הגזענות וההסתה לאלימות מתגברות, והכל בחסות ההלכה

יוסי גורביץ כתב רשימה מצויינת על התגברותה המזוויעה של הגזענות היהודית המתלהמת. הוא יוצא מהנקודתי – רבנים שפוסקים שאסור למכור דירות למי שאינו יהודי – ומגיע עד לעקרוני, דהיינו שאלת היתכנותה של מדינה יהודית ללא אתנוצנטריזם ואפלייה. הנה, שימו לב לאחת מפסקאות הסיום:

הדבר המדכא במיוחד הוא שזה היה צפוי מראש. לאנטי ציונים יצא שם רע, אבל יהודים חכמים היו אנטי ציונים כשעוד אפשר היה להרוג את הצרה בעודה קטנה. הלורד רוטשילד כתב להרצל, ב-1902, שהוא "חוזה באימה הקמת מדינה כזאת, מכיוון שהיא תהיה לא-ליברלית, תנהג בהתנשאות, תהווה גטו עם כל הדעות הקדומות של הגטו, ותשלול זכויות ממי שאינם יהודים". רוטשילד לא עמד שם לבד; לוסיאן וולף, ממנהיגי יהודי בריטניה, תיאר את רעיון המדינה היהודית כך: "היא לא רק תחריף את הקשיים העומדים בפני יהודים בלתי משוחררים, ותסכן את חירויותיהם של היהודים המשוחררים בעולם כולו, אלא שבפלסטינה עצמה היא תביא ליצירת מדינה יהודית המתבססת הגבלות אזרחיות ודתיות מהסוג המדיוואלי ביותר; מדינה שכתוצאה מכך לא תוכל לעמוד ושתגרום חרפה מתמשכת ליהודים וליהדות. אכן, אי אפשר שיהיה אחרת, כאשר לאום פוליטי נשען על מבחנים דתיים וגזעיים; ואין כל לאומיות יהודית אפשרית אחרת" (המקור הוא ב-The Balfour Declaration: The Origins of the Arab-Israeli Conflict, מהדורת הקינדל; התרגום שלי)

האם אכן אין כל לאומיות יהודית אפשרית אחרת? לדעתי לא, אבל כפי שהמצב נראה היום, לשם, למדינה שהיא חרפה ליהדות וליהודים, אנחנו מתדרדרים, ובמהירות. כדאי לקרוא הכל.

18 תגובות

      1. לא יודע אם אתה מודע לסמנטיקה אבל כל מי שלמד פיסיקה מתחיל לקרוא "הסטה ל" ומייד ממשיך את המשפט ל"כחול" או "אדום" (אפקט דופלר ותורת היחסות…).

        אהבתי

  1. העשירים היהודים האנטי-ציונים מנעו הקמת מדינה יהודית כשהתורכים היו מוכנים למכור להרצל את א"י. אלה שנשארו באירופה "הנאורה" למדו בהמשך עד כמה האירופאים אוהבים אותם.

    אהבתי

  2. שאלה לתומר- האם אתה חושב שיכולה להיות לאומיות כל שהיא שנקייה לחלוטין מגזענות ושנאת זרים?

    אהבתי

    1. מה זאת אומרת נקייה לחלוטין? שאף אדם בכל אותה מדינה לא יהיה גזען? לא נראה לי הגיוני. ומבחינה יותר עקרונית, ברור שהרגש הלאומי, כאשר הוא מוקצן, יכול להוביל לשנאת זרים, וברור שכדי שלאומיות תיבנה אי אפשר למסמס את הרגש הלאומי יותר מדי. כך שהבעיה הזאת אינהרנטית, לזה אני מסכים. אבל יש מרחק גדול בין בעיה שתמיד תהיה קיימת, לבין גזענות ואתנוצנטריזם בוטים וולגריים כפי שאותם רבנים מבטאים! כאן מדובר לא באספסוף נבער, לא באנאלפבתים חסרי תרבות והשכלה, אלא באנשי ציבור בולטים ומנהיגי מפלגות. באמת, מדובר במציאות שלא יכולה שלא להזכיר את גרמניה בשנות השלושים, ואני בטוח שאתה חושב שלא כל לאומיות חייבת להוביל לשם.

      אהבתי

  3. העליהום כלפי רבני צפת לא הוגן,ההלכות בשולחן ערוך ביחס להשכרת בית לגויים,ברורות וחד משמעיות,והדרישה כי הרבנים יתעלמו או יעקמו את ההלכה,בעיתית.למה אנחנו צריכים להכנס למגננה על עקרות דתנו כאשר הדתות שמסביב בשמו של אלוהיהם הרגו והורגות בנו מידי יום

    אהבתי

    1. נפתלי,
      אין, ומעולם לא היתה, "ההלכה". יש פרשנויות שונות למה שכתוב בתלמוד ואחריו. כפי שהוציאו את "עין תחת עין" מפשוטו, אפשר להוציא כל הלכה שאינה מתיישבת עם ההגיון או המוסר הפשוטים. אותם רבנים מבקשים להדגיש את מה שמתאים לעמדתם הפוליטית.

      אהבתי

  4. אני בהחלט מתנגד לגזענות. אבל – אולי יש קשר כלשהו בין השנאה לערבים והעובדה שהם רוצים לחסל אותנו? למה להרחיק לכת ולפסול את הלאומיות היהודית והמדינה היהודית כאשר זה ברור (אך מצער) שכל פעם שקיים קונפליקט בין עמים מתגברת השנאה ביניהם? למה אתם הופכים את זה למחלה מיוחדת של יהודים וציונים? וחוץ מז, יש לי חדשות בשבילך – גם בחו"ל היהודים ידעו להיות גזענים לא קטנים (ראה, למשל, כל התיחסות לאומות העולם בספרות הקבלה….)

    אהבתי

  5. יש הלכה,ולה ואך ורק לה,מחוייבים רבני ישראל. רבי יוסף קארו יצק מסגרת מחיבת בשלחן הערוך שלו,פסיקה שתתנכר להלכות הפסוקות נוכח ערכים מודרניים או מציאות טכנולוגית חדשה,מנערת מעצמה את האדרת ההלכתית,והופכת רפורמית רחמנא לצלן

    אהבתי

    1. קשקשת. רבנים שונים פוסקים בצורות שונות. האם אינטרנט מותר או אסור? האם מותר או אסור ללמוד תורה בלי לעבוד? האם מצווה או לא לסרב פקודת פינוי ישובים בא"י? תפסיק להיות פתי וזיל גמור.

      אהבתי

  6. לתומר,יש שחור לבן ואפור,ויסוד הדעת הוא ההבדלה וההבחנה בינהם,המבדיל בין קדש לחול,בין ישראל לעמים,לשיטתך הכל אפור,אין קווים מגבילים לפוסקי ההלכה והכל נילוש ומוכרע לפי אינטרסים והשקפה אישית,כך שלמעשה הלכה אינה שיקול רלוונטי.אנא מצא פוסק רציני אחד שפסק בפה מלא והתיר מכירת בתים בישראל לגוי,בטרם תכתיר כגזען כל רב שזז.

    אהבתי

    1. שוב, התמימות, התמימות.
      לא אמרתי שהכל אפור והכל נילוש. אמרתי שלא סתם מכנסים כנס על האיסור הזה ולא על איסור גילוף נרות בשבת. זו הלכה וזו הלכה, אבל את זו מדגישים, בהתאם לתפיסה פוליטית מסויימת. ולו רצו, היו גם מטשטשים אותה, לו היתה תפיסתם הפוליטית אחרת.

      אהבתי

  7. לא רק זה. אם היו רוצים, היו מחליטים ש"לפי דרכי שלום" קודם ואין מרגיזין את האומות וכו' וכו' – ומשאירים את הההלכה הזאת כ"אות מתה" ולא כהוראה אופרטיבית.

    אהבתי

  8. כדאי להזכיר שבירדן וברשות הפלסטינית יש חוק הקובע עונש מוות על מכירת קרקע ליהודים, וכי רציחת ערבים המוכרים קרקעות ליהודים היא פרקטיקה נפוצה עוד מימי מאורעות 36-39.

    מה זה אומר על קריאותיהם של רבני צפת? קשה להגיד. יכול להיות (טוב, לא הייתי בונה על זה…) שבאיזה שהוא מקום גם הם מניחים סוג כלשהו של עקרון סימטריה, האומר שמי שמשתייך לחברה מפלה וגזענית מאבד את זכותו להגנה מפני אפליה וגזענות.

    אבל גם אם הם לא פועלים מכח עיקרון כזה, הוא חשוב להערכה המוסרית באופן בסיסי. וכן, נודעת בסכסוכים מסוג כזה חשיבות לשאלה "מי התחיל", לפחות כשהמצב גם ממשיך.

    מי שדורש מצד אחד להתאגרף עם כפפות כשהשני מתאגרף בלי, בעצם רוצה לקבוע מה תהיה תוצאת הסכסוך, ואני חושב שאם וכאשר הסכסוך יסתיים לשביעות רצונם של החברים הנכבדים הנייה, גורביץ ונסראללה, שאלת העוול המוסרי שבאי מכירת דירה בצפת לפלוני אלמוני תראה בעיני ההיסטוריה משנית ביחס.

    אהבתי

    1. איזו עליבות. "הם התחילו", ולכן מהם אני אשאב את ערכי. לא אנהג על פי אמות מידה הטרונומיות, אלא אלמד משכני מה מוסרי ומה ראוי. אלו פניו של עם הספר וזו הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון. איזו עליבות.

      אהבתי

  9. תומר.אתה בחרת להוריד את הדיון העקרוני ערכי לרמה הפוליטית של מה יפה וראוי לפרסם ולומר,אז בפוליטיקה כמו בפוליטיקה,ההתנצחות שטוחה ורדודה,זה הזאנר.

    אהבתי

    1. סליחה, מה יפה ראוי זה פוליטיקה או שזה מוסר?

      הדבר האחרון שאפשר לומר על העמדה של תומר זה שהיא שטוחה ורדודה.

      אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s