצב היום בארץ. רובינו חילונים "על פי ההלכה" (נולדנו לאם יהודיה) אבל רבים מאיתנו מתעלמים מרוב-רובה של ההלכה (קרי – חילונים גמורים).
    ברגע ש"התבוללות" כמעשה דתי דוחה אדם מלאום מסויים – לא פלא שנראה כאילו הלאום הזה הולך להעלם. אם הזיקה ללאום נשמרת במאפיינים תרבותיים-היסטוריים, הזיקה הזו לא חייבת להעלם.

    "נביאי" הבעל ("נביא" באופן כללי בא להשוות בין הנביאים היהוויסטים לבין אנשי-הדת של הדת הכנענית המקומית) היו חלק מעם ישראל. אפילו בביתו של גדעון בן יואש (שופט שאני מניח שתסכים איתי שמשתייך לעם ישראל) היה מקדש לבעל ואשרה. זוהי הייתה הדת הקדומה של עם ישראל, שהוחלפה בתהליך הרבה יותר איטי ממה שתרצה להסכים עליו בדת היהוויסטית. אותו אל יהוויסטי, על פי המיתוס (לא נוטה לחשוב שזה באמת קרה, תסלח לי) הוא זה שציווה על גדעון להרוס את המזבח ולכרות את האשרה (האשרה היתה אלת-הטבע וכפועל יוצא יוצגה בפסלי עץ).
    התפיסה כי כהני-דת כנענית, מה שמכונה "נביאי הבעל" רצו להשמיד את עם ישראל באה אך ורק מתוך הקביעה שעם ישראל=דת יהוויסטית. דבר זה, היסטורית, לא היה נכון, והוא נטמע בזכרון הדתי של היהדות מתוך כוונה לגנות כל פולחן אלילי.

    ובקשר לצדיקים – אם עבורך אין דת ללא צדיקים – הרי שאתה מנסה להתבונן בכל דת דרך עיניים יהודיות ולחפש את המוטיבים היהודיים בה.
    זה כמו שתלעג על כל דת שאין בה טקס ברית מילה, בר-מצווה, תפילין, ציצית, בית מקדש (לפחות כוונה לאחד כזה) וכו' וכו'.
    המושג "צדיק" מלכתחילה נקשר אל מאפיינים שונים הקשורים ביהדות. יש אנשים שהמושג הזה מעניין אותם כקליפת השום (בדיוק כמו שיש אנשים שלא מאמינים שצום יטהר את נשמותיהם ועל כן לא צמים ביום כיפור, קל וחומר בשאר ימי הצום).

    אהבתי

  13. "תעמולה מגעילה"? אולי מה שאתה עושה מתאים יותר להגדרה.
    מה שאני ראיתי בקומיקס הינו ביקורת פושרת , מתונה ועדינה להכעיס.

    אהבתי

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s