החילונים לא ממש מזדהים עם הדתיים

זה מפתיע אולי רק את מי ש"יהדות" היא עבורו שם קוד לגוש חמים של קהילתיות אורגנית. אבל זה לא המצב: רוב העם היושב בישראל מתעניין יותר ב"אח הגדול" מאשר בהלכה. כך לפחות עולה מתוך סקר חדש שנערך על פי בקשת חב"ד (שמנסה למתג את עצמה מחדש – כבר מצחיק). הנה:

אחת השאלות הבולטות בחנה את מידת ההזדהות של המרואיינים עם ערכי הזרמים השונים ביהדות, בדירוג של 1 ("כלל לא מזדהה") עד 10 ("מאוד מזדהה"). בקרב החילונים הגיעה חב"ד למקום השלישי מבין שבע אפשרויות עם "ציון" 3.4, כשקודמים לה הרפורמים (4.8) והדתיים-לאומיים (4.5). אצל המסורתיים זכתה חב"ד בציון 5.9 – שנייה רק לציבור הדתי-לאומי (6.9).

כלומר בסולם של אחד עד עשר הגיעה חב"ד ל-3.4 אצל החילונים, לפניה הדתיים הלאומיים עם 4.5, ולפניהם הרפורמים עם 4.8.

אז קודם כל מסתבר שרוב היהודים החילונים פשוט לא ממש מזדהים עם יהודים דתיים. אף תנועה דתית לא הגיעה ליותר מ-5 במדד ההזדהות. דבר שני מסתבר שהתנועה הרפורמית, עם כל ההכפשות והלעג נגדה, עם כל חוסר התקצוב וחוסר ההכרה הממסדית, לוקחת את המקום הראשון והחילונים מזדהים איתה יותר מכל. זה נתון מדהים, ועל רבני האורתודוקסיה לחשוב האם משהו בהתנהגותם היה יכול לעורר כזאת חוסר הזדהות בקרב הציבור היהודי החילוני. מנגד על התנועה הרפורמית לנסות למנף את האהדה הרבה להכרה ולכוח ציבורי אמיתי.

והנה חלק מהמיתוג החדש של חב"ד, סתם בשביל הכיף:

10 תגובות

  1. תומר,
    מעניין איך הוגדרו חילונים, ומה היה האחוז שלהם מכלל המדגם.
    העובדה שהרפורמים הגיעו להערכה הגבוהה ביותר נראית כמו מהפכה אמיתית.
    ייתכן וייצוג של היהדות בעיני המדינה כיהדות אורתודוקסית דוקא, הולך להשתנות.

    אהבתי

    1. אני חושב שההגדרות היו עצמיות, כלומר שאלו את האנשים איך הם מגדירים את עצמם.

      אהבתי

    1. מעניין. יחד עם זה, בסקר שהבאת הרפורמים מצויינים רק באופצייה של "לימוד יהדות", ואולי לא מפתיע שדווקא לא חושבים ללמוד מהם. הסקר הנ"ל מדבר על הזדהות עם ערכים, שזה כמובן שונה.

      אהבתי

  2. רוב החילונים אינם יודעים מה זה יהדות רפורמית ומה זה חב"ד ומה זה ציונות דתית-לאומית, ככה שהנתונים מבוססים יותר על נורמות ותדמיות שבתקשורת.

    Liked by 1 person

  3. שאלה טובה אם כשאמרו רפורמית/מסורתית הם הבינו בכלל מה זה, והאם הם מכירים את הזרם מלבד "אלה שנוסעים בשבת כמו נוצרים" או "אלה שהבנות אצלם מניחות תפילין" וכו'.

    Liked by 1 person

כתיבת תגובה