מעט על הסרט "קשר לא מחייב"

לרגל חגו של ולנטינוס הקדוש הלכנו זוגתי ואני לסרט "קשר לא מחייב". אשטון קוצ'ר ונטלי פורטמן משחקים בו זוג יזיזים. היא רופאה והוא תסריטאי מתחיל, שניהם חתיכים אש, וכמובן שבסוף הם מגלים שהם אוהבים לאללה וזה לא רק מין – דה אנד. הסרט עשוי טוב ולמרות קלישאות מלוא הטנא הוא בסך הכל מבדר ובהחלט ראוי לבילוי. רק דעו שלסרט יש מסר ברור: אין גבולות.

הסרט הוא בעצם תשדיר שירות ארוך לפן פרומיננטי בתפיסת העולם המערבית הנוכחית, שמתאפיין מצד אחד במסמוס קטגוריות, הבדלות ושדות-טאבו, ומצד שני העלאה על נס של הרגש, ובאופן ספציפי האהבה. למה הכוונה? הסרט מציג הורים וילדיהם מדברים על מין (לא סתם, אלא משתפים חוויות, עצות למין אוראלי, וכד'); הסרט מציג דתות ותרבויות שונות שמתערבבות בכיף (הגיבורה היא יהודיה (גם בסרט) והיא מתאהבת בנוצרי, הוא אמריקאי וחברתו לשעבר היא בריטית, חברתה שלה היא הודית שיוצאת עם וואספ); הסרט מציג נטיות מיניות מתערבבות בשמחה (חברו הטוב של הגיבור הוא בן של זוג הומואים, שתי ידידות מגלות שהן מאוהבות זו בזו, ידיד נוסף יוצא עם נשים ואז פתאום מתפתה למין הומוסקסואלי).

וכל זה – וזה העיקר – כעניין הכי טבעי בעולם. כלומר, זה בכלל לא עניין בסרט. ואל תטקבקו לי שאין מה להתפלא על הבריטית, שכן דווקא העניין הזניח הזה בא להציג את כל ההבדלים התרבותיים והדתיים האחרים כזניחים, לאמור: אנחנו מכל הסוגים, כולנו שווים, כולנו אוהבים וכולנו אוהבים מין.

מה כן עניין בסרט? אך ורק דבר אחד: האהבה. כשהגיבורה שואלת את אחותה, פעמיים, למה היא מתחתנת, התשובה היא אחת: "כי אני אוהבת אותו כל כך". על הגיבור אומרים כמה פעמים ש"יש לו לב טוב", וזה לכאורה מה שמאפיין ומייחד אותו, וכמובן, כולם כולל כולם מתאהבים ו"עושים אהבה" כל הזמן.

ומה אני בא לומר? שיש כאן את אותו כיוון (שהייתי נותן לו שורש נוצרי קדמון) שמציע לנו לוותר על הכל לבד מהאהבה, להקריב את הכל עבור האהבה, להרוס כל מכשול בשביל האהבה. כמו כוכב שביט שנשרף, הסרט מסמן מסע שבו בדרך אל המטרה הלוהטת – האהבה – נמוגים ונעלמים כל המאפיינים הספציפים, ואנחנו הופכים ללא יותר מכדור אש מסנוור שאורו נובע מלבו. האהבה היא לכאורה נקודה שבה הטמפרטורה גבוהה כל כך עד שההתאחדות איתה מחייבת המסה של כל גבול והגדרה. ואכן, הורות וילדות, גזעים ותרבויות, נטיות מיניות וכמובן דתות – הכל מתאדה וגז אל מול פני המלכה החדשה: ה א ה ב ה.

7 תגובות

  1. לא שאני נגד אהבה ומין וכל זה, אבל יש לדעתי השפעה מזיקה גדולה לריבוי הסיפורים הנגמרים בהבנה שהאהבה נצחה, לעומת מיעוט (שלא לאמר העדר) סיפורים המתמודדים עם השאלה איך ממשיכים מנקודה זו הלאה.

    אהבתי

  2. אהבתי מאוד מה שכתבת. מה שאתה מתאר מתרחש בהרבה סרטים מלאי קלישאות מהסוג הזה. בתור בלוג שכותב על דתות ובייחוד על היהדות, קצת חסרה לי בפוסט שלך האמירה היהודית על דרך החיים הזו: "אם איש יתן את כל הון ביתו באהבה בוז יבוזו לו" (שלמה המלך, שיר השירים)

    אהבתי

    1. מיקי תודה.
      בקשר ל"דעת היהדות", קשה לי לומר. כתבתי כאן שיש שורש נוצרי לכיוון הזה, אבל זה לא אומר שמה שמוצג בסרט הוא "דעת הנצרות". לכן אני לא רוצה להציג מנגד דעה שלכאורה היא התשובה היהודית ההולמת. כמו ביהדות, גם בתרבות הנוצרית עד לפני מאה שנה אנשים לא ממש התחתנו בגלל שם התאהבו, ובטח לא שכבו אחד עם השני רק בגלל זה. העולם המודרני מאוד שונה מזה שהיה לפניו דווקא בנושא הזה. דבר אחד ברור, והוא שבניגוד לנטייה האוניברסליסטית של הנצרות, שהתחילה כמובן כבר אצל פאולוס, ליהדות חשוב לשמור על ייחוד, לטוב ולרע. בתרבות המודרנית זה אתגר לא קטן, וראה נישואי צ'לסי קלינטון לאהובה היהודי.

      אהבתי

  3. לא ראיתי את המדובר, אבל היתכן שהגבול האחרון שנותר, ואף מתוחזק משמעותית בסרטים כאלה, הוא הגבול בין יפים ליפים פחות? אולי גם בין מעוניינים בחיי מין אינטנסיביים לכאלה שמחפשים [גם] דברים אחרים?

    איכשהו נראה לי שהמילה "אהבה" מקבלת בכל זאת מיקוד [שלא לומר צמצום] מסוים באיזורים האלה של התרבות הנוכחית.

    אהבתי

    1. וולטר,
      אני לא חושב שאתה צודק (גם אם מישל וולבק היה חושב שאתה צודק). בסרט דווקא הקפידו להגיש מגוון של אנשים, חלקם לא כל ךכ יפים. כמובן שהגיבורים מאממים, אבל חברי הגיבורים נעים סביב הממוצע. אחד מידידי הגיבורה היה בהחלט נחשב ללא אטרקטיבי בעליל (וגם הוא בסוף מקבל את שלו, עם איזה רופא חתיך).

      אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s