בלוג לרב יצחק גינזבורג

הרב יצחק גינזבורג הבין where it's at ופתח בלוג. בכך הוא מצטרף לרבים וטובים, ואפילו לכמה רבנים, כמו למשל ה"רב צעיר" הזה, או כמו למשל הרב מיכאל לייטמן, שגם לו יש בלוג. ומה בבלוג של גינזבורג? דברי הגות קצרים, כלומר הגיגים, שעוסקים כמובן בקבלה וחסידות. בכך הוא דומה מאוד ללייטמן, שבבלוגו מוצגים קטעים משיעוריו. בבלוג של הרב גינזבורג נטען שהוא כותב את כל הרשימות בעצמו, ונראה שהוא גם כותב אותן במיוחד לבלוג (שלא כמו לייטמן), אבל ממה שראיתי לא מדובר במאמרים מסודרים ובטח שלא בהצצה למחשבותיו האישיות של הרב, וזאת בניגוד לבלוג של "רב צעיר", שכן מביא דעות ומתייחס למציאות.

שתי דוגמאות מהבלוג החדש: הרב גינזבורג כותב על "תיקון מדינת ישראל בעשרה שלבים" (שבתחילתם על כולם לגלות אמון מלא בתורה, ובסופם כולנו חיים במדינת הלכה – אבל איך בכלל מגיעים לשלב הראשון???), או על "ארבעת המרכיבים של הדת העולמית" (שהיא, כמובן, "היהדות, עם 613 מצוות ליהודים ו-7 מצוות ללא-יהודים"). שנאמר, נו.

ב"אודות" כתוב ש

He is acknowledged by both the religious and academic communities as an integrator of the mystical tradition as has not been seen in Judaism for many generations.

יפה שלוקחים ברצינות גם את דעת האקדמאים.

אז מה אפשר לומר על תופעת הרבנים המבלגגים? שזה היה יכול להיות טוב, אם היה מדובר ממש בבלוג, ולא אתר תדמיתי שמכיל רשימות קצרות וסתמיות. כמו שזה, זה מזכיר יותר את "הבלוג" שפתח בנימין נתניהו. ניסיון כושל וחסר הבנה בנוגע לחוקי הז'אנר, שבהתאם לכך נקרא כמעט אך ורק על ידי הסורקים של גוגל. אבל אולי זו רק ההתחלה, וכל ההתחלות מגומגמות. אם הוא רוצה, יכול הרב גינזבורג לקבל עצות מתלמידו המוכשר ניר מנוסי, שהבלוג שלו בהחלט לא סתמי.

7 תגובות

  1. בתור מי שהקלידה בעבר את שיעור מחנכיה הצדיקים והעלתה לאתרים שונים ולפודקסטים, נראה לי שמדובר במנגנון הפצה מאשר בלוג המקדם דו-שיח עם קוראים מגוונים.

    אהבתי

  2. באנגלית יש הרבה בלוגים של רבנים (הנה כמה דוגמאות: http://rechovot.blogspot.com/, http://rygb.blogspot.com/, http://torahmusings.com/).
    זה שהכותב לא מציג דעות אקטואליות זה לא מה שהופך את הבלוג לבלוג, לדעתי. אבל, כשכותב הבלוג לא מתייחס בעצמו לתגובות (כמו ב: http://www.rabbiginsburgh.com/?p=579#comments, או ב: http://www.rabbiginsburgh.com/?p=551#comments), זה די מעיד על כך שלא מדובר ב"בלוג" אמיתי.

    אהבתי

    1. בני, לא הבנת נכון: הפוסטים אליהם מופנים המגיבים בשני הקישורים שצרפת נכתבו במיוחד כתגובה עבורם! כלומר, כ"כ היה חשוב לרב לענות להם שהוא כתב פוסטים במיוחד עבורם…

      אהבתי

  3. שתי הבהרות:
    את הבלוג הקימו תלמידי הרב גינזבורג כדי לאפשר לו לפרסם חידושי תורה באופן ישיר ומיידי. כך הוא אכן עושה, ובינתים מעלה לפחות דבר תורה חדש אחד כל יום בסגנון קצר ופיוטי באנגלית. כמו כן העלנו לשם במרוכז את כל ה'טוויטים' שהרב פירסם בחצי השנה האחרונה, עד שקלטנו שהוא פשוט צריך בלוג. הללו תופסים את כ-150 הפוסטים הראשונים (לשניים מתוכם קישר תומר שבחר במיוחד נושאים שקל לרדת עליהם, אך יש שם מגוון עצום של נושאים נוספים).

    השימוש במדיום הבלוג כאן הוא אם כן כדי לפרסם דברי תורה באופן שוטף. לשפוט אותו במונחי "ז'אנר" הבלוגים הפובליציסטיים זה פשוט לא לקלוט מה הוא. לטעון שהוא "תדמיתי" לעומת זאת, תומר, זה כבר ממש לא יפה: זהו בלוג תוכן צרוף המשמש כלי הבעה אישי של הרב (שבלי קשר, יש לו את חוש התדמית הגרוע ביותר שאני מכיר). כל אחד יכול להכנס ולהתרשם בעצמו (כרגע רצה שם סדרה יפהפיה על אלישע בן אבויה).

    אהבתי

    1. ניר,
      ראשית, יש לי כבוד רב והערכה רבה לרב גינזבורג. לא באתי "לרדת" עליו. אם כבר, "ירדתי" על הבלוג שלו, שלא מספק את מה שהיה אפשר לצפות דווקא מבלוג של הרב גינזבורג. כגודל הצפייה וגו'. הסדרה על אלישע בן אבויה, למשל, לא לימדה אותי כמעט דבר שלא למדתי כבר בבית מדרש סטודנטיאלי שהייתי קופץ אליו בימי אוניברסיטה, וד"ל.

      אני גם לא כל כך מבין למה לא לשפוט אותו על פי חוקי הז'אנר – הרי קוראים לזה "בלוג", לא? בדיוק כמו שביבי הקים לעצמו "בלוג", וכד'.

      בכ"א, אם אתה כבר פה, אולי תסביר לנו: למה לא בשפת הקודש???

      אהבתי

      1. לא מאמין שבבית המדרש הסטודנטיאלי למדו אותך ש"מר למתוק ומתוק למר" שווה בגימטריה מתוק מתוק מתוק…

        יש הבדל בין ז'אנר ומדיום. הבלוג הוא מדיום, ואפשר להשתמש בו לצורך כמה ז'אנרים (אני נזכר איך בתור קומיקסאי צעיר בעברי הרחוק הייתי צריך להסביר לאנשים שיתכן קומיקס רציני…).

        הבלוג המקביל בעברית יעלה בקרוב מאד, בע"ה.

        אהבתי

כתיבת תגובה