הצעקה – גאולה באמצעים חוץ-הלכתיים

השבוע שודרה בבחדשות עשר הכתבה הבאה של רועי שרון:

מה מעניין כאן? שיש כאן צעד נוסף בכיוון הרוחניות החוץ-הלכתית, והפעם אף מנסים להביא את הגאולה עצמה לא על ידי עשיית מצוות או יחודי יחודים, אלא על ידי פנייה לרגש טהור, לחוויה הבסיסית ביותר, שבגלל שהיא כנה (אני משער, ברוח אותו סיפור חסידי ידוע על הילד ששרק בבית הכנסת) היא חודרת חדרי שמיים ומגיע אל הקב"ה (כשתפילות מהסידור כנראה לא מגיעות אליו). האם יש כאן הצבעת חוסר אמון בהלכה? כמיהה לרוחניות אנארכית? או רק תגבור חסידי של היהדות? כנראה כל התשובות נכונות.

9 תגובות

  1. נראה לי שמה שהכי מעניין זה שהרב טל מתורת החיים בא לדבר שם. החיבור בין אנשי תקוע-מעלה עמוס-שאר המאחזים של הברסלברים שם לבין הרב טל הוא חיבור מאוד לא ברור מאליו. באופן עקרוני מדובר ברב שהוא לא בדיוק המיינסטרים של העולם הדתי, אבל ממש לא מהצד של החברה בתקוע והסביבה…

    אהבתי

    1. נכון, זה באמת מעניין. אני חושב שמה שמשותף ביניהם הוא הכמיהה לגאולה ניסית. הרב טל הפסיק להאמין בגאולה הדרגתית על ידי החלת ריבונות המדינה על שטחי ארץ ישראל השלמה, והוא מצפה למהפך פתאומי במציאות.

      אהבתי

  2. אם מנהג כזה היה משתרש, היה זה רק ענין של זמן עד שהייתה מתפתחת ספרות הלכתית עניפה על גדרי דין "הצעקה" – באיזה גובה ווליום יוצאים ידי חובה [מידת החזו"א לעומת הרב עובדיה שמקל], מהי הטראייקטוריה של תנועות הגוף הרצויות בעת הצעקה [כאן ההתפצלות הייתה לפי חסידויות: לפי ראדזין, על הגוף להיות סטאטי, לפי סוכוצ'וב צריך לעשות תנועה של פלפול עם האגודל ואילו לפי ברסלב צריך ללוות את הצעקה בתנועות של הזדווגות עם השכינה], מהו המרחק שצריך לשמור מהצועק הקרוב אליך, האם צריך לגמור את כל ספר התהילים 3 פעמים לפני כן, וכן הלאה

    אהבתי

    1. נכון, ואז היו צריכים למצוא משהו אחר שיעשה בצורה אנארכית וספונטנית, שהרי מרכיבים אלו הם הם המאפשרים לצורת הפולחן הזאת לחדור ללב השמיים (הרי חוץ מאנרכיות וספונטניות אין כאן דבר).

      אהבתי

  3. מעניין כאן איך סצנה ריינבואיסטית-פסטיבלית-פיסניקית קיבלה טוויסט והשתלבה בציבור של פונדמנטליסטים משיחיסטים חרד"ליים. אולי בהשפעת חילוניים לשעבר שבשלב הראשון נפתרו מהחשיבה הביקורתית בהשראת הניו אייג' והנהיה אחרי הודו, בשלב הבא גילו את היהדות, והחיבור למחנה הפוליטי של הגבעונים היה עבורם השלב הבא והמתבקש.

    מעישון צ'ילומים, לטריפ תנ"כי.

    אהבתי

  4. השאלה המעניינת היא מי הביא לשם את רועי שרון.

    אם אני מנחש נכון, זה לא שהוא נסע בטרקטורון לטיול במדבר ופתאום שמע צעקות, אלא המארגנים הזמינו אותו כדי לקבל סיקור. זה כבר די פוגם באופי האנרכי, הזרוק והספונטני של הטכס ומעלה על הדעת יותר איזה גורו שרוצה לחפש קהל ויודע שבנושא הזה החמאה מרוחה על צד הפרוסה שהוא בכיוון של תקשורת המונים.

    אהבתי

  5. לא יאומן,

    מאות שעות טיפול פסיכולוגי מתגמדים ליד "טיפול צעקתי אחד".
    נראה שהצעקה שם מנקזת טונות של תיסכול.

    איך לא חשבנו על-זה.

    אהבתי

כתיבת תגובה